Potvrzeno: Středomořská dieta funguje! Nevadí, že jíte tučné jídlo a pijete víno

Jezte jako na dovolené u moře. Když se nebudete přejídat, kila půjdou dolů
Foto: Shutterstock.com
15. června  2016 
 06:00

Středomořská dieta byla svého času velkým hitem. Ale pak se lékařům, odborníkům na výživu i lidem, kterým chutnala, začalo zdát, že je v ní trochu moc tuků a že na hubnutí asi dobrá nebude. Do módy přišly dieta severská, neboli strava podle Vikingů, paleodieta nebo všelijaké krátké i delší půsty. Teď by středomořská dieta mohla zažít velkolepý návrat. 

Základem středomořské diety jsou zdravé tuky, mořské plody a hodně zeleniny a ovoce. Nevyhýbá se ani vínu. Už dlouho se o ní ví, že chrání srdce a cévy, a tak prodlužuje život. Jeden čas se hodně doporučovala i při hubnutí, ale pak někdo spočítal, jak moc kalorická je, a upadla v nemilost. 

VŠECHNO, co potřebujete vědět o středomořské dietě 

Teď se však ukazuje, že neprávem. Podle nové rozsáhlé studie, kterou přinesl renomovaný časopis The Lancet v sekci zaměření na diabetes, její energetická vydatnost nevadí. Nebrání totiž hubnutí. O něm rozhoduje to, že jídlo je zdravé a jídelníček je vyvážený. 

Výzkumníci sledovali tři skupiny lidí: jedna jedla středomořskou stravu bohatou na olivový olej, druhá tu plnou ořechů a třetí jednu z moderních nízkotučných diet. První dvě skupiny se přitom co do množství přijatých kilojoulů nijak neomezovaly.

Vědci pokus vyhodnotili po pěti letech a zjistili, že lidé, kteří jedli jídlo na oleji, v průměru zhubli o kilo. To samozřejmě není mnoho, ale jde o průměr, znamená to tedy, že někdo shodil více – a rozhodně v průměru lidé nepřibrali, navzdory vydatné stravě. Navíc o hubnutí nijak neusilovali. Naopak – obvod pasu se nejvíce zvýšil těm, kteří měli nízkotučnou dietu.  

720p 480p 360p 240p
Dieta all inclusive: Nevyhýbejte se místní kuchyni, ale pozor si dejte na alkohol. • VIDEO: 

Co to znamená? Podle autorů práce to, že bychom se neměli zase tak bát tuků a že potraviny označované jako nízkotučné nemusí být žádnou výhrou. A také to, že pokud jsou zdrojem tuků a s nimi spojených kalorií potraviny jako semena, ořechy, ryby a jogurty, nehrozí vám, že ztloustnete. Na rozdíl od toho, když si budete dopřávat hlavně průmyslově zpracované potraviny. 

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji