Nedávejte dětem peníze na svačinu. Budou kvůli vám tlusté | Jak zhubnout | Blesk.cz

Nedávejte dětem peníze na svačinu. Budou kvůli vám tlusté

  • Nebojte se do přípravy jídla vložit i trochu kreativity, dítě to pak bude více bavit a spíše to sní.
    Nebojte se do přípravy jídla vložit i trochu kreativity, dítě to pak bude více bavit a spíše to sní. (Shutterstock.com)
    10. září  2015 
     06:00

    Největší štěstí každého dítěte je, když dostane ke svačině padesát korun, aby si samo mohlo něco koupit. Tedy – ono to tak vnímá. Ale ve skutečnosti je to to nehorší, co mu můžete udělat. Protože málokteré dítě je natolik disciplinované, aby si cestou do školy koupilo celozrnné pečivo, kus sýra a zeleninu. Nechat výběr svačiny na dítěti je však pouze jedna z chyb, kterých se dopouštíme při přípravě jídla do školy. Podívejte se, co radí Petr Havlíček z iniciativy Vím, co jím. 

  • Nedostává vůbec žádnou svačinu

    Co dělat dětem ke svačině? • VIDEO: Vím, co jím
    Asi nemá smysl dlouze spekulovat o tom, co je tou největší chybou, které se můžeme ve vztahu k dětským svačinám dopouštět. Tím, že svému dítěti nedáváte žádnou svačinu, mu ubližujete. Nebude mít totiž dostatek energie, bude více unavené, soustředit se pro něj bude nadlidský úkol. A to už vůbec nemluvíme o tom, jestli dělá po škole ještě nějaký sport. Od takového malého fotbalisty pak nemůžete čekat žádné góly. Nebude mít na to kde vzít dostatek sil. 

     

  • Dostává pouze zeleninu nebo ovoce

    ...
    I když to určitě myslíte dobře, pokud malému rošťákovi dáte do školy pouze ovoce nebo zeleninu, svačina nebude ani zdaleka dosahovat požadované energetické hodnoty. Dostane se mu sice sacharidů a nějaké vlákniny, ale rozhodně mu budou chybět bílkoviny. Nebojte se tedy kousku pečiva, ideálně celozrnného nebo žitného, se šunkou a sýrem. Případně pokud vaše dítě miluje ovoce, smíchejte mu ho s bílkovinami. Ty totiž zasytí na mnohem delší dobu, a navíc mají schopnost na sebe vázat sacharidy, takže bude trvat déle, než je organismus všechny vyčerpá.  
  • Nedostává sýr

    ss
    Právě kvůli nedostatku bílkovin, čemuž děti bývají občas vystaveny, je důležité do svačinky přidat i sýr. Budete se divit, ale v tomto případě čím méně tučný, tím lépe. Bohužel se procento dětí trpících obezitou stále zvyšuje, proto bychom jim měli dávat jídla s co nejnižším obsahem tuků. Sledujte pečlivě informace na etiketě. Obsah saturovaných tuků by neměl být větší než 15 gramů na 100 gramů výrobku a sodíku by mělo být maximálně 1 gram na sto gramů.
  • Dáváte mu k pití šťávu

    Šťávy, pokud je vaše děti pijí, by měly obsahovat alespoň třicet procent ovocné šťávy.
    Děti bývají od mala zvyklé na to, pít různé sladké nápoje, šťávy. A tak naučit je ve vyšším věku, že jediná dobrá tekutina je voda, je nadlidský úkol. Ovšem pokud chcete udělat maximum pro jejich zdraví, o nadváze nemluvě, měli byste je pomalu odnaučit slazené nápoje pít. Šťávy jsou často pouze oslazenou vodou, což vyjde ve výsledku skoro stejně, jako kdybyste svému dítěti dali čistou vodu s pár kostkami cukru. Pokud ale na šťávě neshledáváte nic tak špatného, vybírejte skutečně kvalitní. Tedy takové, kde je podíl ovocné složky alespoň 30 %. 
  • Nemyslíte na jeho chutě

    Pokud se bude dítě na přípravě jídla podílet s vámi, spíše to sní.
    Můžete se snažit sebevíc, ale pokud připravujete svému miláčkovi to, co mu nechutná, svačit prostě nebude. A protože ve škole a družině nad ním nemáte dohled, měli byste se snažit pro něj připravovat takové svačiny, které budou neotřelé a budou ho bavit. Není to jen chleba se šunkou, ale třeba tortilla s pomazánkou nebo kuřecím masem. Nebojte se dítě k přípravě svačiny pustit. Když vám s tím pomůže, bude na svou práci dostatečně hrdé a spíše to pak sní. 

     

    Iniciativa Vím, co jím a piju je součástí globálního programu The Choices Programme, který umožňuje spotřebitelům lepší orientaci v nabídce potravin. Program vznikl na základě výzvy Světové zdravotnické organizace a Organizace OSN pro výživu a zemědělství. Právě tyto organizace upozornily na vybrané živiny, jejichž nadměrná konzumace výrazně zvyšuje riziko vzniku civilizačních chorob.

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji