Proteinová dieta: Škodí, nebo je to naopak zaručená a zdravá cesta ke zhubnutí?

  • Během proteinové diety se člověk dostane do ketózy, kdy tělo spaluje účinněji tuky.

    18. února  2016 
     06:00

    Přijímat příliš mnoho bílkovin je pro naše tělo škodlivé. Tak alespoň zní argument, který brojí proti proteinové dietě. Ano, ale jen v případech, kdy je žena těhotná, má problémy s ledvinami nebo játry, bojuje s psychickými problémy nebo čeká zázraky na potkání. "Je na místě spíše si položit otázku, jestli je zdravé mít nadváhu třeba dvacet kilogramů," říká nutriční specialistka Martina Dvořáková z KetoDiet.

  • Co je proteinová dieta?

    Proteinová dieta – ve světě známá také jako keto dieta – je vlastně úprava jídelníčku tak, že člověk naprosto minimalizuje příjem sacharidů a zvýší počet bílkovin. Ve chvíli, kdy tělu dojdou všechny zásoby cukru, dostane se do ketózy. To je stav, kdy si organismus začne vytvářet energii z tuků, které přeměňuje na ketony. Tím ty tuky spaluje. Dochází tedy k rychlejšímu úbytku hmotnosti. Zvýšený příjem bílkovin je naopak důležitý pro to, aby tělo mělo dostatek energie a nebralo ji ze svalů. Výsledek by byl totiž takový, že byste sice hubnuli, ale místo tuků by ubývaly svaly. 
  • Jak vypadá jídelníček?

    Proteinová dieta
    Při této dietě je jídelníček rozdělen do několika fází. V té první jí člověk pouze proteinová jídla právě z toho důvodu, aby se dostal do stavu ketózy. K tomu může denně sníst až půl kilogramu zelené zeleniny. V další fázi se jedno proteinové jídlo vymění za nějaké normální a v dalších krocích se pomalu všechna bílkovinná jídla vymění za normální potraviny. Samozřejmě nejde o čokoládu nebo nezdravá jídla. "Proteinová dieta má být spíše jen odrazový můstek ke zdravému stravování," vysvětluje nutriční specialistka Martina Dvořáková.
  • Může si člověk proteinová jídla udělat sám?

    Bílkoviny by se vám v jídelníčku měli objevit jednou až třikrát.
    Když se rozhodnete pro keto dietu, bude vás to něco stát. Takže logicky člověka napadne, jestli by si nemohl vytvořit jídelníček tak, aby do něj dostal maximum bílkovin a minimum sacharidů. To ale Dvořáková příliš nedoporučuje. "Normální člověk velmi těžce nastaví dietu z běžných zdrojů tak, aby pokryl potřeby organismu, protože si to neumí pořádně propočítat. Tohle dělají většinou jen sportovci nebo kulturisté," říká nutriční specialistka. Kromě toho, aby byl v jídle zastoupen dostatek bílkovin, totiž musí člověk mít na zřeteli i to, aby měl pořád adekvátní příjem i dalších živin, jako jsou třeba vitaminy nebo minerály.
  • Nemůže být ketóza pro člověka nebezpečná?

    Poruchy příjmu potravy není výsadou pouze mladších holek.
    Na někoho může působit stav ketózy jako něco nepřirozeného, a navíc pro tělo třeba i nebezpečného. Ve chvíli, kdy do svého jídelníčku zařadíte maximum bílkovin a tělo začne spalovat více tuků, dojde k tomu, že se musí organismus vypořádat s velkým počtem toxinů, které je nutné z těla dostat pryč. A tyto toxiny jsou přefiltrovávány přes ledviny a játra. Proto jestliže se někdo rozhodne proteinovou dietu držet, musí být přesvědčen o tom, že je to ze zdravotního hlediska v pořádku. Mezi další kontraindikace patří také těhotenství nebo kojení, psychické choroby nebo dřívější problémy s anorexií či bulimií
  • Máme se bát jojo efektu?

    Pozor na jojo efekt.
    Na světě existují dvojice, které podle někoho patří neodmyslitelně k sobě. Ke dni patří noc, k teplu zima a k dietě jojo efekt. Ale ne vždy tomu tak musí být. "Jestli člověk čeká, že při proteinové dietě zhubne, ale pak začne jíst tak, jak byl zvyklý, a váha mu zůstane, je naivní," usmívá se Martina Dvořáková. Proto je dobré brát keto dietu skutečně pouze jako odrazový můstek pro nový začátek zdravého stravování.
  • Má člověk měnit i svůj životní styl?

    A není to pouze o jídle, musí se k tomu přidat i pohyb. Pokud ale člověk začne držet dietu a do té doby nebyl zvyklý udělat pár kroků navíc, neměl by to ze začátku přehánět. "Začínat fyzickou aktivitu a proteinovou dietu zároveň, to nedoporučuji. Čekáme až do druhého třetího kroku, kdy už dojde k redukci tukových zásob, a pak teprve hledáme vhodnou fyzickou aktivitu, která bude pro člověka ideální," vysvětluje specialistka. Tou je samozřejmě takový pohyb, který člověka baví a který nebude dělat s opovržením či nechutí. Jestliže byl ale člověk zvyklý hýbat se i dříve, pak se nyní nemusí nijak omezovat.

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji