Dejte si předvánoční detox! Vsaďte na dušené maso a vodu s citronem | Pro ženy | Blesk.cz

Dejte si předvánoční detox! Vsaďte na dušené maso a vodu s citronem

8. prosince 2014 | 06:00

Dva týdny před Vánocemi často nevíme, kam dřív skočit. Tu návštěva u babičky, tam nákup dárků, do toho firemní večírek... Začnou se pomalu objevovat první vlaštovky vánočního přejídání a náš organismus začíná trpět. Jestliže nechcete skončit se žlučníkovým záchvatem na pohotovosti nebo nechcete po Novém roce propadat depresím z těch několika kil navíc, připravte své tělo na jídelní orgie.

Není to pouze metabolismus, který je nutné řádně nastartovat, aby poté šlapal jako hodinky a spaloval všechny ty dobroty. Kromě toho se musíme zaměřit i na orgány, které mají tu práci se zpracováním potravy a přejídání zvládají velmi těžce. Pokud tedy chcete šťastné a veselé Vánoce nejen prožít, ale i přežít, upravte teď, dva týdny před Štědrým dnem, své návyky. 

Hoďte se před Vánoci do klidu!

Do našeho predetoxikačního tréninku musíme zařadit hlavně nadledvinky, játra, hormon serotonin a zažívací systém. Nadledvinky operují s hormonem adrenalinem, který nám pomáhá vyrovnat se se stresem a nastartuje nás i přesto, že prostě nestíháme a máme všeho nad hlavu. Játra zase mají na starost jednu z nejtěžších věcí během svátků, a to vyrovnat se s přemírou alkoholu a tučného jídla. Serotonin je „hormon štěstí“, který působí na nervový systém, abychom se cítili uvolněně, společensky a šťastně. No a proč připravovat zažívací systém? To je přece jasné. Myslím, že nikdo z nás nechce skončit se žaludečními vředy.

Dost bylo stresu, dejte si maso!

Vezmeme to popořadě. Abychom nastartovali nadledvinky, musíme jim dodat dostatečný přísun minerálů. Obzvláště hořčíku. Ten je životně důležitý pro jejich funkci, pro schopnost udržet hormony na správné hladině. Zařaďte do jídelníčku mandle, ryby, libové čerstvé maso, celozrnné potraviny nebo třeba avokádo.

grilování

Dalšími důležitými prvky jsou chrom a sibiřský ženšen. První zmíněný pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi a ženšen zase přispívá k posílení energie. Snažte se také vypnout už nyní a nečekejte až na svátky. Najděte si činnost, která vás uklidní a u které budete relaxovat. Může to být četba, plavání, malování, procházka.

Alkoholová pauza až do Vánoc

Ovšem z vaší obvyklé relaxace vynechte popíjení alkoholu. Játra totiž produkují enzymy, které následně odbourávají a neutralizují škodlivé látky, které pití obsahuje. Brzy je čeká velká fuška, tak ať si na chvíli odpočinou. Pokud by totiž musela zpracovávat všechny tyto toxiny po dlouhou dobu, mohla by být přetížená.

Pro lepší očistu zkuste pít čaje s výtažky z pampelišek nebo do svého jídelníčku zařaďte červenou řepu. Lepší detox játrům snad ani poskytnout nemůžete. Kromě toho také odstraňuje škodlivé látky z dýchacích cest, které se tam dostaly z kouření cigaret. Dobré je také dát si každé ráno sklenici vody s citronem. Je to takový univerzální čisticí prostředek.

Pro dobrou náladu si zajděte k přátelům

K Vánocům neodmyslitelně patří i dobrá nálada, není však vždycky samozřejmostí. Lidé se při přípravách na svátky často unaví a dostanou do depresí, za což může nedostatek hormonu serotoninu. Abyste zabránili jeho nedostatku, dopřejte si dostatek aminokyselin a vitaminu B6, které produkci hormonu podporují.

Kamarádský pokec

Naopak byste měli na chvíli vynechat cukrovinky a další potraviny s vysokým glykemickým indexem. Cukr sice na chvíli dodá pocit štěstí, ale ten brzy přejde. Bez něj to ale také nejde, nahraďte tak tyto "zlé" cukry potravinami s nízkým glykemickým indexem, jako jsou ovoce, vlašské ořechy nebo třeba kozí jogurt. Serotonin si v těle udržíte také procházkou venku nebo posezením s přáteli, kteří vám vykouzlí úsměv na rtech.

Maso jen dušené nebo pečené
Dušené jehněčí

Při kamarádských seancích však zapomeňte na příliš mnoho kalorických potravin. Myslete na to, že o Vánocích si dáte do nosu až až! Místo pojídání dobrot se zaměřte na pročištění organismu tak, aby váš trávicí systém nezažil během svátků velkou újmu. Pokud nastartujete dobré trávení, tělo také bude ukládat méně tuků.

Nyní, dva týdny před Štědrým dnem, zařaďte do své potravy dvojnásobek zeleniny, než na kolik jste zvyklí. Bílkoviny přijímejte ideálně v dušeném nebo pečeném stavu, nikoliv smaženém! Omezte také příjem obilovin a při jídle pijte pouze trochu. Voda totiž naředí trávicí šťávy, což zpomaluje celý proces. Abyste při jídle neměli takovou žízeň, žvýkejte jídlo pomalu. Samozřejmě během dne jinak pít rozhodně nezapomínejte!