Čtvrtek 21. listopadu 2024
Svátek slaví Albert, zítra Cecílie
Oblačno, sněžení 2°C

Škola volá: Naučte děti správně psát!

Nezapomeňte malého písaře pochválit. Jen tak bude motivovaný se stále zlepšovat.
22. srpna 2012 | 11:21

Každé písmeno jinam, papír prorytý na druhou stranu, špatné držení tužky. Psaní bývá často velkým problémem. My vám poradíme, jak si s ním poradit.

Už brzy začne školákům výuka. A s ní i hodiny psaní. To však často dělá dětem velké problémy. Při výuce u prvňáčků je kromě správného úchopu pera důležité i sezení, osvětlení a v neposlední řadě i pochvala.

"Ve své praxi se setkávám s tím, že rodiče chtějí, aby jejich dítě psalo úhledně a čitelně, ale nevědí, jak tohoto cíle dosáhnout. Nesprávný postup, přetěžování a následná únava ruky může být příčinou vybudování negativního vztahu k psaní," myslí si garantka projektu Jana Johnová, která se touto problematikou zabývá na fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity Liberec.

Dítě by si prý proto vždy před psaním i po něm mělo rozcvičit ruku, mít ergonomicky tvarované pero a držet je v takzvaném špetkovém úchopu. Hlavu je při psaní ideální držet 30 až 35 centimetrů od pracovní plochy, sedět by měl prvňáček s chodidly opřenými o zem. Tyto návyky, ač znějí možná zbytečně složitě, totiž podle odborníků ovlivní styl psaní až do dospělosti.

Náš tip

Rady, jak nacvičit úhledný pravopis, mohou rodiče i učitelé najít na novém webu Jak správně psát. Zde najdou rodiče také rady, jak řešit, když dítě příliš tlačí na tužku, jak si má natočit sešit kvůli správnému sklonu písma nebo jak ušit psaní leváky. Součástí je také online poradna nebo videa s uvolňovacími cviky pro dětské ruce.

Kromě správných technik je ale podle dětského psychologa Václava Mertina důležitá i pochvala malého písaře. "Je potřeba ocenit zájem, snahu, trpělivost, množství odvedené práce, úsilí vedoucí k výsledkům, ale i dobrou atmosféru při práci. Výlučně kritické hodnocení totiž neukazuje dítěti cestu, jak příště činnost zlepšit. Zatímco ocenění ano," myslí si Mertin. Podle něho by se v první třídě vůbec neměly rozdávat známky jako trojka, čtyřka a pětka.

S výukou psaní by dětem mohlo pomoci i nové písmo Comenia Script, které v posledních dvou letech ověřovalo ministerstvo školství. Písmo je jednodušší, jednotlivá písmena se při něm nespojují. Podle dosavadních výsledků by proto mohlo být vhodnější obzvláště pro děti s poruchami učení.

Autor: ČTK, Klena