Aby škola "nebolela" aneb Jak se správně učit

2. září 2013 | 13:00

Děti často nevědí, jak se správně učit ani jak psát domácí úkoly. Nemají v učení žádný systém. Není to jejich chyba, měli by je to naučit ve škole, ale nespoléhejte se jenom na učitele. Pokudrodič chce, aby jeho dítě nosilo domů dobré známky, musí se s ním učit, nebo mu vysvětlit, jak se učit efektivně. Stačí dodržovat několik pravidel.

Kdy to jde nejlíp?
Po pěti až sedmihodinové vyučovací "směně" má jen málokdo chuť vrhnout se do učení a úkolů, proto by školák měl mít po příchodu domů přestávku. Pauza by ale neměla být příliš dlouhá. Mezi třetí a pátou hodinou odpolední je optimální doba k učení. Naše schopnost soustředit se kulminuje. Není vhodné učit se těsně před spánkem, lepší je ráno si přivstat a látku si zopakovat.

Místo k učení
Ideální je, když se dítě může učit v samostatné místnosti, kde je klid. Některé děti potřebují mít při učení na stole pořádek, jiné mají raději uspořádaný chaos. Další děti zase při učení nejraději přecházejí po místnosti, proto by měly mít možnost zvolit si přesně to, co jim vyhovuje.

NEJČASTĚJŠÍ CHYBY

1. Děti odkládají úkoly, na které mají čas jeden až dva týdny, na poslední chvíli.

Některé děti se nemohou k učení vůbec přinutit.

2. Učí se nejprve oblíbené předměty, těžší odkládají na později, kdy už schopnost soustředění klesá na nulu.

3. Chtějí mít přípravu do školy co nejrychleji za sebou, proto sedí nad učením bez přestávek. Není to vhodné, protože mozek má určitou kapacitu a potřebuje pro lepší výkon i odpočinek.

4. Mnoho dětí si k učení pouští zvukovou kulisu, ale každý se při hudbě nedokáže soustředit.

5. Jednotlivé předměty se učí tak, jak vytahují učebnice a sešity z aktovky, jeden za druhým , bez systému.

Bez kyslíku to nejde
Začněte tím, že v místnosti vyvětráte. Kyslík pomáhá udržovat mozkové buňky v činnosti. Někomu vyhovuje učit se na čerstvém vzduchu.

Jak zvládnout školní starosti
Čtení a opakování nahlas
Při učení je vhodné zapojit co nejvíce smyslů, tedy i sluch. Při učení by si děti měly přeříkávat učení nahlas, aby slyšely, co říkají. Text by si měly jednou nebo dvakrát přečíst a pak se snažit nahlas si zopakovat, co si z textu zapamatovaly.

Přezkoušení
Když dítě zkoušíte, měla byste mu dávat také otázky, které jsou uvedené v učebnici, protože poznámky v sešitě zpravidla nestačí. Některé děti mají zápisky pořízené bez ladu a skladu a učit se z nich nelze. Položte dítěti i několik otázek z předešlé látky, abyste si ověřila, zdá má v učení nějakou návaznost.

Pedagogové doporučují

* Naučte děti, aby se věnovaly školní přípravě i tehdy, když mají ve škole méně náročný den.

Když dáte dítěti dobrý základ v přístupu k úkolům už v první třídě, v dalších ročnících budete mít hodně usnadněnou práci

* Nejdřív by se měly věnovat těžkým předmětům a na závěr těm, které mají v oblibě. Pokud žák miluje biologii nebo angličtinu, měl by si ji nechat jakoby za odměnu.

* Doporučuje se například matematiku jako přírodovědný předmět střídat s češtinou, nikoliv s fyzikou či s chemií. Je vhodné střídat těžší předměty s lehčími.

* Mezi učením je třeba dodržovat přestávky, které by neměly být delší než vlastní doba učení. Může zvolit stejný rytmus jako ve škole: 45 minut se učit a 15 až 30 minut odpočívat.

* Pokud se dítě chce učit při hudbě, měla by být tišší a nejlépe beze slov.

Autor: lap, hr
Klíčová slova: děti, škola, učení
DesktopMobile