Milujeme je! Seriály, které přežily Sametovou revoluci
Nemocnice na kraji města, Sanitka, Taková normální rodinka... Tyhle a další seriály byly hitem televizních obrazovek už před několika desítkami let. A i když se po revoluci objevily úplně nové, dokázaly v reprízách stále přitáhnout diváky. Možná z nostalgie, možná proto, že byly zkrátka skutečně dobré. A tak se dočkaly i natočení nových dílů.
- Snad nejpopulárnější seriál Československé televize natočil podle scénáře Jaroslava Dietla režisér Jaroslav Dudek. Natáčení bylo zahájeno v roce 1976 s Karlem Högrem v hlavní roli primáře Sovy. Ten však v roce 1977 náhle zemřel, když už s ním byly natočeny exteriérové scény. Do role primáře Sovy byl tedy narychlo obsazen slovenský herec Ladislav Chudík. Premiéra 1. série, která čítala 13 dílů, proběhla 5. listopadu 1978.
Nemocnice na kraji města
Protože se u diváků setkala se zcela mimořádným ohlasem, následovala ji roku 1981 dalších 7 dílů 2. série. Jedná se o dílo plné napětí, zvratů a místy i vtipných sdělení a hlášek, které se odehrává z velké části na nemocničním oddělení ortopedie. Spletité osudy moudrého primáře Sovy, vtipného skeptika doktora Štrosmajera, ambiciózního Arnošta Blažeje, podlézavého a neschopného kariéristy doktora Cvacha, sympatické ortopédky Alžběty, vrchní sestry Jáchymové a dalších postav a postaviček, se zapsaly do srdcí miliónů diváků u nás i v zahraničí.
Seriál byl natolik úspěšný, že se dočkal pokračování. V roce 2003 ho podle scénáře Petra Zikmunda zrežíroval Hynek Bočan a dostal název Nemocnice na kraji města po dvaceti letech.
Sanitka
I tenhle legendární seriál se dočkal pokračování. Roku 2010 byl oznámen záměr natočit další díly seriálu, tentokrát s režisérem Filipem Renčem. Točilo se od září 2011 do června 2012. I Sanitka 2 nabízí divákům setkání s původními postavami, dnes o něco staršími, ale samozřejmě i s postavami novými.
Taková normální rodinka
Nejoblíbenější postavou je určitě babička, kterou skvěle ztvárnila Marie Rosůlková - autorka detektivek, které nikdo nikdy nevydal. Ta dokáže vyřešit všechny problémy své rodiny. Zkouší si na rodince vraždy, zda by se jí podařily provést tak, aby na ně nikdo nepřišel; otrávené přezůvky, kapání jedu spícím do ucha, časovaná bomba nebo podřezané židle jsou díky ní v takové normální rodince na denním pořádku, ale neustále si plete cyankáli a arzén.
Po čtyřiceti letech se slavný seriál podařilo znovu vzkřísit. V šesti nových dílech v režii Dušana Kleina, pod názvem Rodinka, se před kameru z původní sestavy vrátili Jana Štěpánková, Daniela Kolářová a Jaromír Hanzlík. Sympatické je, že novodobá Rodinka „zdědila“ originální smysl pro humor, milou ujetost a zálibu ve ztřeštěných nápadech a že jde pořád o malou
komunitu lidí, kteří se mají rádi a pro které je rodina a vzájemná soudržnost na prvním místě. Tedy tradiční hodnoty, na které se dnes už trochu pozapomíná...- Tenhle seriál ze 60. let 20. století scenáristy Jaroslava Dietla, stejně jako spousta dalších, se sice pokračování nedočkal, přesto se i po tolika letech pravidelně objevuje na našich obrazovkách dál. Populární seriál vypráví o životě tří venkovských mužů ze tří generací venkovské rodiny Potůčků ve vesnici Ouplavice. Zajímavostí je, že se jednalo se o historicky o druhý československý televizní seriál, který byl vysílán živě a byl zaznamenáván pro účely jeho pozdějších repríz.
Tři chlapy v chalupě
- Dalším z nezapomenutelných seriálů je bezesporu Žena za pultem. Normalizační televizní seriál z dob reálného socialismu, který natočil roku 1977 režisér Jaroslav Dudek. Scénář psal jak jinak než Jaroslav Dietl.
Žena za pultem
Jedná se o příběh o životě a starostech obyčejné prodavačky Anny Holubové, kterou skvěle ztvárnila herečka Jiřina Švorcová, a jejích kolegyň z prodejny potravin. V době, kdy byl uveden, byl, jako všechny Dietlovy seriály, velmi oblíbený. Děj seriálu vyzdvihuje lidskost, přátelství, vztahy mezi lidmi a socialistickou uvědomělost. Propagoval ale také reálný socialismus. Objevovaly se v něm také scény s plnými pulty potravin a ochotnými prodavačkami, což neodpovídalo tehdejší realitě.V době vzniku však byl kritizován pro neuspořádaný osobní život hlavní hrdinky.
Přes to všechno měla jeho repríza v roce 2011 mnohem větší sledovanost, než většina dnešních seriálů. Nenechalo si ji ujít neuvěřitelných 1,85 miliónu lidí. A to už o něčem vypovídá.