Dejte sbohem zimní únavě: Není tak těžké udržet si energii | Pro ženy | Blesk.cz

Dejte sbohem zimní únavě: Není tak těžké udržet si energii

31. prosince 2013 | 16:25

V mrazech je potřeba pít stejné množství vody jako v letních vedrech. Špatný pitný režim je jedním z důvodů, proč se v zimě cítíme unavené.

Teploměr za oknem stále častěji ukazuje hodnoty pod bodem mrazu a dny jsou kratší a kratší. To je přesně chvíle, kdy na člověka padá špatná nálada. Jen o krok za ní jde únava a neodbytné bolesti hlavy.

Jak se jim vyhnout? Univerzální rada zní: Nepropadat předvánoční panice. A také nepřestávat pít, samozřejmě vodu. I když chladné počasí tlumí pocit žízně, tělo vodu potřebuje ve stejném množství jako v létě. Zvlášť když pořádně přituhne, protože i mráz vysušuje.

Únava
Když pak ve vánočním spěchu na pitný režim zapomínáme, není to bez následků. Při nedostatku tekutin jsme unavené, bez energie a tělo se jen s obtížemi brání nemocem. Aby se udrželo v dobré kondici, potřebuje stejně jako v létě dva až tři litry tekutin denně.

Největší podíl by měla tvořit kvalitní čistá voda. Ano, káva nebo čaj po ránu dokážou člověka nakopnout. Tekutiny ale nedoplní, spíš tělo dehydrují. Proto je u čajů lepší sáhnout po ovocných nebo bylinkových. Šťáva z čerstvého ovoce nebo minerálka dodají tělu nejen vodu, ale také minerály, které potřebujeme pro boj se zimní únavou.
Víte, že u pacientů trpících migrénami byl prokázaný nižší obsah hořčíku v mozku? Trpíte-li častými bolestmi hlavy, minerálka s vyšším obsahem hořčíku, který reguluje napětí ve svalech a ovlivňuje činnost nervového systému, by ve vašem pitném režimu neměla chybět.

5 tipů, abyste zůstala fit

Dobrá balená voda není chemicky upravovaná
1. Pijte, pijte, pijte

Kolik tekutin za den do sebe dostanete? Dvě, tři, nebo čtyři skleničky? Nebo stěží jednu? Postavte si před sebe na pracovní stůl lahev s minerálkou nebo sklenici vody, a budete mít jasno. Dostatečný přísun tekutin je základní předpoklad, aby tělo dobře fungovalo.

2. Vyzbrojte tělo

Vitaminy a minerály tělo nutně potřebuje, aby se mohlo bránit útoku zimních viróz. Nejlepší je samozřejmě přijímat je v čerstvé formě, jenže právě v zimě je nabídka čerstvého ovoce a hlavně zeleniny omezená. Čím ji oživit? Třeba kysaným zelím - lepší zdroj vitaminu C v zimě nenajdete.
Zkuste také sušené ovoce, ovocné šťávy nebo nakládanou zeleninu. Minerály zase nejlépe doplní minerální voda.

...
3. Hýbejte se

I když venku mrzne. Pravidelný pohyb je ideální prevence nejen únavy, ale také chřipky nebo migrény. Kromě toho zvyšuje v krvi hladinu endorfinů, které umí tlumit bolest (nejen v hlavě) a také se starají o dobrou náladu.
Že člověk při pravidelném pohybu zhubne, je příjemný vedlejší efekt.

4. Jezte méně, ale často

Základem zdravého jídelníčku je pořádná snídaně, večeře by naopak měla být o polovinu menší než oběd. Lehčí pokrmy, především zelenina, ovoce, ryby a bílé maso, jsou ideální volbou. Zato sladkosti a tučná jídla se vyplatí omezit i v době Vánoc.

Spí
5. Vyspěte se do krásy

Proběhnout adventem v poklusu je škoda z mnoha důvodů, a to, i když předpověď počasí hlásí zataženo.
Relaxujte všemi možnými způsoby. U dobré knihy, při setkání s přáteli, v kině nebo třeba na hodinách jógy.

Autor: MAJ