10 nejhloupějších mýtů o hubnutí. Nevěřte jim!

  • Zhubnout můžete tím spíše, když přestanete věřit rozšířeným omylům.
    Zhubnout můžete tím spíše, když přestanete věřit rozšířeným omylům. (Shutterstock.com)
    24. ledna  2015 
     06:00

    Mezi radami na téma, jak zhubnout, se bohužel najde mnoho omylů. Pro laika je  těžké se v nich vyznat – patří sem třeba oblíbená rada, že když chcete hubnout, čeká vás hladovění. Někdy zase jde spíše o výmluvy – jako třeba o to, že nemůžete být štíhlí, protože máte oplácanost v rodě. Vážně? Pozor, dámy, to je lež. Tak jako spousta dalších absurdních tvrzení, kterými pokoušíme své tělo s vidinou štíhlé postavy. 

  • Funguje jediná dieta – nejíst

    Hladovka se při hubnutí zakazuje!
    Pokud si se všemi dietami tykáte jako s nejlepší kamarádkou, pak pro vás nejspíš bude platit úplný opak. Zvykněte si na pět menších jídel denně, musíte se takzvaně „rozjíst“. Nejspíš vás překvapí, kolik kvalitního jídla (ovoce, zeleniny, kvalitních sýrů, celozrnných produktů, masa) byste do sebe měla dostat, aby metabolismus fungoval tak, jak má, a tělo dostalo správnou energii – prázdné kalorie jsou cestou do pekla. 
  • Nadváhu máme v rodině, nemůžu být štíhlá

    Zhubly
    Pravda je, že dědičnost se podílí na obezitě až 70 %. Dědičných faktorů je více a je těžké se v nich vyznat, geny totiž ovlivňují chuť k jídlu, schopnost spalovat, bazální metabolismus, metabolické poruchy, ukládání tuků a tak dále. Dokud si ale nenecháte udělat speciální genetické testy, nikdy nebudete vědět, zda je vaše obezita dědičná, nebo je jen souborem pevně ukotvených návyků a zvyků, stresu, vztahu k jídlu. Nemůžete-li zhubnout ani s odborníky a máte-li pocit, že v tom „mají prsty“ geny, zkuste, než rezignujete, spolupráci s psychologem, psychiatrem atd. Kvalitní odborníky najdete například na www.aktip.cz. 

  • Pilulky a koktejly zabírají


    dieta, pilulka
    Všechny doplňky stravy, které koupíte v lékárně, chrom, koktejly nebo medikace od lékaře nejsou samospasitelné. Fungují pouze jako berlička, která by vám měla pomoci v nejtěžším období. Hlavní práce je jen na vás! 


  • Zhubnout znamená vynechat všechny cukry


    ...
    ...
    Autor: Shutterstock.com
    Zapomeňte na sladkosti, dorty, zmrzliny a čokoládu, ale vezměte na milost brambory, rýži, těstoviny, tmavé pečivo, luštěniny. Trik spočívá v tom, že bez kvalitních sacharidů tělo dobře nepracuje. Sacharidy si dopřejte především v první polovině dne a večer už je omezte. Máte-li neodolatelnou chuť na sladké, dejte si kousek hořké čokolády, ale pak se vraťte k redukčnímu režimu. 


  • Nesnídám, ušetřím kalorie


    Pro detoxikaci organismu zařaďte do snídaně vajíčka a citrusy.
    Ranní jídlo je nejdůležitější z celého dne. Má za úkol dodat vám energii a nastartovat spalování. Odkládání snídaně je kontraproduktivní nesmysl. Mnoha výzkumy je dokázané, že její vynechávání je jedním z „hříchů“ doprovázejících obezitu. 


  • Bez tuků se lépe hubne


    ss
    Záleží na tom, jaké tuky a v jakém množství. Dokonce i čisté sádlo berou odborníci na výživu v posledních letech na milost, takže se malého množství živočišných tuků nebojte. Při redukčním režimu vsaďte na zdravé rostlinné a rybí tuky. Olivový olej, sezamový, ale třeba i konopný a kokosový. Vyloučíte-li z jídelníčku tuto složku potravy, bude tělo ve stresu a rozhodně „nepustí“ zásoby, které má. 


  • Stačí shodit, pak už to bude v pohodě

    Vyzkoušejte si dietní jídelníček na prvních pět dnů. Je to snadné!
    Naopak, zhubnutí znamená začátek. Když dosáhnete vysněné hmotnosti, začíná skutečná zkouška trpělivosti, vytrvalosti, zodpovědnosti a motivace. Abyste si ji udržela, musíte změnit nejen své návyky, ale hlavně myšlení. Jde to jednou cestou – vydržet nový režim tak dlouho, až se změněný životní styl stane součástí vašeho života jako celku. 

  • Od pěti nejím!


    Dejte si něco k snědku, každé 3 hodiny, a kila půjdou dolů
    Další nesmysl, zejména chodíte-li spát kolem půlnoci. Měla byste si dát v půl osmé lehkou večeři. Takhle budete v deset večer hladově obcházet ledničku a v půl jedenácté dojde na „bílý sex“ – vyjedení ledničky. Správně byste měla jíst naposledy tři hodiny před ulehnutím. Ideální jsou dušená zelenina, lehce upravené bílé maso, rizota, polévky. 

  • Light výrobky pomáhají


    Light jogurty • VIDEO: Jan Jedlička, Tomáš Polák
    Nepomáhají! Mnohdy neobsahují tuky, zato hodně cukrů, a naopak. Pokud mají méně kalorií, většinou si jich dopřáváme více – efekt je tak nulový. Navíc umělá sladidla, která mnohé light potraviny obsahují, jsou předmětem sporů mezi odborníky a mnozí z nich je vůbec nedoporučují ke konzumaci. Mohou však být dobrou volbou pro někoho, kdo si musí počítat skutečně každý kilojoul. Více se dozvíte ve velkém testu na našem webu. 

  • Čím déle budu cvičit, tím lépe


    Chcete zhubnout snadno a rychle? Zkuste těchto pár jednoduchých triků!

    Dlouhý aerobní trénink je nejlepší cestou ke štíhlé linii, nicméně mnohem efektivnější pro shazování je cvičit častěji kratší dobu. Na dvou- a vícehodinové intenzivní cvičení obvykle nemáme dost energie, a tak není efektivní. Kratší sportovní zatížení několikrát týdně zrychlí váš bazální metabolismus, který se klíčovým způsobem podílí na spalování, a je mnohem efektivnější. Tedy: lépe 3krát 45 minut než 1krát 120 minut.

/
Autor: Olga Poucheová

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji