Dětské zmrzliny: Která je nejzdravější a proč šmoulová škodí? | Pro ženy | Blesk.cz

Dětské zmrzliny: Která je nejzdravější a proč šmoulová škodí?

21. července 2014 | 12:00

V parných dnech těžko odoláte přáním vašeho dítka, které netouží po ničem jiném, než pořádné chutné zmrzlině, která ho zaručeně ochladí. Nemusíte se bát mu tuto sladkou pochoutku dopřát, při správné volbě může posloužit i jako odpolední svačinka.

Pro mnoho dětí je léto jasnou asociací nejen prázdnin, ale také zmrzlin. Na výletě, na nákupu, i při obyčejném hraní si na zahradě dojde po chvíli na onu větu „Mamí, já bych si dal zmrzku!". Není důvod mu tuto radost odpírat. Pokud budete pečlivě sledovat složení zmrzliny a dopřávat ji budete v rozumných dávkách, nemusíte mít strach, že by vaše dítko brzy vypadalo jako Míša Kulička.

Dejte přednost tvarohovým

„Nejlepší jsou tvarohové, jogurtové nebo mléčné. Ty totiž mohou posloužit i jako svačinka. Pokud máte volbu, sáhněte raději po jogurtové," radí nutriční terapeutka Věra Boháčová z Poradenského centra Výživa dětí (www.vyzivadeti.cz). Tyto zmrzliny totiž obsahují bílkoviny, které malého strávníka zasytí. V obchodech seženete takové výrobky, které obsahují i více než 50% tvarohu.

Když zmrzlinu, tak tvarohovou, jogurtovou, nebo mléčnou!

V parných letních dnech mají děti chutě spíše na vodové a ovocné zmrzliny. Ty jsou mnohem zrádnější, než výše zmíněné tvarohové. Spousta z nich se na první pohled tváří jako naprosto zdravá potravina plná ovoce, vitamínů a zaručující osvěžení, ale ne vždy je to tak i ve skutečnosti. Nenechte se ošálit a sledujte podíl ovocné složky ve zmrzlině. Samozřejmě i zde platí, čím vyšší, tím lepší.

V létě je vše dovoleno

Když srovnáte ovocnou zmrzlinu s tou tvarohovou, tak sice se bude zdát, že tvarohová má vyšší energetickou hodnotu, ale ovocná bude obsahovat pravděpodobně mnohem více cukru.Navíc takové zmrzliny mají i vyšší glykemický index, takže jako svačina, která by mohla zasytit, se samotná nehodí. Pokud má taková zmrzlina nízký podíl ovoce (a o to více cukru), nic si nezadá se sladkostmi.

Jahodový nanuk

Děti mají v létě a o prázdninách mnohem více pohybu než během školního roku, proto nemusíte mít výčitky vy, ani vaše dítko, že do sebe právě dostalo dobrotu plnou cukru a ničeho jiného. „Pokud dítěti dopřejete jako svačinu ovocnou zmrzlinu (nejlépe s co nejvyšším obsahem ovoce), přidejte navíc tvaroh, nebo jogurt, aby brzo nemělo znovu hlad," radí Boháčová. Tyto zmrzliny mají nízkou energetickou hodnotu a obsah bílkovin je téměř nulový, tím pádem dítě nezasytíte. 

Jestliže vaše dítě po vás požaduje kopečkovou zmrzlinu u stánku, těžko zjistíte složení, abyste podle toho mohla rozhodnout, jestli si sladkou odměnu může dát, nebo ne. Věra Boháčová uklidňuje, že nemusíme být tolik přísní. „Neexistuje nezdravá potravina, pouze nezdravé množství," směje se. To ale platí i u zmrzlin z obchodů. Sahejte vždy raději po menším balení.

Barviva způsobující nevolnost a hyperaktivitu

Pokud chcete dát dítěti zmrzlinu, sáhněte raději po té tvarohové, než po té v kornoutku.

Co ale není pro děti skutečně příliš vhodné, jsou zmrzliny s vysokou energetickou hodnotou (nebo příliš velké balení, které energetickou hodnotu zvedá). Jde převážně o smetanové zmrzliny v čokoládové polevě s oříšky a většinou třeba i s karamelem. Ty totiž vydají stejně jako jeden oběd. Stejně jako zmzliny v kornoutu, které prodávají v obchodech.

Obezřetní buďte i u šmoulí zmrzliny. Nemusí jít o nic jiného, než smíchanou vodu s cukrem a barvivy. Konkrétně jde o E132 a E133. První zmíněné bylo dříve vyráběno z rostliny indigovník, dnes se vyrábí synteticky. Mimo jiné se používá ve žvýkačkách, bonbonech, pudinku. Ovšem při větším množství může způsobovat nevolnost. Druhé zmíněné může v některých případech způsobovat hyperaktivitu. Jeho využití je stejné jako u E132.