Zatočte s podzimní únavou: Víme proč vám chybí energie! | Pro ženy | Blesk.cz

Zatočte s podzimní únavou: Víme proč vám chybí energie!

  • Příčina vaší únavy může být naprosto banální.
    18. října 2014 | 06:00

    Nedovedete v práci udržet pozornost, padají vám víčka, a to i přesto, že jste v noci spala až až? Dostatečný spánek není jediná věc, která vás unavuje a škodí jak fyzickému, tak psychickému zdraví. Za únavou však může stát mnohem více aspektů, které vás ovlivňují. Stačí tedy pouze změnit některé návyky a rázem se budete cítit svěžejší a odpočatější.

  • Nenechte se zlákat pohodlím

    Jestliže vynecháte cvičení jen pro to, že jste unavená, paradoxně si tím energii ještě více uberete. Podle výzkumů lidé, kteří mají sedavé zaměstnání a alespoň třikrát do týdne mají nějaký pohyb, minimálně dvacet minut, se cítí mnohem svěžeji, než jejich kolegové, co se po práci svalí doma na gauč k televizi.
    http://prozeny.blesk.cz/kategorie/4745/domaci-lekar
    http://prozeny.blesk.cz/kategorie/4745/domaci-lekar

    Pravidelné cvičení totiž posiluje sílu a vytrvalost a napomáhá, aby kardiovaskulární systém běžel efektivněji a dodával tak pravidelně a v dostatečném množství kyslík do krve a do celého těla. Až budete příště v pokušení zahodit běhací boty a raději doma relaxovat, promyslete si to. Nemusíte přímo strávit hodinu kardio cvičením, ale alespoň půlhodinová procházka vás také nakopne a probere do dalších dnů.

    Běh či chůze jsou vcelku zdravé, ale o populárních "bosých" botách to nejspíše tak moc neplatí
    Autor: shutterstock.com
  • Špatný pitný režim

    Dodejte svému tělu tolik závlahy, kolik potřebuje.
    Autor: isifa.com
    Jestliže nemáte dostatečný přísun tekutin, hlavně tedy vody, můžete se cítit unavena i když jste se v noci pořádně vyspala. Stačí, abyste měla o dvě procenta méně vody, než kolik je doporučená denní dávka a podepíše se to na stavu vaší energie. Dehydratace sníží objem krve, respektive krev bude o něco málo hustší. Srdce pak začne pumpovat o něco méně efektivněji a skrze cévní systém bude pomaleji proudit kyslík do jednotlivých částí těla. Jak poznáte, kolik vody tedy máte vypít? Na jeden kilogram vaší váhy byste měli vypít 25 mililitrů tekutiny. Žena, která váží 75 kilo by tak denně měla vypít 1, 785 litrů vody. 
  • Nedostatek železa

    ...
    Autor: shutterstock.com
    Nedostatek železa se projevuje několika příznaky, od bolesti hlavy, přes slabost a nemožnost popadnout dech, až po únavu. Železo totiž pomáhá k vedení kyslíku po krevním oběhu. Nedostatek železa může vést k mnohem zásadnějším problémům, jako je anémie, neboli chudokrevnost. Proti tomu stačí ale pouze trochu upravit jídelníček, zařadit do něj maso, luštěniny, zelený salát, vejce, ořechy. Nezapomeňte ani na vitamín C, protože ten napomáhá tělu železo lépe vstřebávat. 
  • Jste perfekcionalista

    Snažíte se být dokonalá, vše zvládnout, ale přiznejme si to... Není v našich silách být dokonalá úplně ve všem, občas bychom měly vědět, kde ubrat a na co se vykašlat, abychom se úplně nezhroutily. Stanovte si cíle, které jsou reálné a zaměřte se na jejich dosažení. Pokud budete dělat více věcí najednou, všemu věnovat spousty energie, akorát vás to bude vyčerpávat mnohem více, než když stejný podíl energie věnujete menšímu obsahu práce. 
    Za gynekologické záněty může i stres a psychická nepohoda.
    Autor: Profimedia.cz
  • Děláte z komára velblouda

    Rozbuší se vám srdce, kdykoliv si vás k sobě zavolá šéf, protože se bojíte padáku? Raději nejezdíte na kole, protože se bojíte, že spadnete a ublížíte si? Očividně žijete v pernamentním stresu. Musíte být naprosto paralyzována neustálým strachem, který vás psychicky vyčerpává. Tato únava jde ale ruku v ruce s fyzickou únavou, proto se pak cítíte špatně. Příště, až se zase přistihnete při těchto myšlenkách, zhluboka se nadechněte a zeptejte se sama sebe, jestli je hrozba, co vás děsí, skutečně reálná. Začnete chodit třeba na jógu, to vás uklidní, stejně jako dlouhá procházka v přírodě. Velmi vám také prospěje, pokud své problémy budete sdílet s partnerem nebo kamarády.
    Díky stresu můžete opravdu zešedivět
    Autor: Shutterstock.com
  • Nesnídáte

    müsli
    Autor: Shutterstock.com
    Ať už ráno nestíháte, nebo si snídani odepíráte z redukčních důvodů, rozhodně děláte velkou chybu. Nejen proto, že se budete cítit unavenější, ale i proto, že tělo ráno nestihne nastartovat metabolismus. Ideální variantou snídaně můžou být vláknina, bílkoviny a zdravé tuky. Naordinujte si tedy třeba ovesné vločky, ovocné smoothie, nízkotučné mléko, toast s vajíčkem, nebo nízkotučné jogurty.
  • Jíte nezdravě

