Pozor na pochoutky na vánočních trzích! Je to samá kalorická bomba! | Pro ženy | Blesk.cz

Pozor na pochoutky na vánočních trzích! Je to samá kalorická bomba!

19. prosince 2014 | 06:00

Také se vám sbíhají sliny, když o adventu na ulicích cítíte vůně dobrot z vánočních trhů? Nic proti tomu. Jen si uvědomte, že tam nabízejí doslova kalorické bomby! 

Je to velké dilema, viďte? Dát si pečenou klobásku nebo trdelník a pak držet dietu. Nebo se na kalorie prostě vykašlat a dopřát si? Vždyť je to jednou za rok! Rozum nám určitě velí to nepřehnat, protože shazování takhle nabytých kil je moc těžké. Chuť ale bývá často obrovská, vždyť vánoční trhy jsou doslova festivalem vůní a dobrůtkových lákadel všeho druhu. Neměli bychom však přitom zapomínat, že právě tyhle pochoutky jsou opravdu velmi kalorické, a dopřávat bychom si je měli jen výjimečně.

Za starých časů

Naši předkové na tom byli v jistém smyslu lépe. Žili po celý rok velmi skromně a kromě toho většinou velmi těžce fyzicky pracovali. Sladkosti a tučná jídla si dopřávali jen o velkých svátcích, zejména pak kolem Vánoc. Dnes je to úplně jinak: většinou fyzicky příliš nepracujeme a tučného a hodně kalorického jídla máme nadmíru.

Z trhu rovnou do špitálu

Mnozí z nás mají sedavé zaměstnání a nedostatek pohybu. I proto stále přibývá obézních lidí. To, že člověk po návštěvě vánočních trhů skončí s nějakým tím kilem navíc, ještě není tak hrozné a statistiky jedlíků s nadváhou se tím nijak zásadně neovlivní.

Horší je ale skončit například rovnou z trhu na pohotovosti se žlučníkovým záchvatem nebo proležet svátky kvůli zánětu žaludku nebo slinivky. „Bohužel, takových případů je dost, mnozí neodhadnou odolnost své trávicí soustavy. Nedobré to při podobných pouličních prodejích jídla bývá i s hygienou. Jak na straně prodejců, tak nás – konzumentů. Od přípravy pokrmu v ,polních podmínkách‘ až po neumyté ruce, kterými si dopřáváme například chutná sousta klobásy,“ varuje internista Jaroslav Smutný.

V nemocničních ambulancích kolem Vánoc výrazně přibývá pacientů s akutními trávicími potížemi. Obzvlášť opatrní by měli být lidé s metabolickým syndromem, vysokým krevním tlakem, zvýšeným cholesterolem, cukrovkou, obezitou a ostatními chronickými onemocněními. Velmi vážně si můžou poškodit zdraví i pacienti s onemocněním zažívacího traktu (žaludek, střeva, slinivka atd.).

Bramborák zapíjený punčem?
Svařené víno nebo kořeněný punč přijdou vhod.

Atmosféra vánočních trhů nejednoho z nás strhne i k „výkonům“, na jaké bychom se normálně neodvážili ani pomyslet. Zelňačka zajídaná bramborákem nebo topinkou, zalitá punčem nebo svařeným vínem, to už je opravdový „majstrštyk“, přesněji hazard se zdravím. „Vřele doporučuji sváteční trhy navštěvovat každému. Velmi ale vyzývám ke střídmosti nebo přinejmenším k vhodné kombinaci pochoutek. Jinak si skutečně můžete pokazit celé Vánoce a proležet je v nemocnici,“ dodává doktor Smutný.

 Co si dáte dobrého?

Trdelník – 900 kJ. Tahle tradiční sladkost z kynutého těsta, pečená přímo na ohni, neodmyslitelně patří k jakémukoli jarmarku, tedy i k vánočnímu. Když si ho nedáte hned po haluškách s mastným uzeným nebo po klobáse, určitě si na něm pochutnáte a na vánoční trh budete mít příjemné kulinářské vzpomínky. Jinak jde o poměrně těžký zákusek a neuškodí vám, když si k němu dáte svařené víno, grog či punč.

Štrúdl - 1500 kJ. Listové těsto, sladká jablečná nebo maková náplň, šlehačka jako ozdoba – výsledkem je fantastický zákusek, který je doslova neodolatelný. Ale pozor: jeden jediný kousek se energeticky bohatě vyrovná porci zelňačky!

Pečená klobása s chlebem a hořčicí – 2000 kJ. Tato dobrota, lákavě vonící, obsahuje opravdu významnou dávku tuku a cholesterolu. Vše ještě zhoršuje způsob přípravy – většinou na roštu, nad otevřeným ohněm. Jídlo pak obsahuje i rakovinotvorné látky, které vznikají odkapáváním tuku do ohniště. Uzeniny obecně nejsou právě nejzdravější volbou, proto jejich konzumaci spíš omezujte, ať už je jíte v jakékoli podobě… 

Bramborák – 1800 kJ. Samotné brambory mají poměrně nízký energetický obsah, hodně bílkovin, ale zároveň i obrovskou schopnost pohlcovat tuky. I maštěné pečené brambory, nebo dokonce hranolky, jsou velmi vydatné. Bramborák, jedna z nejoblíbenějších jarmarečních pochoutek vůbec, je pak přímo kalorickou bombou!

Udělejte si tradiční bramborové placky podle nejlepších receptů.

Zelňačka - 1500 kJ. Samotné zelí je velmi zdravé, už i kvůli vysokému obsahu vlákniny, vitaminu C a mnoha dalším látkám, které příznivě podporují trávení a střevní mikrofloru. Pokud jde o kalorickou hodnotu, zatěžují ji především uzené maso, klobása, smetanová jíška nebo jíška zadělávaná tukem a bílou moukou. K tomu klidně připočtěte pečivo či chleba, kterým polévku zajídáte.

Porce škvarků nebo plátek chleba se sádlem a cibulí – 600 až 1200 kJ. Vepřové sádlo je v zásadě velmi vhodné na smažení a neškodí ani zdaleka tolik, jak se v nedávné minulosti tradovalo. Odborníci jej dnes dokonce doporučují používat místo olejů. Je velmi odolné proti teplu a stabilnější při vysokých teplotách. Ale s jeho konzumací bychom i tak měli být opatrní, protože ze všech rostlinných i živočišných tuků má právě vepřové sádlo nejvíc kalorií!

Autor: red, maš