Hlubší problémy se spánkem sami nevyřešíte, ale spánkové laboratoře už praskají ve švech, varuje profesor Ondřej Ludka | Pro ženy | Blesk.cz

Hlubší problémy se spánkem sami nevyřešíte, ale spánkové laboratoře už praskají ve švech, varuje profesor Ondřej Ludka

17. prosince 2019 | 06:00

Poruchy spánku během života potrápí každého z nás. Dlouho nemůžeme usnout, nebo se naopak několikrát za noc vzbudíme. Kdy už bychom měli vyhledat odborníka, jak můžeme zkvalitnit svůj spánek a čím si nevědomě škodíme? V rozhovoru radí profesor Ondřej Ludka ze Spánkového centra Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně.

Poruchy spánku trápí až polovinu populace. Jsou prášky na spaní veskrze špatné? Které bylinky nám pomohou usnout a co bychom měli dělat hodinu před spaním, a čeho se naopak vyvarovat?

Stres má nesporný vliv na poruchy spánku. Tvoří většinu vašich pacientů právě lidé, kteří příliš pracují, neodpočívají a jsou vystresovaní?

Lidí s poruchami spánku neustále přibývá a spánkové laboratoře tak praskají ve švech, neboť v současné době v ČR nemají dostatečnou kapacitu. Poruchy spánku mají mnoho příčin. Podle odborné veřejnosti však za celou řadou z nich, zejména za nespavostí, stojí především nadměrný stres a nedodržování zásad spánkové hygieny.

Spánek a stres se ale navzájem ovlivňují…

Člověk je ve stresu díky celé řadě hormonů připravený k akci a je pak těžké v této situaci usnout, a pokud se mu přece jen podaří usnout, jeho spánek nemusí být kvalitní. Na druhou stranu nekvalitní spánek může ovlivnit psychiku člověka a ten se pak dostává do začarovaného kruhu. Jestliže máte zkušenost, že nemůžete usnout, následující den se budete bát, že opět neusnete, a dostáváte se tak do stresu. Ukončená fyzická aktivita či duševní práce, která vedla k úspěchu, nám umožní dobrý spánek, naopak nedokončené věci, o kterých stále přemýšlíme, vedou k dlouhodobému napětí a neumožní nám usnout.

S nespavostí se ale setká během života každý. Kdy už máme vyhledat odborníka?

Někdy za špatné usínání, neschopnost udržet spánek nebo časné probouzení mohou starosti v pracovním či osobním životě. Někdy ke zdravému spánku stačí dodržovat pravidla, kterým obecně říkáme spánková hygiena. Někdy ale úprava životního stylu nepomůže a nespavost je potřeba řešit s lékařem. K lékaři by měl jít každý, kdo trpí některým z následujících příznaků, či dokonce jejich kombinací po dobu delší než

Pokračování článku patří k placenému
obsahu Blesku

Jako předplatitel získáte i tyto výhody:

  • Rozhovory s českými i zahraničními osobnostmi
  • Lidské příběhy a rady odborníků na
    mezilidské vztahy
  • Horoskopy o lásce, zdraví a kariéře
  • Testy kosmetických produktů,
    díky kterým ušetříte

K tomu navíc exkluzivní obsah z Blesku:

  • Exkluzivní fotky a videa celebrit
  • Zdravotní příručky o prevenci a léčbě chorob
  • Rozhovory o soukromí celebrit a
    zákulisí showbyznysu
  • Testy kvality potravin s doporučeními
  • Chaty s osobnostmi na aktuální témata
  • Právní poradna pro těžké životní situace
  • Měsíční předplatné49 Kč*

    *Cena 49 Kč platí pro první měsíc pro nové
    předplatitele (týká se pouze platby kartou).
    Následující měsíc stojí 99 Kč.

    Objednat
  • Nejvýhodnější Roční předplatné990(Jen 2,71 Kč za den)

    Ušetříte 2 měsíce oproti měsíční platbě.

    Objednat
  • Darujte roční předplatné990

    ObjednatNáhled poukazu

Možnosti platby
?

Měsíční předplatné je možno zaplatit platební kartou nebo pomocí SMS.

Roční předplatné je možno zaplatit platební kartou nebo platbou online.

  • Platba SMS
  • Platba online
  • Kartou online
Firemní předplatné
Roční licence pro firmy a instituce objednávejte zde.
Autor: Hana Langrová
Související články