Sedíte na záchodě dlouhé minuty? Zaděláváte si na zácpu i hemoroidy | Pro ženy | Blesk.cz

Sedíte na záchodě dlouhé minuty? Zaděláváte si na zácpu i hemoroidy

9. září 2014 | 10:42

Ať už si tam čtete noviny, surfujete přes telefon na internetu, nebo luštíte křížovky, rozhodně tím škodíte svému zdraví. Vysedávání na záchodě, delší, než je nezbytně nutné, může mít totiž dopady na vaše zdraví a způsobit nejedny gastroenterologické potíže. 

Ačkoliv zdlouhavé vysedávání na toaletě je spíše mužskou specialitou, ani my ženy nejsme úplně svaté a občas tam také nějakou tu minutu navíc strávíme. Navíc většinou ve velmi nepřirozené poloze, tedy ohnuté dopředu, místo, abychom seděly vzpřímeně. Ač to může znít sebevíc ironicky, při dlouhém vysedávání na toaletě si můžeme přivodit gastroenterologické problémy, a to od zácpy až k hemoroidům.

Čtení na záchodě

Pro správné trávení je naprosto nezbytný dostatek vlákniny v těle. Na tu jsou bohaté hlavně luštěniny, ovoce jako banány a jablka a zelenina, konkrétně brokolice a mrkev, brambory, ořechy a celozrnné potraviny. Pokud nám vláknina chybí a nemáme dostatečný přísun vody, která se na vlákninu ve střevech váže, bude nám to pak nejspíše váznout na záchodě. Jestliže k tomu sedíme zkrouceni, respektive předkloněni u nějakého časopisu či knihy, zaděláváme si na zácpu jak vyšitou. Střeva se totiž nepřirozeně zkroutí a vyprazdňování tak bude mnohem obtížnější.

Nahromaděné toxiny ve střevech

Špatná poloha při sezení na záchodě může mít ale fatálnější následky. Pokud sedí člověk v mírném předklonu, střeva se nepřirozeně zmáčknou. Z těla tak nemůžou odejít všechny škodlivé toxiny. A pokud tyto škodlivé látky zůstávají v těle dlouhou dobu, můžou vést až k rakovině tlustého střeva. Podle výzkumů jsou tak lidé, kteří trpí zácpou, až čtyřikrát náchylnější k tomuto nádorovému onemocnění.

Zadržování stolice ve střevech, způsobené zdlouhavým sezením na záchodě, může také způsobit únavu. Protože se tělo úplně nevyprázdní, není schopno přijmout všechny živiny a vitamíny, které mu jsou v potravě dodávány. A nedostatek některých vitamínů způsobuje to, že se cítíme bez energie, která nám skutečně chybí.

Čtete na záchodě? Připravte se na hemoroidy.

Maximálně pět minut

Optimální čas, který bychom měli na záchodě trávit, je kolem pěti minut. Samozřejmě v případě, že nemáme žádné problémy. Pokud tuto dobu protahujeme, zvyšujeme nápor na svaly, stolice tak tlačí na stěnu konečníku a tkáň stlačuje směrem dolu. Jestliže na záchodě takto sedíme dennodenně, zvětšujeme si tím hemoroidy a může dojít i k jejich vyhřeznutí.

Dlouhodobé sezení na záchodě neprospívá příliš ani pánevním svalům. Poloha, ve které se tyto svaly nacházejí, je nepřirozená a svaly jsou namáhány více, než je obvyklé. Po nějaké době se tak sníží funkce těchto svalů, což může vést až k inkontinenci. Jestliže tedy o sobě víte, že na záchodě trávíte mnohem více času, než je zdrávo, můžete to alespoň trochu odčinit tím, že se zaměříte na pánevní svaly a začnete je trénovat. Mimo prevence úniku moči si tím můžete zlepšit i sexuální život.

Hraní her, čtení knih, nebo surfování na internetu. Každý tráví čas na záchodě jinak.
S vysedáváním na toaletě mohou být spojeny další problémy, které však nemusí být tak závažné, jako výše zmíněné. Ale nejčastější poloha, jakou na záchodě zaujímáme, je v mírném předklonu, kdy máme nejen zmáčknutá střeva, ale také shrbená záda, což neprospívá páteři. Za dvacet minut na toaletě nám nejspíš nepoděkují ani naše oči, pokud máme tendence si tam číst. Ne vždy je totiž v koupelně či na toaletě tak dobré světlo, aby vyhovovalo našemu zraku. Takových drobných problémů je více. Proto když si jdete sednout a trůnit, zamyslete se nad všemi problémy, které se vám během čtení jedné kapitoly, nebo jedné hry Solitare, mohou přihodit.