Podzimní zelenina léčí! Zelí posílí imunitu, celer zažene rýmu i kašel

23. října 2012 | 13:38

Dopřejte si poctivou porci sezónní zeleniny, která vyrostla na českých zahradách a polích. Kdy jindy si ji víc užít, než v době její hlavní sklizně? Budete zdravá a fit a navíc ještě ušetříte.

Cuketa

Je ideální pro hubnutí i detoxikaci (až 90 % obsahu tvoří voda). Obsahuje významné množství vlákniny, hořčíku, fosforu, zinku a železa, dále karoten a vitamin A, který je důležitý pro látkovou přeměnu v buňkách. Draslík vám pomůže vyplavovat toxiny a kyseliny z těla a stimuluje činnost ledvin.

Lilek

Nezaslouženě ho často opomíjíme. Obsahuje spoustu vitaminů a minerálů, mimo jiné fosfor, karoten, vitaminy skupiny B, kyselinu listovou, kterou potřebují zejména nastávající maminky a riboflavin (přírodní barvivo). Příznivě ovlivňuje hladinu cholesterolu v krvi. Ale pozor! Vždycky ho musíte tepelně upravit, v syrovém stavu obsahuje jedovatý solanin.

Celer

Jde o nejznámější přírodní afrodiziakum. Už ve starověkém Egyptě se používal jako koření. Je bohatým zdrojem vitaminů řady B, vitaminů C, A, K a E a může se pochlubit velkým množstvím éterických olejů, které ochrání vaše tělo před plísněmi a bakteriemi. Výrazně pomáhá při nemocích pohybového aparátu jako je dna, artritida nebo revma. Celer je strašákem na kašel a rýmu a v syrovém stavu je vhodným doplňkem léčby nachlazení. Nejúčinnější je šťáva z čerstvého celeru.

Červená řepa

Je bohatou zásobárnou vlákniny, minerálních látek a stopových prvků – křemík podporuje pružnost cév a zpomaluje projevy stárnutí, kyselina listová je důležitá pro zdravé srdce, vitaminy B posilují nervový systém. Díky své schopnosti likvidovat volné radikály je řepa doporučována jako prevence proti rakovině (zejména šťáva ze syrové červené řepy). Jako prevenci rakoviny byste měla mít červenou řepu na talíři minimálně jednou týdně.

Dýně

Je nejen krásnou podzimní dekorací na zahradě nebo terase, ale hlavně zeleninou s mnoha zdravotními benefity. Chcete zhubnout? Pak sáhněte právě po ní. Hlavní účinnou látkou je vláknina, která pomáhají zlepšovat trávení. Dýně má v sobě celou škálu vitamínů, např. vitamin C, B1 a B2, kyselinu pantotenovou a nikotinovou, stejně tak jako hodně minerálů, jako je měď, železo, hořčík a draslík. Pomáhá vám vylučovat z těla toxické látky a posilovat imunitu. Dýně působí močopudně, takže v podstatě čistí ledviny.

Zelí

Jeden z nejbohatších zdrojů vitaminu C, který byste si v chladnějších měsících a období viróz měla dopřávat co nejčastěji. Důležitý je i obsah hořčíku, železa i draslíku. Využijte ho v teplé i studené kuchyni, výborně chutná kysané nebo ve sladkokyselém nálevu. Už Hippokratés ve starověkém Řecku předepisoval svým pacientům najemno nastrouhané zelí se solí při onemocnění cystami a zánětu močových cest. Výrazně posiluje imunitu, pomáhá nespavosti, při léčbě žaludečních vředů, dny a žlučníkových kamenů. Zelná šťáva působí proti bakteriím a proti kašli.

Autor: sim
1080p 720p 360p
DesktopMobile