Neděle 18. duben 2021
Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav
Zataženo, déšť 10°C
Premium

Tomáš Baránek: Alkohol sice pomůže usnout, ale spánek narušuje

6. dubna 2021 | 06:00

Lehnout si a usnout během pár minut. To si přeje každá z nás, ale ne všem se to daří. A pokud s usínáním nemáte problémy, neznamená to ještě, že máte vyhráno. Další můrou je probuzení nad ránem a místo spánku koukání do stropu. Převalujete se dlouhé minuty v posteli a počítání oveček nefunguje? Pravděpodobně patříte mezi 46 procent Čechů, kteří mají problém s usínáním. Příčin, proč špatně usínáme, je hned několik – od špatných návyků přes rušivé elementy až po zdravotní potíže. Tipy, jak usnout a kvalitně spát, vám prozradí Tomáš Baránek, jeden z nejznámějších českých lifehackerů, tedy lidí, kteří vymýšlejí a zároveň schraňují nápady a triky, jak si zlepšit a zefektivnit život.

Snažíme se zdravě žít, ovšem na to nejpodstatnější – na spánek – často zapomínáme. Proč je pro nás tak důležitý?

Spánek je zásadní pro přežití a zdravé fungování většiny živočichů. Kvalitní spánek zajišťuje tělesné a mozkové procesy, které nelze ničím jiným nahradit. Bez kvalitního spánku máme nejen horší náladu, narušenou pozornost, oslabenou imunitu a omezené schopnosti, ale trpí také mezilidské vztahy. Z dlouhodobého hlediska stojí narušený spánek i za řadou chronických onemocnění a v důsledku toho i rychleji stárneme.

Existuje nějaká optimální délka spánku, nebo je to individuální?

Převažuje odborný názor, že sedm hodin čistého spánku (bez usínání a probouzení) je pro většinu lidí dolní hranice, optimálních je ale zhruba osm hodin. Stejně jako na délce záleží pak i na kvalitě.

Je dobré se během dne na kvalitní spánek a usínání nějak připravit?

Přesně tak, příprava je odpověď! Jak usneme a jak se budeme cítit zítra, se odvíjí od toho, co uděláme během dneška. Odborníci doporučují vstávat vždy ve stejný čas, i o víkendu, v průběhu dne hodně fyzické aktivity, co nejvíc času (ideálně kolem poledne) pobýt venku kvůli přirozenému světlu a pomáhá i dodržování pitného režimu.

Přečtěte si pokračování článku s předplatným Premium
Získejte neomezený přístup již od 49 Kč měsíčně

Chci předplatné Premium
Autor: Jindra Pelikánová