Kila pod kontrolou: Tuk patří i do diety. Který vybrat?

Kila pod kontrolou: Tuk patří i do diety. Který vybrat?

17. ledna  2021 
 19:51

Není to tak dávno, kdy byly tuky všeobecně vnímané jako něco špatného, z čeho jen tloustneme. Výživová doporučení se změnila a nyní už víme, že tuk patří i do diety. Který z tuků si vybrat, proč je pro nás tak důležitý a jaké je doporučení pro výživu dětí, prozradí lékař Petr Tláskal (vedoucí lékař oddělení léčebné výživy FN Motol).

Žádný tuk, dobrý tuk?

Podle pravidla „jste to, co jíte“ bychom nesměli jíst žádné tuky, abychom nějaký ten podkožní tuk sami nepřibrali. Tuky mají na stejné množství dvakrát tolik kalorií než sacharidy a bílkoviny. A právě to je nejspíš na nějakou dobu dostalo na černou listinu. Tělo však tuky nutně potřebuje a pokud jíme ty správné a v přiměřeném množství, rozhodně z nich nepřibereme. Dokonce i zatracované živočišné tuky obsahují mastné kyseliny, které organismus využije. Problémem posledních let je ale jejich příliš vysoká konzumace oproti těm rostlinným.

Zdravý tuk? Rostlinný olej i margarín

rostlinných olejích i v rybách se naopak nachází důležité nenasycené mastné kyseliny, kterých má většina lidí nedostatek. Jsou potřeba ke správnému vývoji, k fungování hormonální a nervové soustavy, dokonce i pro hubnutí! Pokud jste zvyklí mazat chleba máslem a smažíte na sádle, vyměňte je za margarín a rostlinný olej - třeba řepkový. Sáhněte ještě po jednom až dvou panenských olejích na salát a hned bude váš jídelníček více vyvážený.

Kolik tuku pro děti?

Děti potřebují ke svému vývoji všechny živiny. Dětský příjem energie by měl být až ze 40 % hrazen tuky, a to především v kojeneckém a batolecím věku (oproti doporučovaným 30 % u dospělých). Potřebné jsou nasycené mastné kyseliny z živočišných zdrojů, i nenasycené z rostlinných. Rostlinné oleje mají výhodu, že je můžete do jídla přidat, aniž byste výrazně změnili jeho chuť nebo další vlastnosti. Stačí zamíchat pár lžiček do salátu nebo do jiného hotového pokrmu.

Margaríny, které byly dříve zatracované, jsou dnes také plné polynenasycených mastných kyselin a často navíc obohacené o potřebné vitamíny. U těchto tuků se nemusíte bát, že byste to s jejich příjmem přehnali, protože obecně jich máme spíše nedostatek, na rozdíl třeba od jednoduchých cukrů nebo soli.

Autor: M.M.

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji