Guláš se šesti: Můžu si ho dát při dietě, když vynechám přílohu? | Jak zhubnout | Blesk.cz

Guláš se šesti: Můžu si ho dát při dietě, když vynechám přílohu?

  • Rozhodně si k obědu v restauraci nedávejte pouze zeleninový salát. Nezasytí vás to a budete mít brzy hlad.
    15. října  2015 
     06:00

    Kdo si myslí, že s hubnutím se mu zavřou dveře do všech občerstvovacích stanic, nemusí propadat zoufalství. Do restaurací můžete klidně chodit dál, jen je důležité nad tím víc přemýšlet. "V dnešní době není mnoho možností výmluv," bere všem flákačům vítr z plachet Radek Pajič, osobní trenér a výživový specialista. Co si tedy objednat v restauraci, abyste nepřešvihli doporučený denní energetický příjem? 

  • Raději na večeři než na oběd

    Vídeňský řízek
    Někdy se prostě setkání v restauraci vyhnout nemůžete. A to ať už z pracovního nebo osobního hlediska. Kdybyste si dali mističku míchaného salátu, pravděpodobně by si dotyčný na druhé straně stolu zaťukal na čelo a myslel by si v lepším případě něco o králících, v horším o krávách na pastvinách. I v restauraci se můžete najíst plnohodnotně, aniž by vám v hlavě musela běhat kalkulačka kilojoulů, kolik jich vás tento příjem stál, a o kolik koleček více v parku tedy budete muset uběhnout. 

    Restaurace se čím dál tím více podřizují současným trendům, a tak sehnat přesně takovou, která bude vyhovovat všem vašim požadavkům, ať už jsou třeba bezlepkové nebo co nejméně tučné, není takový problém. Pokud ale máte možnost si vybrat, jděte raději na večeři, budete mít lepší výběr. "Řízky a smažené sýry bývají vesměs po dobu obědů v podobě  menu a večer se už moc nevyskytují," radí Radek Pajič, osobní trenér a výživový specialista z Bomton Power Concept.

  • Sledujte, jak je maso připraveno

    K jídlu si nezapomeňte přidat zeleninu. Snížíte tím energetickou hodnotu celého jídla.
    Pokud se snažíte shodit nějaké to kilo nebo si alespoň udržet váhu, pak určitě moc dobře víte, že byste měli být opatrní na tuky. A stejně tak to moc nepřehánějte se sacharidy, a naopak dejte co největší prostor bílkovinám. Ideální jsou tak libová masa, ryby, řecké saláty a podobně. Přemýšlejte ale nejen nad tím, jakou surovinu si objednáváte, ale i nad tím, jakým způsobem je upravena.

    Maso je ideální připravované v páře, na vodě, dušené, pečené nebo grilované. Ale u posledních dvou zmíněných je to tak trochu risk. Když se peče maso, většinou jde o nějaké pořádně tučné, jaké při redukci váhy není to pravé ořechové. A když už jde o libovější kousek, musel by být připravován v pečicí fólii nebo římském hrnci, kam není nutné přidávat další tuk. V případě grilovaného masa musíte spoléhat na to, že je skutečně grilované a že ho kuchař hojně nepodléval a nekoupal v oleji. 

  • Salát ano, ale s bílkovinami

    ...
    Pokud se rozhodnete dát si jen salát, tak by rozhodně neměl být jen míchaný ze zeleniny, jak bylo zmíněno výše. Asi si říkáte, co je špatného na zelenině? Nic. Ale to je právě to. Kromě toho, že na ní není nic špatného, není na ní ani nic, co by vám dodalo dostatek potřebných živin. Chybějí v ní bílkoviny, neudrží glykemickou křivku v normálních hodnotách, takže brzy dostanete hlad. 

    "Pokud už si chcete dát třeba k obědu salát, měl by obsahovat větší porci zeleniny a vždy v kombinaci s potravinami bohatými na bílkoviny: s kuřecím masem, hovězím steakem, vejci, sýrem, tofu, tuňákem, lososem, ten může být i uzený, krevetami nebo jinými mořskými plody," radí Václava Kunová, odborná garantka projektu Vím, co jím a piju. Dejte si ale pozor na zradu v  podobě zálivky. Ta totiž z lehkého jídla může udělat kalorickou bombu. Vhodné jsou zálivky na bázi olivového oleje, pak se ze zeleniny lépe vstřebají vitaminy.

  • Můžu si dát guláš bez knedlíků?

    Kančí guláš
    Jestli vás ale zeleninový salát, byť s bílkovinami, neuspokojí a za jediné smysluplné jídlo považujete flákotu masa, pak vás může žaludek táhnout spíše k českým specialitám, jako je třeba guláš. Vždyť co je na něm špatného, když se udělá z libového masa? Leda ty knedlíky... A selský rozum, poháněný mlsným jazykem, poradí, že kdyby si člověk dal guláš bez přílohy, zas takové zlo by to být nemuselo.

    "Přidané glutamáty v omáčkách vám na zdraví příliš nepřidají. Co si ho dát raději někdy, kdy si ho naplánujete komplet i s knedlíky? Ale přemýšlejte, co vám ten knedlík dodá do těla za potřebné živiny a vitaminy, minerály... Skoro nic? Bingo!" upozorňuje Radek Pajič. No, upřímně, při vidině guláše s karlovarským knedlíkem jsou nějaké vitaminy až na druhé koleji. Ovšem pokud si člověk může guláš připravit doma sám, a pohlídat si tak všechny ingredience, je to také hned o něčem jiném. 

  • Nemějte z toho výčitky

    Maso místo botoxu?
    Pokud neodoláte svodům guláše a společně s knedlíky se do něj s chutí pustíte, rozhodně z toho nemějte výčitky. To, že jednou za čas povolíte otěže svému racionálnímu stravování, ještě neznamená, že ztracené kilogramy okamžitě naberete zpátky. Pokud se tedy z občasného povolení nestane každotýdenní tradice. 

    Ať už se ale chystáte na večeři nebo oběd, rozhodně jídlo nevynechávejte. Nejíst nic je ta nejhorší volba, jakou můžete učinit. To už pak snad raději ten guláš...

    Vím, co jím aneb co si dát k obědu, abyste zhubli? • VIDEO: Vím, co jím

     

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji