A psychologové z Wisconsinu teď zjistili, proč tomu tak je. Mozek totiž zpracovává barvu a tvar předmětů v různých oblastech a musí se v průběhu života naučit tyto dvě informace spojovat do jediné. Děti do věku pěti let to prostě ještě nedokážou. Neumějí si zapamatovat tvar stromu a jeho skutečnou barvu v přírodě. A proto když si při malování vybaví tvar, použijí nahodilou barvičku.
Kárat, přeučovat či jinak komentovat obrázky s nepřirozenými barvami je pak zcela zbytečné, kontraproduktivní a dítě to zbytečně stresuje. Všechny se s postupujícím věkem totiž naučí informace tvaru a barvy spojovat, každé na to ale potřebuje trochu jiný čas.
Psycholožka Vanessa Simmeringová z University of Wisconsin prokázala v experimentu se čtyřletými a pětiletými dětmi, že si nejsou schopny zapamatovat zároveň barvu a tvar u různých objektů. Zatímco čtyřletí už dokážou rozpoznat barvy, nejsou schopni si ji zapamatovat u objektů. To pětileté děti už tyto problémy nemají. A právě přelom mezi čtvrtým a pátým rokem života je podle Simmeringové klíčovým obdobím, kdy se děti učí spojovat dvě informace o tvaru a barvě předmětů do jediné.
Rodiče, které znepokojuje, když jejich dítka malují trávu červenou a stromy modré, se mohou uklidnit. Není to totiž nic nenormálního a dělají to všechny děti.
Články odjinud