Sobota 16. leden 2021
Svátek slaví Ctirad, zítra Drahoslav
Oblačno, sněžení -3°C

Kila pod kontrolou: Jak přes svátky nepřibrat?

Kila pod kontrolou: Jak přes svátky nepřibrat?
VIDEO: Blesk pro ženy/ Martin Mol
23. prosince 2020 | 15:35

Dobrým krokem, jak přes svátky i mimo ně nepřibrat a vyvážit svůj jídelníček zdravějším směrem, je jeden čistě rostlinný den v týdnu. Zeptali jsme se Mgr. Soni Vojtíškové, diplomované nutriční specialistky, jak by měl takový rostlinný den vypadat.

Jaké potraviny a jídla patří do zdravého rostlinného dne?

Co se týká tuků, měli bychom zařadit rostlinné místo živočišných. I po zbytek týdne a dlouhodobě by měly ty rostlinné tvořit dvě třetiny našeho celkového příjmu tuků a živočišné jen jednu třetinu. A ne naopak, jak tomu ve většině případů bývá. Na snídani k mazání a pro pečení preferovat margarín, maso nahradit luštěninami, zařadit více zeleniny a za studena lisovaných olejů, jako je třeba olivový.

Co je vyvážený jídelníček a jak ho sestavit

Vyvážený jídelníček by měl obsahovat vše, co lidské tělo potřebuje. Tělo každého z nás je jedinečný systém s odlišnými potřebami. Obecně ale do vyváženého jídelníčku patří bílkoviny, sacharidy, tuky i mikroživiny (vitaminy, minerály, enzymy a další), a to i při snižování hmotnosti. Více zdrojů jednotlivých živin (například vícero druhů rostlinných olejů, luštěniny, zeleniny, …) které budeme střídat, nám zajistí větší jistotu, že tělo nebude některou z důležitých živin postrádat.

Dieta bez jojo efektu

Návodů na diety je plný internet, ale málokterá pomůže. Naopak je mnoho z nich nebezpečných a nezdravých. Při redukčních dietách, kdy se snažíme snížit svou hmotnost, je důležité myslet nejen na kvantitu, ale hlavně na kvalitu jídla, aby tělo nestrádalo. V denním jídelníčku by mělo být naprosto vše, co ho dělá vyváženým a výživným. Od pečiva a příloh, přes zeleninu a ovoce, až po luštěniny, mléčné výrobky a další důležité potraviny.

Autor: M.M.