    Další z možných příčin vaší únavy je špatná strava, respektive nezdravé jídlo. Ta, která jsou plná cukru a jiných sacharidů, mají vysoký glykemický index, který určuje, jak rychle zvyší sacharidy hladinu cukru v krvi. Rychlý nárust této hladiny a stejně rychlý pokles nám vezme více energie, než kolik jsme jí do sebe pomocí jídla dostaly. Do toho se nepočítají pouze sladkosti, ale i jídla z fast foodů.
    Fast food
    Autor: Shutterstock.com
  • Neumíte říct ne

    Lidé, kteří neumí říct ne a všem vycházejí vstříc, často plýtvají energií potřebnou pro ně samotné. Je to samozřejmě těžké, protože ráda lidem pomáháte a nechcete je nechat na holičkách, ale není přeci nutné péct zákusky na rozlučkový zápas fotbalového týmu vašeho syna, či brát víkendovou službu v práci, protože se nikomu jinému nechce. Naučte se říct ne! S tréninkem můžete začít třeba v autě, kde vás nikdo neslyší. Vyslovené NE nezní tak hrozně, jak si myslíte.
    Naučte se říkat ne!
    Autor: Shutterstock.com
  • Nepořádek v kanceláři

    Stůl plný věcí a nepořádku vás může psychicky vyčerpávat, aniž byste si to uvědomovala. Omezuje schopnost mozku zpracovávat informace a pevně se soustředit. Proto pokaždé, když odcházíte z kanceláře, ujistěte se, že máte stůl uklizený. Ráno se vám u něj bude začínat mnohem lépe a budete se cítit uvolněněji.
    Nepořádek v kanceláři vás může také pořádně vyčerpat.
    Autor: Shutterstock.com
  • Neodpočíváte na dovolené

    Berete si dovolenou, ale nevydržíte s vypnutým pracovním mailem a pořád se zahlcujete problémy, které jste měla nechat zamčené za dveřmi kanceláře. Pokud budete pracovat i ve svém volnu, nikdy nebude mít tělo ani mysl čas se zregenerovat, odpočinout si a nastartovat se na novou pracovní etapu.
    Vypněte na dovolené pracovní mail, jinak si nikdy neodpočinete.
    Autor: Shutterstock.com
  • Sklenička před spaním

    Ačkoliv se to může zdát jako dobrý nápad, není to tak úplně pravda. Sklenička vína, nebo jiného alkoholu před spaním sice člověka ukolébá, ale jen na chvíli. Poté, co usnete, nastartuje alkohol váš metabolismus, který začne alkohol spalovat, tudíž ze sebe vydává energii. Takže zatímco vy spíte, tělo pracuje na plné obrátky.
    s
    Autor: archiv pořadatelů
  • Práce v posteli

    Světlo vašeho telefonu, tabletu, nebo mobilního telefonu může nabourat váš spací režim. Konkrétně narušuje melatonin, tedy hormon, který stojí za naším klidným spánkem. Citlivost na toto světlo se samozřejmě liší člověk od člověka, ale všeobecně platí, že všechny tyto svítivé hračky našemu spánku, a tudíž i odpočinku, příliš neprospívají. Proto byste elektroniku měli odložit asi tak hodinu před spaním. 
    ...
    Autor: Shutterstock.com
  • Spoléháte se na kávu

    ...
    Autor: Shutterstock
    Začínáte ranní kávou, pokračujete šálkem po obědě, odpoledne se sejdete s kamarádkou a večer si dáte ještě jedno doma s manželem? Možná právě proto se stále cítíte tolik unavená. I když si můžete myslet, že na vás kofein nepůsobí a že usnete i po litru tohoto nápoje, váš organismus si musí s touto látkou poradit. Ovlivněn je především adenosin, který hlídá náš klidný spánek. Obecně bychom neměli pít kávu šest hodin před plánovaným spánkem.
  • Víkendové vyspávání

    Jak být po probdělé noci s kamarádkami stále fit a krásná?
    Autor: Isifa.com
    Sobotní párty vyspáváte ještě v neděli v poledne, což zákonnitě znamená, že v neděli večer budete ležet v posteli a hodiny koukat do stropu, než zaberete. Jesliže nechcete omezit společenský život, snažte se alespoň druhý den vstávat v přilbližně stejnou dobu, jako normálně. Odpoledne si pak můžete na dvacet minut dáchnout. Dvacet minut až půl hodiny je ideální doba, za jakou se vaše tělo nedostane do tvrdého spánku, takže probuzení nebude tak hrozné, jako kdybyste prospali tři hodiny. 

Diskuse ke článku
.