5 věcí, které dělají odborníci na výživu každou zimu, aby byli zdraví | Pro ženy | Blesk.cz

5 věcí, které dělají odborníci na výživu každou zimu, aby byli zdraví

  • 22. prosince 2019 | 06:00

    Pomocí těchto užitečných rad vypusťte chřipku ze svého repertoáru a přežijte zimu a chlad bez zdravotních potíží. Myslíte, že k tomu potřebujete desítky různých potravinových doplňků a drahých přípravků? Kdepak! Odborníci na výživu a zdravý životní styl mají své vychytávky, které jsou levné a hlavně absolutně spolehlivé.

    Co říkají odborníci na výživu, pokud jde o zdraví v zimním období? Pro vaše zdraví a imunitu postačí, když se vyvarujete chemikálií, rafinovaného cukru, bílé mouky, umělých sladidel, barviv či konzervačních látek. Co tedy přesně dělat? Prostě přidejte do stravy více rostlinných potravin, vitaminů, antioxidantů, zdravých tuků, vlákniny a bílkovin – jde o zdroje, jako jsou jablka, špenát, brambory či mandle. Tady jsou naše tipy!

  • Do všeho přidávejte česnek!

    Autor: istock.com

    Potraviny nemusí mít luxusní název a odpovídající cenovku, aby mohly být klasifikovány jako superfood; například česnek je skvělý přírodní lék, který vám pomůže chránit se před zimními virózami. Je to přírodní antibiotikum s antivirovými, antibakteriálními a antimykotickými vlastnostmi, díky čemuž funguje jako posilovač imunity. Aktivní složka v česneku alicin se uvolňuje po rozdrcení, a tím se maximalizuje jeho účinnost. Před konzumací ho nechte deset minut „dýchat“.

  • Ujistěte se, že je dobře vašemu břichu

    Autor: istock.com

    Možná se ptáte, co má zdraví vašeho zažívacího systému společného s bojem proti zimním virózám. Ve skutečnosti opravdu hodně! 70 až 80 procent našeho imunitního systému je právě v tenkém střevě. Proto je pro správnou funkci imunity nutné pečovat o zdravou funkci střeva a zdravý střevní mikrobiom (střevní mikroflóra). Dodržujte zásady správné výživy a můžete přidat i „přátelské bakterie“, neboli probiotika, což jsou živé mikroorganismy, které pozitivně ovlivňují naše zdraví. Tyto příznivé bakterie najdete například ve fermentovaných „živých“ potravinách, jako jsou zelí, miso, tempeh a probiotický přírodní jogurt.

  • Pijte zázvorový čaj. Spoustu zázvorového čaje

    Autor: iStock.com

    Bylo prokázáno, že čerstvý kořen zázvoru má silné antioxidační, protizánětlivé a antimikrobiální vlastnosti. Zázvorový čaj je fantastický jako prevence zejména v počátcích nachlazení. Zázvor je totiž diaforetický, což znamená, že vás zahřívá zevnitř. Stačí o něm jen přemýšlet, a hned se budete cítit tepleji. Podporuje také pocení, které může pomoci snížit horečku, ochladit tělo a urychlit odstranění toxinů z těla. Chcete-li si připravit čerstvý zázvorový čaj, oloupejte si kousek kořene zázvoru, nakrájejte na plátky, přidejte kolečko citronu a zalijte horkou vodou. Nechte pět minut louhovat a pijte!

  • Myslete na přísun vitaminu D

    Autor: iStock.com

    "Humbuk" kolem tohoto vitaminu má své opodstatnění. Ne nadarmo se říká vitaminu D „vitamin slunečního svitu“. Přirozeně ho naše tělo začne produkovat v reakci na kontakt se slunečními paprsky, bohužel zvláště v zimě je to dost velký problém. V našich zemích lidé mohou často trpět deficitem vitaminu D. Přitom tento vitamin hraje důležitou roli při správném fungování našeho imunitního systému a nízká hladina má také vliv na náladu, působí sezonní afektivní poruchu či deprese. Existuje několik málo potravin, které poskytují vitamin D – losos, makrela, sardinky, vejce a některé obiloviny. Z potravy je ovšem velmi těžké „déčko“ získat, proto je někdy potřebné zvážit konzumaci doplňků stravy.

  • Pokuste se pravidelně hýbat!

    Autor: iStock.com

    Může to být poslední věc, na kterou byste v zimě měli náladu, zvláště když mrzne a je většinu dne tma. Ale cvičení je opravdu jedna z nejlepších věcí, které můžete udělat pro posílení imunity. Určitě nechoďte cvičit, pokud jste nachlazení, unavení nebo se necítíte úplně v pořádku. Pro prevenci před zimními virózami je ale pravidelné cvičení velmi důležité a podle odborníků je spojeno s dočasným zvýšením imunitních buněk bojujících s bakteriemi. Poslouchejte své tělo a pamatujte: všeho s mírou. Příliš namáhavé cvičení může ve finále vaši imunitu spíše oslabit.

Autor: aši
Diskuse ke článku
.