Chodí vaše dítě do fast foodu? Nezakazujte mu to!

  • Nezakazujte puberťákům fast foody. Jen je naučte, jak si tam správně vybrat.
    Nezakazujte puberťákům fast foody. Jen je naučte, jak si tam správně vybrat. (Shutterstock.com)
    2. září  2015 
     06:00

    České děti patří mezi evropskou špičku co do konzumace alkoholu. Také až 20 procent kuřáků s tímto zlozvykem začne před patnáctým rokem života. Když k tomu připočítáte nabídku fast foodů a dalších nezdravých jídel číhajících na každém rohu a neochotu sportovat, příliš pozitivní vyhlídky je nečekají.

  • Pohyb

    ...
    S vývojem technologií a jejich přitažlivostí, které drží mladé lidi čím dál tím více u počítačů, tabletů a chytrých telefonů, nic neuděláme. Ale můžeme připomenout našim ratolestím, že tenisky nejsou pouze super módním kouskem, který musí mít v botníku, ale také jedna ze sportovních pomůcek. Každé dítě ve vývinu by se mělo hýbat alespoň třicet minut denně. Což samozřejmě není úplně časově možné. Postačí pak tedy hodina pohybu obden. Nezáleží na tom, jaký druh sportu si dítě vybere. Všechno je lepší než virtuální svět plný her. 

    Jak naučit dospívající, aby jedli zdravě? • VIDEO: Vím co jím

  • Alternativní směry

    Mladá dívka, jablko
    Opačným extrémem jsou některé mladé slečny, které cvičí o sto šest, aby se vešly do co nejmenší konfekční velikosti. Pohyb jim rozhodně nikdy nezakazujte, ale upozorněte je na to, že musí vždy existovat rovnítko mezi vydanou energií a přijatou energií. Proto nejhorší kombinací, která může být, je takto snaživá holka, která je k tomu třeba ještě vegankou. Ať už z vlastního přesvědčení nebo z přesvědčení jejího kolektivu. V případě, kdy si dítě zvolí nějakou z alternativních forem stravování, snažte se o to více hlídat, co jí, aby mělo ve stravě zastoupené jak sacharidy, tak bílkoviny a tuky.
  • Fast foody

    ...
    Častějším příkladem stravování našich puberťáků jsou ale fast foody a stánky rychlého občerstvení, "ideálně" na cestě domů z hospody, kde do sebe vyklopili pár točených. Všechno špatně. Ale ono se jim není vlastně co divit. Od mala jim totiž vštěpujeme, že fast food je něco speciálního, co dostanou za odměnu. Tak by to být rozhodně nemělo. Na druhou stranu byste jim ho ale neměli ani zakazovat. Minulo by se to účinkem. Raději se potomkům snažte vysvětlit, že když už jdou do toho fast foodu, měli by si místo hranolků jako přílohu objednat salát a místo kuřecích smažených kousků si dát maso grilované. 
  • Svačiny

    Vyvážená svačina je pro děti velmi důležitá
    Ať už si to vědomě přiznáme nebo ne, za to, jak naše děti jedí, si můžeme tak trochu sami. Pokud jim od mala budeme dělat do školy svačiny a nepolevíme v tom, můžeme do značné míry ovlivnit, co budou jíst. Pak dítěti přijde naprosto přirozené dát si ke svačině zeleninu nebo ovoce a nemířit při velké přestávce do automatu pro bagetu nebo čokoládovou tyčinku. Jestli se na zdravé návyky naučí už v útlém věku, tím lépe pro vás a později i pro něj. Samozřejmě pokud váš skvělý chléb se sýrem a zeleninou vymění ve škole za chléb se salámem a paštikou, to už je věc jiná... 
  • Je to jen na vás

    Snažte se se svým dítětem najíst alespoň jednou denně pohromadě.
    Jasně – při radě, ať se svým puberťákem doma o jídle mluvíte, si nejspíš zaťukáte na čelo. Ale zas tak scestné to není. Nejeden adolescent by se rád stravoval zdravěji, jen neví, jak na to. A pokud u vás uvidí, že je normální jíst zeleninu při každém jídle, přijde mu pak naopak neobvyklé to, že se mu jí nikde nedostává. Ale aby toto mohl odkoukat, musíte společně jíst. Prosaďte si doma alespoň jedno společné jídlo denně, kde můžete použít své rodičovské zbraně a alespoň trochu dohlédnout na to, co vlastně potomek jí. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji