Čtvrtek 29. února 2024
Svátek slaví Horymír, zítra Bedřich
Oblačno 11°C

Test elektrokoloběžky GoGEN VOYAGER: Pohodlné, svižné svezení v atraktivním designu

7. června 2022 | 06:00

Na kolobrndě jsem naposledy jezdila jako malá a s její elektrickou verzí jsem dosud neměla žádnou zkušenost. Testování koloběžky S501 VOYAGER od GoGENU mi tak přišlo jako dobrý nápad, jak navázat na radostné prožitky z dětství a současně jít s dobou a zkusit si něco nového. Výrobcem doporučený věk uživatelů je minimálně 16 let a nosnost maximálně 100 kg, což s jistotou splňuji.

Moderní vzhled a svěží barva

První, co mě na této elektrokoloběžce upoutalo – asi jako každou ženu, byl její vzhled. Moderní design a červená barva. Taková, která je dostatečně výrazná, ale přitom nijak vulgárně řvavá. Taková, na níž nebude tolik vidět případné ušpinění.

Řídítka s tloušťkou tak akorát pro pohodlné držení (kdo nevybíral kočárek, možná si neumí představit, že i tloušťka držadla může být naprosto nevyhovující!) mají uprostřed umístěný podsvícený LED displej s předním světlem. Na displeji se po jeho zapnutí zobrazuje stav světla (zapnuto/vypnuto), rychlost jízdy, stav baterie a také zvolený mód jízdy (ekonomický/sportovní). Na pravé straně je akcelerátor (plyn), na levé zvonek a brzda.

Video se připravuje ...
Tipy na červnové výlety • VIDEO: Videohub

Složená i rozložená během chvilky

Koloběžku rozložíte i složíte během chvilky: páčku v dolní části tyče řídítek stlačíte (je na to potřeba trochu síly), tím se tyč uvolní, vy ji sklopíte a následně zaháknete za plastový háček na blatníku. A naopak. Na délku měří 113 cm, do kufru auta se mi vlezla bez problémů. Překvapila mě ale její hmotnost, když jsem ji držela poprvé. S501 váží 14 kg, což sice žena zocelená přenášením dětské sedačky či vajíčka i s dítětem zvládne, ale na dlouhé poponášení to i vzhledem k délce VOYAGERu není. Dobré je, že koloběžka ve složeném stavu vytváří ze sklopených řídítek madlo, takže se za ně dá pohodlně nést, a ačkoliv jsem ji nosila ze schodů a do schodů, pro delší úsek, kde s ní nechcete či nemůžete jet, je určitě vhodnější vést ji vedle sebe místo přenášení.

Uvést koloběžku do chodu je snadné. Dlouhým stiskem hlavního tlačítka zapnete displej (klasicky on/off) – rozsvítí se. Trochu se sami odrazíte, a jakmile se VOYAGER rozjede, přidáte palcem plyn a koloběžka dál už jede sama. Na displeji si kontrolujete rychlost a stav baterie (5 článků znamená maximální nabití). Zobrazuje se také zvolený jízdní mód: červené S – sport, zelené S – eco. Vyberete-li si eco režim, sníží se maximální rychlost z 25 km/h na 18 km/h, ale baterie vám logicky vydrží po delší dobu. Koloběžka má technologii rekuperace: při jízdě z kopce (z mého pozorování se domnívám, že v eco módu je to při překročení rychlosti 18 km/h), a při brždění (vždy) se baterie dobíjí, což vidíte i na displeji. A máte z toho radost!

Jak a kde ji využít

O elektrokoloběžce jsem už nějakou dobu uvažovala. Využila bych ji? Teď už vím. Při přesunech ve městě – tu do knihovny, tu do lékárny, pro nějakou drobnost do obchodu, na poštu a podobně rozhodně ano. Ve městě stoprocentně využijete zvonek. Stačí jedno zazvonění, je dostatečně hlasitý, ale přitom nezní otravně. Nutností pak ale je pořídit si kvalitní zámek na kolo, abyste ji našli tam, kde ji necháte.

Kde se obejdu bez zámku, jsou cesty v rámci městské části, v níž bydlím. Je poměrně dlouhá, a když se potřebuji rychle přesunout z jednoho konce na druhý, jen něco předat či vyzvednout, zajet ke kamarádce nebo zalít květiny na hřbitov (asfaltová cesta k němu byla na rozdíl od děravé hlavní komunikace nedávno zrekonstruovaná a projet se po ní je paráda), je elektrokoloběžka VOYAGER ideálním řešením.

Cesta přírodou je pro mě nej

Elektrokoloběžka ale nemusí sloužit jen jako prostředek k přesunům z místa A do místa B, ale také pro oddych a zábavu. Bydlím v kopcovitém kraji a kopce mám, kam oko pohlédne. Podle výrobce zvládne VOYAGER až 15% stoupání. Do kopce to je sice o něco pomalejší jízda, ale vzhledem k mé váze (56 kg) mi to nepřišlo nijak zásadně komplikující, prostě to pořád šlo, elektrokoloběžka se snažila. To manžel se svými 84 kg už jel viditelně hůř, koloběžka se trápila a zpomalovala. V náročném terénu se musel odrážet, jenže jak přenesl váhu, přední kolo se odlehčilo a prokluzovalo. Pokud je terén, kde budete jezdit, výrazně do kopce, chce to silnější motor. Kotoučová brzda je dobrá, ale kde je asfalt buď ve špatném stavu, nebo není vůbec, jsem raději strmé sjezdy nezkoušela v obavě o život svůj i vozidla.

Bydlím v oblasti Moravského krasu, a tak jsem si jako jeden z cílů vytyčila projet si oblast jeskyní a žlebů. Vyhodnocení? Čirá radost! Když jedu do této oblasti autem, případně na kole, nevnímám přírodu kolem tak jako na této koloběžce. Koloběžka maká za mě, takže mám čas sledovat tekoucí řeku, poletující ptáky, a dokonce i hmyz. Mám lepší rozhled, než když jdu, a pocitově se stávám součástí přírody. V částech, kde se už s autem nedostanete, chodívám běžně pěšky. S elektrokoloběžkou urazím za krátký čas vzdálenost, kterou bych pěšky za danou dobu ani zdaleka nezvládla. Není pak problém najít si v rámci běžného dne půlhodinku nebo hodinku, projet se tu, a vyčistit si tak hlavu.

Kde jsem ocenila tempomat

Právě v takovémto terénu, podobně i na delších cyklostezkách, jsem ocenila tempomat společně s možností volby módu jízdy o rychlosti již zmiňovaných 18 nebo 25 km/h. Tempomat se automaticky spustí (po předchozí aktivaci třemi rychlými kliky) po pěti vteřinách jízdy stejnou rychlostí, což vám signalizuje pípnutí, takže pak můžete uvolnit prst z akcelerátoru a jen držíte řídítka. Snadno ho kdykoliv deaktivujete použitím brzdy nebo plynu.

Vyzkoušela jsem různé druhy terénu

Z logiky věci má na vaši jízdu vliv terén. Nemám příliš ráda jízdu po úzkém chodníku, kdy musím sledovat chodce, případně na ně zvonit, takže pokud to bylo možné, snažila jsem se jet při krajnici, ideálně za bílou vodicí čárou. Je-li na silnici kvalitní asfalt, není to problém, koloběžka je stabilní a můžete frčet i maximální rychlostí. Jezdila jsem ale také cestami s asfaltem nepříliš kvalitním, hrubým, s dírami, lesními cestami, kde byly úseky se štěrkem, spadaným listím i kusy kůry po předchozím kácení stromů, a pár metrů jsem chtě nechtě musela projet blátivým, rozmočeným terénem, to když si mě mezi okrajovou zelení nevšiml řidič k zásahu spěchající sanity, který si ostře řezal cestu zátočinami. I to jsem projela bez jakékoliv újmy! Kladně proto hodnotím 8,5palcové gumové pneumatiky typu anti-defekt. Jsou tvořeny malými vzduchovými kapsami, takže jsem se nebála jejich případného propíchnutí, ani když jsem najela na nějaký ten klacík. Díky kolům a zadnímu odpružení jsem si jízdu mohla užít a necítila jsem každý kamínek. Samozřejmě je potřeba přizpůsobit stavu terénu i rychlost jízdy. Když pojedete po hrubším asfaltu, je příjemnější zvolit nižší rychlost.

Dobré vychytávky

Na všech mých cestách mi přišel velmi vhod stojánek. Je stabilní a využívám ho, když je koloběžka rozložená i v jejím složeném stavu. Oceňuji také skutečnost, že plošina, na které při jízdě stojím, je vroubkovaná, což je skvělé, když vyjedete po dešti nebo vám začne při jízdě pršet. Mokré boty se pak na ní nesmeknou. Když jsme u deště: výrobce v návodu uvádí, že za deště se na koloběžce nemá jezdit, nicméně ne vždy se tomu vyhnete. Dobré je, že i tak má VOYAGERu krytí IP54, které poskytuje ochranu proti stříkající vodě z každého směru.

Když si jedu potmě, je VOYAGER jako světluška

V souvislosti s osvětlením musím zmínit i večerní/noční variantu jízdy. VOYAGER má trojí osvětlení, přičemž při zapnutí světla se rozsvítí všechna: světlo přední, světlo zadní brzdové, které při brždění bliká, a navíc světla boční. A ta tedy jsou! Po obou stranách pod stupátkem svítí pás LED diod, takže při jízdě jste skutečně nepřehlédnutelní. Počítejte s tím, že na sebe strhnete pozornost! Přední světlo vám cestu dostatečně osvítí a při jízdě nočním městem včetně neosvětlených částí jsem na cestu viděla bez problémů.

Bezpečí a pohodlí především

Nikdo se nechce zranit, to je jasné. Elektronická přední brzda spolu se zadní kotoučovou zajišťují rychlé zastavení, i když jedete třeba maximální rychlostí. Měla jsem obavu, že to se mnou při prudším brždění nějak výrazně cukne, ale nic takového se neděje. Určitě všem doporučuji nasadit si přilbu, cyklistické rukavice a brýle, obzvlášť na delší cesty. Možná se to nezdá, ale když svištíte 25 km/h, je to už slušná rychlost, a mít mušky v očích rozhodně nechcete. Ještě bych tu ráda zmínila nutnost oblečení si více vrstev, než kdybyste jen šli pěšky nebo jeli na kole. Na elektokoloběžce se chcete svézt, takže nemáte pohyb a nezahřejete se, a při vyšší rychlosti vám bude zima, pokud nebudete dostatečně oblečení.

Jak s nabíjením aneb Tohle je nejlevnější doprava

Pod plošinou, na které při jízdě stojíte, je schovaná baterie o kapacitě 7,5 Ah. Její stav je vidět na displeji, a pokud je slabá, jednoduše ji nabijete. Nabíjení je triviální, v balení je nabíječka podobná té od notebooku. Nabíjecí port je zakrytý pryžovou zátkou a najdete ho na řídítkách kousek pod LED displejem. Výkon elektromotoru je 250 W, výrobce udává dojezd až 25 km při plném nabití, má-li uživatel 60 kg: samozřejmě ale dojezd ovlivňuje terén, počasí, je-li součástí jízdy stoupání a také styl, kterým řídíte (plynulost vs. brzda plyn). Při každodenním používání se doporučuje zabránit úplnému vybití baterie, já je chtěla otestovat. Baterii jsem vybila na své oblíbené cestě Moravským krasem po ujetí 21 km (do kopce i z kopce, mých 56 kg v teplejším oblečení, k tomu batůžek s doklady, láhev pití, s ohledem na stav silnice jsem střídala sportovní a eco mód). Při znovunabíjení na maximum bylo potřeba 0,3 kWh elektrické energie. Počítám-li cenu 7 Kč za 1 kWh, vychází, že v průměru ujedu 10 km za 1 Kč. To je nejlevnější dopravní prostředek!

V průběhu nabíjení není možné zapnout LED displej – ale to, že je baterie plně nabitá, snadno poznáte podle změny barvy LED kontrolky na nabíječce (z červené na zelenou). Nabíjení z úplného vybití do plného nabití trvá přibližně 6 hodin. Není problém nabíjet přes noc, zatímco spíte. Jakmile se baterie dobije, víc energie už nespotřebuje (průtok proudu nabíječkou jsem měřila).

Testování elektrokoloběžky S501 VOYAGER bylo radostné. Částečně jsem se s ní vrátila do dětských let, kdy vás jízda prostě baví. Ani se mi ji nechce vracet. Potenciální zájemce o elektrokoloběžku určitě potěší informace, že GoGEN má v nabídce i model se silnějším výkonem – S801 s 500W motorem – a od července nabídne také model S601 s 350W motorem.

Hodnocení:

+ svižná, stabilní, rychlá jízda, která z kopce může být ještě vyšší než uváděná max. rychlost

+ stojánek, vroubkovaná plošina, zvonek

+ výběr z dvou módů jízdy s možností nastavení tempomatu

+ kvalitní osvícení

+ moderní design

+ levný provoz (10 km svezení za 1 Kč)

+ zdarma přeprava vlakem ČD

+ značka GoGEN dává záruku na elektromotor 5 let (po zaregistrování) a jako bonus předsezónní servisní prohlídku zdarma

− docela těžká pro přenášení v ruce

− slabší motor pro jízdu do kopců

Autor: Kateřina Hradová