Konec s kouřením! 8 metod, jak na to! | Pro ženy | Blesk.cz

Konec s kouřením! 8 metod, jak na to!

1. června 2010 | 05:15

Ne každý dokáže praštit s neřestí jménem cigarety. Jak ukázal průzkum Evropské komise v rámci 27 států EU, v České republice kouří zhruba 26 procent lidí. Stejné je to i na Slovensku. Průměr vychází na 29 procent. Nejvíce kuřáků starších 15 let je na Kypru (42 procent). A chtěli byste se závislosti na nikotinu zbavit? Právě pro vás přináší německý deník Bild osm návodů, jak na to. Vyzkoušejte si, jestli vám některý sedne…

1. Nikotinové náhražky: Sem patří náplasti a žvýkačky. Doporučují se zejména pro silné kuřáky (od 20 cigaret denně a více). Nemají vedlejší účinky, jejich účinnost je až 30 procent.

2. Pilulky, které obsahují látky vareniklin a bupropion: Doporučují se pouze v některých případech, například u pacientů, kteří při odvykání propadají depresím nebo nemají tak silnou motivaci. Mají ale vedlejší účinky: Nevolnost, bolesti hlavy, poruchy spánku, křečové záchvaty. Jsou na lékařský předpis.

3. Hypnóza: Není bezpodmínečně nutná. Vyhlídky na úspěch jsou 15 procent. Vědecké důkazy pro to ale chybí.

4. Laserová terapie: Nová metoda, při níž se laserem stimulují různé body na uchu. Funguje to stejně jako akupunktura. Úspěšnost malá, neexistují vědecké studie.

5. Akupunktura: Výhodou je, že se hodí jako doplňující prostředek ke sportu a pohybu vůbec. Nevýhodou je opět málo vědeckých důkazů. U mnohých lidí je ale právě tento prostředek velmi oblíben.

6. Pomocné programy a kurzy pro nekuřáky: Velmi vhodné zejména v kombinaci s nikotinovými náhražkami. Velmi vysoká úspěšnost. Až 50 procent.

7. Nikotinové injekce: Nová zkušenost, která ještě není registrovaná. Ani zde neexistují vědecké poznatky.

8. Jednoduše přestat: Nejhorší způsob ze všech. Má vysoké procento návratnosti – kolem 95 procent. Jenom kolem pěti procent skutečně přestane. Výhodou jsou nulové náklady.

5 typů kuřáků:

1. Požitkář: Kouření je pro něj slavnost. Dá si skvělé jídlo a víno, jako třešničku na dortu si vychutná cigaretu.

2. Stresový kuřák: Sahá po cigaretě, když ho čekají zkoušky, má stres v práci.

3. Kuřák proti kilogramům: Místo aby se najedl, zapálí si. Nechce přibrat.

4. Příležitostný kuřák: Pro něj jsou typické dva týdny bez kouře a jeden večer s cigaretou.

5. Závislák: Reaguje nervózně, pokud u sebe nemá cigarety.

Autor: INT, han