Neděle 22. prosince 2024
Svátek slaví Šimon, zítra Vlasta
Zataženo, déšť 5°C

Anketa: Školky pro děti už od 2 let? Ano, či ne?

Ilustrační foto
23. dubna 2010 | 18:02

Od září 2011 by rodiče měli mít možnost do školky zapsat už dvouleté děti. V pondělí vláda schválila návrh ministryně školství Miroslavy Kopicové. Ze státního rozpočtu na něj potřebuje dvě miliardy. Peníze ale zatím přislíbené nemá.

Zařízení, které by o děti zaměstnaných rodičů do tří let pečovaly, je v Česku zatím velmi málo. Podle informací ministerstva školství je v Česku celkem osmačtyřicet jeslí. Mladé ženy, toužící po rychlém návratu do zaměstnání, proto nemají mnoho šancí.

Ideálním řešením je ochotná chůva v podobě vstřícné babičky. Tu však nemá každý. Náklady na profesionální vychovatelku jsou vysoké. Rozpočet rodiny splácející hypotéku by takovou ztrátu většinou neunesl. Mladé maminky tak často nemají možnost vrátit se do zaměstnání dřív, než jejich ratolest oslaví čtvrté narozeniny. I když by chtěly. Ztrácejí kontakt i potřebné znalosti.

Zajímá nás váš názor
Možnost dávat dítě do školky už v jeho dvou letech by částečně pomohl vyřešit problém nedostatku jeslí. Maminky, uvítaly byste tuto novinku? Nebo byste raději byly s dítětem doma co nejdéle to bude možné? Zajímá nás váš názor. Diskutujte v diskuzi pod článkem nebo nám napište na adresu online@blesk.cz s heslem Školky.

Výjimka je možná i nyní

Mateřské školy jsou koncepčně zaměřeny na vzdělávání dětí od tří do šesti let. Rodiče mladších mohou požádat o výjimku. "Již dnes do mateřských škol chodí přibližně pětadvacet procent dětí, které ještě nedosáhly třetího roku věku. Mateřské školy je přijímají v případech, kdy mají volné kapacity. Samozřejmě se jedná převážně o děti, které se k třetímu roku blíží a jsou již dostatečně zralé pro umístění bez jakýchkoli speciálních podpůrných opatření.", informovala nás Kateřina Böhmová, ředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace MŠMT.

Personál většiny předškolních zařízení však na péči o takto malé děti není dostatečně vyškolen. "Naše učitelky jsou zaměřené na děti od tří let. V tomhle věku je rok hodně znát. Určitě by musely projít nějakými kurzy a semináři. Vždyť v jeslích, kde dříve byly děti do tří let umisťované, byl zdravotnický personál.", řekla nám Jana Kučerová, ředitelka MŠ Bubeníčkova na Praze 6.

Realita je jiná

V mnoha městech jsou školky přeplněné. Naskýtá se tedy otázka, jak se do nich další děti vejdou. Většina předškolních zařízení nemá potřebné kapacity, ani personál. "Schválení tohoto návrhu mě překvapilo. V naší školce volná místa nemáme. A pokud vím, většina pražských školek je na tom podobně.", prozradila nám Kučerová. "Letos jsme museli odmítnout i tříleté děti. Kapacita školky prostě nestačí. A také by se musela změnit koncepce předškolního vzdělávání. Vzdělávací program je totiž koncipován pro děti od tří let."

Případný posun věkové hranice by musel být proveden novelou školského zákona, který zatím formuluje možnost nástupu mladších dětí jako výjimku z pravidla. "Dílčí úpravy by zřejmě musely nastat i v navazující vyhlášce o předškolním vzdělávání a muselo by také dojít k úpravě Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Předpokládáme i úpravu zákona o pedagogických pracovnících, kde by musela být zmíněna kvalifikace potřebná pro práci se skupinou dětí mladších 3 let. V případě schválení záměru a bude-li příprava postupovat podle plánu, je reálné, aby změna platila nejdříve od školního roku 2012/2013.", řekla Böhmová.

Kde na to vzít a nekrást

Změny by si však vyžádaly úpravu podmínek výchovy. Mimo jiné snížení počtu dětí ve třídě, zvýšení kvalifikace personálu. Ministerstvo školství zdůrazňuje, že navržené změny nelze provést bez potřebných finančních prostředků ze státního rozpočtu. Předpokládané náklady by prý neměly přesáhnout dvě miliardy korun. Nepočítají však právě s dalším vzděláváním pracovníků, ani se zvýšenými náklady na stravování dětí.

"Ani v případě, že budou tyto finanční zdroje ze státního rozpočtu zajištěny, nemusí v konkrétním regionu či obci změna nastat. Vše závisí na kapacitách mateřských škol a tedy možnostech jednotlivých obcí. Mnohé obce mají již v současnosti s umisťováním dětí do mateřských škol potíže.", uvedla dále Böhmová.