Středa 20. října 2021
Svátek slaví Vendelín, zítra Brigita
Oblačno 14°C

5 tipů, jak nakopnout imunitu, když chřipka lítá všude kolem

17. září 2021 | 13:43

Počasí jako na houpačce, start školního roku a bacily lítají všude kolem nás. Pokud se chcete vyhnout nachlazení, měli byste už teď zbystřit a zahájit protiútok. Základem je silný imunitní systém, který chrání organismus. Pokud nefunguje správně, může nás potrápit celá řada zdravotních problémů. Čím můžeme správné fungování imunity podpořit?

1. Strava bohatá na vitamíny, minerální látky a bílkoviny

Přestože jíte zdravě, právě na podzim dostává vaše imunita zabrat, a tak není na škodu sáhnout také po vitaminech a minerálech v podobě doplňků stravy. Naprostým základem je vitamin C neboli kyselina askorbová, která posiluje obranyschopnost organismu a snižuje náchylnost k infekčním onemocněním. Dále nelze opomenout vitamin D, který lze získat pouhým pobytem na slunci. S příchodem podzimu ale o tuto možnost přicházíme, a proto je doplněk stravy nezbytnou náhradou. Z minerálů vsaďte na zinek a silný antioxidant selen. Oba jsou součástí důležitých enzymatických procesů v těle, a jejich deficit tak oslabuje imunitní systém. Zinek má navíc protizánětlivý účinek, stabilizuje hladinu cukru v krvi a zvyšuje plodnost. Zkuste se zeptat své zdravotní pojišťovny, zda vám na vitamíny nepřispěje, například Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR připravila pro své klienty sezónní akci „Silná imunita“, skrze kterou chtějí podpořit péči klientů o své zdraví. Nad rámec bonusových programů tak přispívá všem pojištěncům, kteří nevyužili jinou sezónní akci, 250 Kč na nákup vitamínů během měsíce října.

2. Očkování proti chřipce

Jedinou spolehlivou zbraní proti chřipce je očkování. Díky němu se vyhnete šíření onemocnění i komplikacím z něho plynoucím. Ze zákona mají očkování proti chřipce hrazené senioři nad 65 let a zdravotně oslabení lidé. Některé pojišťovny jako například Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR, přispívají svým pojištěncům na vakcínu proti chřipce. Očkování zabírá přibližně do 14 dnů, proto je důležitá její aplikace ještě před nástupem hlavní chřipkové sezony. Pokud to chcete letos ještě stihnout, máte tedy nejvyšší čas!

Jak stres ničí imunitu • VIDEO: Prima ZOOM

3. Přiměřený pohyb

Co si pod tím představit? Zatímco pro někoho to může být cvičení, a to i formou protažení, pro jiného je to třeba posilovna. Vyberte si činnost, při které dokážete „vypnout“. Vyrazte do přírody a objevujte krásy okolí. Nejenže si odpočinete po psychické stránce, ale pohybem také posílíte klouby, svaly a kardiovaskulární systém. Budete se paradoxně cítit mnohem více odpočatí, než kdybyste prováleli den na gauči.

4. Dostatečný spánek

Ideální délka spánku je sedm až osm hodin denně. Pro kvalitní spánek jsou důležité podmínky, ve kterých odpočíváte. Rozzářené obrazovky v ložnici vás mohou rušit, navíc blokují vylučování hormonu melatoninu, který dává tělu pokyn ke spánku.

5. Nekuřte a vyhýbejte se pití alkoholu

K tomu asi netřeba cokoliv dodávat. Všeho s mírou.

 

Autor: REDAKCE
Klíčová slova: imunita, zdraví, chřipka, nachlazení, rýma
Diskuse ke článku
.