"Špatný" cholesterol škodí mužům, ženám ne | Pro ženy | Blesk.cz

"Špatný" cholesterol škodí mužům, ženám ne

22. února 2011 | 10:42

Riziko infarktu a mrtvice s přibývajícím věkem stoupá. Ženy však mohou být nyní o něco klidnější. Mají o jeden rizikový faktor vzniku těchto příhod méně. Vědci totiž přišli s převratným zjištěním. Vysoká hladina "špatného" cholesterolu (LDL) v krvi ohrožuje jen muže.

Dlouhodobý výzkum, který dánští vědci prováděli třiatřicet let, neprokázal, že by mezi infarktem u žen a zvýšenou hladinou "zlého" cholesterolu byla jakákoliv souvislost. Zkoumaný vzorek měl přitom více než vypovídající hodnotu. Pozorování se totiž zúčastnilo téměř čtrnáct tisíc osob obojího pohlaví.

Zbytečnými obavami o svůj život či zdraví však nemusí trpět ani muži. Ti, kteří infarkt prodělali, měli totiž hladinu cholesterolu v krvi téměř dvakrát tak vyšší, než je normál. Ten by se měl pohybovat pod hranicí 5,6 mmol/l, ideální je hodnota okolo 5,2 mmol/l.

Zdravý životní styl je návykový! Může škodit

Zabiják i ochránce

Cholesterol je pro náš organizmus nezbytný. Je součástí každé buňky v lidském těle. Základní stavební jednotkou pro některé hormony a pro tvorbu žlučových kyselin. Tělo si ho z větší části vyrábí samo v jaterních buňkách. Další zásoby se do organizmu dostávají stravou. I tady však platí: 'Všeho moc škodí!'. Zvýšenou hladinu cholesterolu má v Česku téměř sedmdesát procent dospělé populace, přesto z průzkumů vyplývá, že mnoho z nás svou hladinu cholesterolu nezná.

Ten "zlý" způsobuje usazování nadbytečného cholesterolu v cévních stěnách. Dochází k tvorbě tzv. sklerotických plátů, které zužují prostor pro průtok krve a omezují pružnost cév. Jde u aterosklerózu, tedy kornatění tepen. Následkem pak může být například infarkt myokardu, ischemická choroba srdeční nebo mozková mrtvice. "Hodný" cholesterol (HDL) naopak organismus před rozvojem aterosklerózy chrání. Poslední výzkumy ukázaly, že pomáhá předcházet nemocem srdce i například stařecké demenci.

10 zásad pro boj s cholesterolem

1. Snižte spotřebu tučného masa a uzenin, vyvarujte se vnitřností. Používejte rostlinné oleje a tuky s vyšším obsahem vícenenasycených mastných kyselin.

2. Pokud máte zvýšenou hladinu cholesterolu, zařaďte do stravy margarín obohacený rostlinnými steroly.

3. Dávejte přednost nízkotučným mléčným výrobkům.

4. Konzumujte hodně zeleniny a ovoce, převážně v syrovém stavu (500 g denně).

5. Vybírejte si celozrnné výrobky (pečivo, ale také např. celozrnné těstoviny či neloupanou rýži), cereálie a luštěniny, které obsahují vlákninu.

6. Zařaďte do svého jídelníčku tučné ryby - nejlépe 2krát týdně (vhodné jsou např. losos, makrela, sardinky).

7. Dbejte na přiměřený tělesný pohyb (minimálně půl hodiny alespoň 4krát týdně, nebo nejlépe každý den. Například svižná chůze či kolo jsou vhodné pro každého).

8. Omezte spotřebu cukru, a tedy konzumaci sladkostí, moučníků, cukrářských výrobků a bílého pečiva.

9. Při tepelné úpravě jídla se vyhněte častému smažení.

10. Naučte se zvládat stresové situace - jinak škodíte sami sobě!

Nezapomínejte na pestrý vyvážený jídelníček a dostatečný pitný režim.

Zdroj: flora.cz

Autor: Lenka Chvostová, INT