Hubněte s partnerem! Ale pozor, mužům to jde snáze | Jak zhubnout | Blesk.cz

Hubněte s partnerem! Ale pozor, mužům to jde snáze

Hubnutí s partnerem je fajn, ale neřiďte se stejnými pravidly, jako on!
15. ledna  2015 
 05:55

Jednou z cest, jak dosáhnout nižší váhy, je počítání přijatých kilojoulů – dietní jídelníček by měl obsahovat zhruba o dva a půl tisíce kilojoulů denně méně, než kolik činí běžný energetický příjem. Platí to pro muže i ženy, v obou případech je samozřejmě třeba počítat s tím, že bazální metabolismus obou pohlaví se dost liší. Klidně se do hubnutí a počítání dejte společně. 

Hledáte inspiraci pro hubnutí a potřebujete rozepsaný dietní plán? Vyzkoušejte naše vzorové jídelníčky, kde najdete mimo jiné doporučení pro muže a ženu. 

Jídelníček pro pár je sestaven na energetickou hodnotu 6500 kJ pro ženy a 8500 kJ pro muže, která však nemusí vyhovovat každému. V tomto případě se hodí pro ženy, které mají sedavé zaměstnání a nepříliš pohybové aktivity (kterou je však žádoucí zvýšit) a jejichž příjem energie se pohybuje do 9000 kJ.

Jak výkonný je váš metabolismus? 

Horní a spodní kladka Body-Solid Pro-Lat
U mužů je energetická hodnota stanovena na energetický příjem před hubnutím do výše 11 000 kJ. I v tomto případě je vhodné zvýšit pohybovou aktivitu. Výše energetického příjmu při redukční dietě je velice individuální, záleží nejen na pohybové aktivitě, ale také na celkovém denním režimu, pohlaví, věku, zdravotním stavu a zejména na současném energetickém příjmu.

Než se do diety pustíte, zkuste si svůj jídelníček propočítat. Obecně platí, že při hubnutí je třeba snížit příjem energie o cca 2500 kJ. A pozor, nikdy byste neměli přijímat méně než 5000 kJ, aniž byste měli stálý dohled odborníka.

Při takto nízkoenergetické dietě totiž nedosáhnete vyváženosti jídelníčku a mnohdy přijímáte energie a důležitých látek méně, než je nezbytné minimum pro váš organismus. To pak donutí tělo fungovat na „úsporný režim“ a po ukončení diety dochází k tolik častému jojo efektu. O možných zdravotních problémech z nedostatečné stravy ani nemluvě.

Jestliže nevíte, jak s dietou naložit, raději se nejprve poraďte s odborníkem. A ještě jedna důležitá věc: nezapomínejte na pitný režim. Denně bystě měli vypít nejméně 2,5 litru neslazených tekutin (silný černý čaj a kávu nepočítaje)!

V páru bývá vůle silnější

Hubnutí v páru s sebou přináší řadu výhod. Ne každý má tak pevnou vůli a ne každý se při svém snažení setkává s dostatečnou tolerancí a podporou svého okolí. To všechno máte, pokud se rozhodnete nehubnout sami.

Pokud je to navíc osoba hodně blízká, můžete spolu sdílet své úspěchy, vzájemně se podporovat a motivovat a případně i utěšovat.

Nevýhodnou je snad jen nakupování dvou nových šatníků místo jednoho. Je dobré připravit se na to (myšleno zejména pro ženy), že mužům se hubne lépe než ženám. Vznik obezity ovlivňuje (kromě dědičnosti) zejména náš životní styl. U mužů a žen můžeme pozorovat rozdílné impulzy vedoucí k nevhodné životosprávě.

Ženy se zabývají hubnutím častěji než muži. Hubne se jim ale hůře, jejich metabolismus je často zatížený dietami a s nimi spojeným jojo efektem. Muži mají navíc výhodu v podobě většího podílu svalové hmoty. Trvá jim však déle, než se rozhodnou hubnout.

Jablko vs. hruška

Je nutné dodat, že obezita typu jablko (tuk se hromadí v oblasti břicha a hrudníku), typická zejména pro muže, je daleko rizikovější pro vznik kardiovaskulárních a dalších metabolických komplikací než obezita typu hruška (tuk se hromadí na stehnech a hýždích), častěji postihující ženy.

Ideální je, když mají oba v páru k dispozici odborníkem sestavený vzorový jídelníček, případně jídelníček rámcový, který uvádí doporučené množství jednotlivých potravin na každém denním jídle, přičemž je tam možnost alternativ (např. místo určitého množství sýra je možné dát si určité množství tvarohu, jogurtu apod.). Stačí krátká doba a zjistíte, čím se vaše porce od partnerových liší.

Autor: Věra Boháčová DiS., FZV, Radka Wallerová

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji