Chcete být šťastná? Naučte se říkat NE! | Pro ženy | Blesk.cz

Chcete být šťastná? Naučte se říkat NE!

24. května 2011 | 06:55

Pro druhé byste se roztrhala, nakupujete sousedce, pracujete za kolegyni, hlídáte děti ze širokého okolí a pomoc neodmítnete, i kdybyste měla vypustit duši. Pak je jen otázka času, kdy se zhroutíte…

Když mi v pět hodin ráno volala známá, ať ji odvezu do města na pracák, vyběhla jsem z postele, připravila dětem i manželovi snídani, umyla nádobí a u toho se snažila vymyslet, jak to zvládnu, když musím být v devět v práci. Až cestou mě napadlo, proč vlastně nejela autobusem… Prý se jí prostě nechtělo,“ vzpomíná na moment, kdy si přikázala: „Dost!“ dvaačtyřicetiletá Renata. V té chvíli se jí zatmělo před očima a vynořily se vzpomínky na všechny situace, kdy v ní všechno křičelo „Ne!“, ale nahlas řekla „Ano“. Utahaná, naštvaná a nespokojená se rozhodla, že je nejvyšší čas se začít bránit.

Začarovaný kruh

Začne to docela nenápadně. Sem tam kolegům pomůžete, nabídnete hlídání kamarádce, odvoz sousedce… Oni vás za to poplácají po zádech. Super pocit. Jenže pak zjistíte, že hlídáte třikrát týdně, rozvážíte kde koho a děláte za ostatní.

Nikdo mě nebude mít rád

„Klidně bych řekla, že ne, ale pak se na mě lidi budou zlobit a přestanou mě mít rádi. Už bychnebyla ta jejich hodná Renata,“ vysvětluje svůj důvod, proč se nenaučila odmítat valící se požadavky dřív, mladá žena. Jenže to je cesta do pekel. Dokud vám nedojde, že lásku není třeba si nejdřív zasloužit, z pasti se nedostanete. Nebojte se a pomalu ale jistě se začněte učit používat magické slůvko „ne“.

1. krok: Rozhodnutí

V duchu si promítněte všechny okamžiky, kdy jste šla sama proti své vůli a dělala něco, co jste vlastně vůbec dělat nechtěla. Rozhodněte se pomalu, ale jistě pomoc odmítat.

2. krok: Inspirujte se u sobců

Zkoumejte postupy a techniky, které užívají zdraví sobci. Mně pomohlo pozorování kamarádky Ivety, která se neptá a dělá věci tak, jak vyhovují jí. Nechce se jí na večírek, i kdyby tím trhala partu, tak prostě nejde. Nemá náladu na cizí děti, tak je odmítne hlídat.

3. krok: Snadný trénink

Nemusíte ze dne na den měnit všechny zvyky. Začněte pomalu. Nejprve u drobných odmítnutí – že v obchodě nechcete navíc dvě čokolády, že zrovna nemáte náladu přispívat dvackou na dobročinné účely…

4. krok: Posilujte sebevědomí

Učte se mít ráda sama sebe, protože pak pro vás bude snadné vymezit si vlastní prostor tak, abyste byla spokojená a šťastná. I ve vztahu k ostatním.

Jak správně odmítnout:

* Omluvte se. „Promiň, ale neudělám to,
protože nestíhám, jsem vyčerpaná, nemám
náladu…“ Řekněte to v klidu a důrazně a nepouštějte
se do žádných debat.
* Trvejte na svém.
* Nepřipouštějte diskusi a odmítejte jasně.
Nenechte se přemlouvat.
* Řekněte pravdu, a to i přesto, že se vašemu
okolí nebude asi líbit.
* Nerozčilujte se. Odmítnutí je prostě normální
a není důvod ho brát osobně.
* Nabídněte alternativu.

Autor: vin, Kbak