6 překvapivých věcí, které zpomalují váš metabolismus | Pro ženy | Blesk.cz

6 překvapivých věcí, které zpomalují váš metabolismus

  • Máte pocit, že vám hubnutí nejde tak, jak byste si představovala? Možná je na vině váš špatně fungující metabolismus.
    2. prosince 2014 | 11:00

    Máte pocit, že vám hubnutí nejde tak, jak byste si představovala? Možná je na vině váš špatně fungující metabolismus. Není ale nutné házet flintu do žita. Vědci dokázali, že existují techniky a postupy, jak metabolismus zrychlit, a tím podpořit spalování tuků – a to v každém věku.

  • Máte doma přetopeno


    Pokud chcete hubnout, měla byste nastavit termostat na nižší teplotu. Australští vědci publikovali studii, podle níž se hnědý tuk tvoří více v prostředí s nižší teplotou. Výhodné je především spát v chladnější ložnici. "Zjistili jsme, že hnědý tuk v těle narostl za měsíc v chladném prostředí o třicet až čtyřicet procent," tvrdí doktor Lee z Garvanova institutu v Sydney.

     

    A co je to vlastně ten hnědý tuk? Možná jste nevěděla, že v těle máte dva druhy tukových buněk. Bílá tuková tkáň totiž slouží jako zásobárna energie a chrání nás před chladem, zatímco hnědý tuk kalorie naopak spaluje a přitom generuje velké množství tepla. Jde vlastně o takové malé elektrárny v našem těle, které bez přestání pracují. Výzkumy potvrdily, že i relativně malé množství hnědé tukové tkáně v těle, přibližně 100 gramů, dokáže denně spálit i několik set kalorií.

  • Nejíte pečivo, ani přílohy

    Je pravda, že provedené studie ukazují, že hubnutí je mnohem snazší, když držíte dietu s nízkým obsahem karbohydrátů, tedy cukrů a škrobů. To ale v žádném případě neznamená, že byste měla sacharidy ze svého jídelníčku vyřadit úplně, zejména pokud pravidelně cvičíte. I při hubnutí totiž vaše tělo potřebuje energii.

     

    Je ale třeba si vybírat. Typ a forma přijímaných sacharidů totiž do značné míry ovlivňují pocit sytosti, a tím pádem i celkový příjem energie. Většinu přijímaných sacharidů by měly tvořit polysacharidy z různých druhů zeleniny, obilovin a luštěnin. Potraviny s vysokým obsahem jednoduchých sacharidů se totiž rychle tráví, dochází k rychlému vzestupu hladiny krevního cukru, což vyžaduje také větší množství inzulinu. Následný pokles glykemie může být strmý, což vede k pocitu hladu.

  • Vynecháváte svačiny

    Pokud chcete, aby váš metabolismus nestagnoval, rozhodně se nesnažte ze svého jídelního plánu vyškrtnout dopolední i odpolední svačiny. Když totiž tělu nedodáte potřebné palivo, metabolismus si myslí, že přicházejí chudé časy, a tak zpomalí spalování tuků na minimum, aby měl energii do zásoby.

     

    Svačina by měla tvořit asi 5 až 10 procent z celkového denního příjmu energie. Obsahovat by měla jak sacharidy, tak i bílkoviny. A vhodné je doplnit ji také porcí zeleniny.

  • Jíte málo proteinů

     

    Proteiny přispějí nejen k vybudování a udržení si svalové hmoty, ale jsou užitečné i při hubnutí, protože výborně zasytí, jsou energeticky výhodné a zrychlují metabolismus. Věděla jste, že tělo zpracovává bílkoviny pomaleji než tuky nebo sacharidy? Zasytí vás tak na delší dobu. Navíc zpracováním proteinů tělo vydá více energie.

     

    Ztráta svalové hmoty je proto to poslední, co byste si při hubnutí měla přát. Čím menší množství svaloviny máte, tím nižší jsou schopnosti těla pálit tuky. Zaměřte se tedy na konzumaci kuřecího masa, ryb, vajec, mléka, mandlí a ořechů v rozumném množství. 

  • Vyřadila jste ze života kávu

     

    Káva obsahuje mimo jiné rostlinný alkaloid kofein. A ten má výrazný vliv na lidský organismus. Povzbuzuje srdeční činnost, zvyšuje krevní tlak a celkově aktivuje a urychluje metabolismus. Mezi vedlejší účinky kofeinu v kávě navíc patří potlačení chuti k jídlu.

     

    Zároveň je ale nepopiratelné, že káva také silně překyseluje tělo a zatěžuje srdce. Proto si denně dopřejte jen jeden šálek. "Lidé, kteří pijí kávu s kofeinem, mají o 16 % vyšší metabolismus než ti, kteří kávu pili bez kofeinu," říká doktor Robert Kenefick.

     

    Pokud vás ale "pronásleduje" nezvladatelná chuť na příjemně vonící nápoj, zkuste si uvařit některou z chutných náhrad kávy vyrobených ze směsi obilovin. 

  • S přibývajícím věkem se přestáváte hýbat

    Každých deset let se váš metabolismus zpomalí o 5 %. Velkou roli zde samozřejmě hrají i hormony, ale většinou je to hlavně proto, že s narůstajícím věkem se méně hýbeme, jíme méně potravin bohatých na bílkoviny, a kvůli tomu se zmenšuje naše svalová hmota. Pak dochází ke zpomalování metabolismu a nabíráme více a více tuku. A čím více tuku máme, tím máme většinou i méně svalové hmoty.

     

    "Příroda se dá ošálit, ale musíte dodržovat rady, jak metabolismus navyšovat. Pokud zařadíte intervalové cvičení (30 sekund cvičení, 30 sekund klid) a budete dodržovat zásady stravy pro podporu metabolismu, tak pro vás věk nebude překážkou," říká doktorka Madelyn Fernstro. 

Diskuse ke článku
.