Jste závislá na sladkém? Prozradíme vám proč a poradíme, jak to řešit | Pro ženy | Blesk.cz

Jste závislá na sladkém? Prozradíme vám proč a poradíme, jak to řešit

21. července 2009 | 09:41

Jako povinnou výbavu kabelky nosíte tabulku čokolády, po obědě si musíte dát dezert a na uklidnění nervů vám nejlépe zabírá sladká tyčinka? Pak zpozorněte, můžete být závislá na cukru.

Náš organismus ke správnému fungování cukr potřebuje. Podle diabetoložky Ingrid Dravecké je glukóza významný zdroj energie pro svalové a tukové buňky a hlavní zdroj energie pro mozek. Potřebná je i pro metabolismus každé buňky. Tělo cukr zpracovává pomocí inzulinu. „Při nepravidelném stravování může být hladina cukru v krvi nižší, takže konzumace sladkostí za poměrně krátkou dobu zvýší tuto hladinu, tím pádem i přísun energie pro mozek, takže to člověk může vnímat jako psychickou vzpruhu,“ říká Ingrid Dravecká. Jenže když hladina cukru v krvi klesne, tělo se dožaduje další dávky.

Komu chybí cukr
Lékařsky zatím není závislost na cukru u zdravého člověka prokázaná. Takže se nemůžete vymlouvat, že sladkosti vaše tělo prostě potřebuje. „Existuje nádorové onemocnění slinivky břišní, při kterém se nadměrně tvoří inzulin, tedy hormon snižující hladinu cukru v krvi, ale objevuje se jen vzácně. Tento pokles cukru může pacient vnímat jako celkovou tělesnou slabost, provází ho pocení, třes a hlad. Tyto stavy mizí po konzumací sladkého,“ objasňuje diabetoložka případ fyzické potřeby doplnit cukr.

Podle některých odborníků je chuť na sladké naprogramovaná, protože jako první ochutnáme sladké mateřské mléko.
Podle některých odborníků je chuť na sladké naprogramovaná, protože jako první ochutnáme sladké mateřské mléko.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Začarovaný kruh
Závislost na cukru totiž vyvolávají stejné látky jako závislost na jiných drogách. Pravidelný příjem cukru aktivuje centra v mozku, k tomu samému dochází při závislosti třeba na nikotinu. A podobně to podle diabetoložky funguje, když si neumíme přísun sladkostí odepřít. „Při nadměrné konzumaci cukru dochází reflexně i ke zvýšenému vylučování inzulinu ve slinivce, což umožňuje vstup glukózy do buněk a jeho ukládání do zásob. Následný relativní pokles hladiny cukru v krvi může člověk s nesprávnými stravovacími návyky vnímat jako hypoglykémii (nízkou hladinu cukru v krvi), která je ale subjektivní a laboratorní rozbory ji většinou nepotvrdí. Přesto to člověka nutí dát si znovu další sladkost. Tak vzniká začarovaný kruh,“ varuje lékařka.

Zvedněte si náladu?
Cukr v krvi podporuje produkci hormonu štěstí – serotoninu. Právě on v našem nervovém systému zodpovídá za změny nálad. Jeho nedostatek snižuje přenos nervových vzruchů. Tak vznikají deprese, podrážděnost, agresivní chování a poruchy. Nahraďte cukr mléčnými výrobky, krůtím masem, banány, rajčaty a švestkami, které tvorbu serotoninu přímo ovlivňují.

Nahraďte cukr třeba švestkami, které tvorbu serotoninu přímo ovlivňují.
Nahraďte cukr třeba švestkami, které tvorbu serotoninu přímo ovlivňují.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Bere zdraví a přidává kila
Nadváha je nejviditelnější, i když ne zdaleka jediný následek konzumace nadměrného množství sladkostí. Diabetoložka varuje před dalšími komplikacemi. „U pacientů s dispozicí k cukrovce konzumace sladkostí urychluje rozvoj onemocnění. Při dlouhodobém příjmu většího množství cukru dochází k rozvoji obezity, které často vede ke kardiovaskulárním nemocem.“ Zuby plné kazů, problematická pleť a rychlejší tvorba vrásek jsou také důsledky naší nezřízené lásky ke sladkostem.

Hladké čelo
Hladké čelo
Autor: Dušan Křístek

Snižujte dávky
Postupné snižování dávek se tedy opravdu vyplatí. Jestli budete mít příště chuť na sladké, sáhněte raději po hodnotnějším cukru, který vás zasytí na delší dobu. „Sladkosti jsou totiž jednoduché sacharidy, ve střevě se rychle tráví a vstřebávají, takže se hned projeví vzestup hladiny cukru v krvi. Když se nahradí složenými sacharidy, které najdete v luštěninách, ovoci a zelenině, rozkládání jim trvá déle. To vede ke zmírnění výkyvů této hladiny,“ vysvětluje Ingrid Dravecká. Je třeba si dát pozor i na skrytý cukr. Ten najdete v alkoholu a různých nealkoholických nápojích.

NÁŠ TIP

Jestli bez sladkého nedokážete vydržet, dejte si ho s potravinou, která obsahuje vlákninu, bílkoviny nebo tuky. Ty zpomalí přísun cukru do krve. Takže sladký rohlík s máslem je zdravější než jen s kávou. Kofein navíc tento proces ještě urychluje.

Chuď na sladké je naprogramovaná

PhDr. Jana Galátová, psycholožka

PhDr. Jana Galátová, psycholožka
PhDr. Jana Galátová, psycholožka
Autor: archiv

Jak vzniká závislost na sladkostech?

Nejen sladkosti, ale jídlo všeobecně patří ke konzumní závislosti. Sladkosti mají příjemnou chuť a můžou vyvolávat pocit dočasného štěstí. Touto závislostí trpí většinou ženy a děti. Lidská psychika si umí vypěstovat silný zvyk, takže můžeme mít pocit, že bez dané věci vůbec nemůžeme žít.

Proč jsme závislé na sladkém, a ne na slaném?

Podle některých odborníků je chuť na sladké naprogramovaná, protože jako první ochutnáme sladké mateřské mléko.

Co si pomocí sladkostí nahrazujeme?

Navzdory tomu, že se chorobná závislost na cokoli definuje jako synonymum slova touha, skutečnou touhou opravdu není. Je jen náhražkou nějaké jiné potřeby našeho skutečného „já“. Základním krokem v léčbě závislosti je nalezení skutečné potřeby, která je maskovaná nějakou „náhražkovou“ vášní.

Kdy začíná být konzumace sladkého nebezpečná?

Pokud celý den myslíme jen na jídlo nebo na sladkosti, je to už vážný problém, která může vést k poruchám příjmu potravy. Proto je důležité uvědomit si včas, že jídlo nemá být smyslem našeho života. Ideální je dodržovat zdravý životní styl, naučit se konzumovat všeho s mírou, ale především je třeba učit se zpříjemňovat život i něčím jiným než jídlem nebo tabulkou čokolády.

Jste závislá na sladkém?
Jste závislá na sladkém?
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Autor: připravily: vin, sil