Saunovací manuál: Nechoďte tam nemocní ani přejedení a plavky nechte doma!

  • 6. listopadu 2018 | 05:50

    Čeká nás dlouhé období chladných dnů, a tak vás možná napadlo, že byste se rádi prohřáli v sauně a zároveň udělali něco pro své zdraví. Pokud nemáte se saunováním žádné zkušenosti, určitě vám přijdou vhod odpovědi na nejdůležitější otázky!


    Pravidelné saunování má blahodárný vliv na celý organismus. Posiluje přirozenou obranyschopnost, zlepšuje kondici a psychiku a působí jako prevence proti virózám a dalším potížím. Saunování tělo otužuje, takže je dlouhodobě odolnější, lépe snáší veliká horka i zimy a saunování pomáhá řešit i problémy mnoha alergií. Saunování má také příznivý kosmetický účinek, zlepšují se díky němu vláčnost kůže, její svěžest i vzhled. Dopřejte si tedy skvělý relax po náročném dni ve vyhřáté sauně a využijte naplno všech skvělých účinků.

  • Kdy začít se saunou?

    Sauna

    Pokud je člověk zdravý, neměl by mít se saunováním problém v žádném věku. V první řadě myslete tedy na svůj zdravotní stav. Jsou totiž zdravotní výjimky, v jejichž případě se sauna nedoporučuje: srdeční choroby, vysoký tlak, kožní nemoci, respirační onemocnění atd. Pokud si nejste jisti, zda je pro vás sauna vhodná, určitě se poraďte se svým ošetřujícím lékařem.

    Co se týče dětí, ty mohou začít navštěvovat saunu zhruba od tří let. A lepší je, když používají speciální dětské sauny, kde je teplota snížena na zhruba 65 °C.


    I když vám k saunování sedí spíše podzimní a zimní období, kdy se vám tělo příjemně prohřeje, začít můžete kdykoli, v jakémkoli ročním období. Jakmile začnete, je dobré nepřestávat, abyste plně využili výhod, které sauna přináší, a to hlavně v oblasti zvýšení imunitní odolnosti. Proto nepřestávejte chodit ani v letním období. Saunování totiž také zlepšuje schopnost automatické termoregulace těla. A díky lepší termoregulaci se také budete mnohem méně potit a budete lépe zvládat přechody z tepla do zimy, a naopak – např. z klimatizovaných místností do sluncem rozpálených ulic.


     

  • Jak dlouho pobývat v sauně?

    Sauna


    Časový limit pro dobu prohřívání je u každého individuální. Důležité je, jak se budete v horku cítit. Pokud začínáte, nezůstávejte v sauně příliš dlouho. Až si zvyknete, můžete čas prodlužovat. Obecně platí, že prohřívání těla by mělo trvat 8 až 15 minut při teplotě 80 až 90 stupňů Celsia. Prohřívání zopakujte během dvou hodin dvakrát až čtyřikrát. Mezi jednotlivými etapami si ale dopřejte pauzy, při kterých se půjdete ochladit a odpočinout si. Jelikož  každý snáší vysoké teploty různě, poslouchejte signály svého těla. Nezůstávejte v sauně za každou cenu až do uplynutí časového limitu. Pokud máte pocity nevolnosti, přemístěte se buď na nižší lavici, kde je nižší teplota, nebo prohřívání raději ukončete.


  • Jak často chodit do sauny?

    Sauna


    Abyste svůj imunitní systém řádně posílili, je nutné, abyste do sauny chodili pravidelně. Většina odborníků doporučuje návštěvu sauny jednou až třikrát týdně. Jelikož se doporučuje zopakovat cyklus saunování-ochlazení-odpočinek alespoň třikrát, vyhraďte si alespoň dvě hodiny.
     

  • Jak se mám připravit na návštěvu sauny?

    Sauna


    Do sauny byste neměli chodit hladoví ani s plným žaludkem. Ideální je dát si před návštěvou lehčí jídlo. A hlavně myslete na pitný režim. Ten je důležitý jak při saunování, tak také před i po, aby vás pak nepotrápily nevolnosti nebo točení hlavy. Nejlepší jsou minerální vody, čistá voda či čaj. Určitě zapomeňte na jakýkoli kofein či alkohol, které by vás dehydratovaly.


  • Jaké jsou zásady správného saunování?

     

    Sauna

    1. Před saunováním odložte všechny šperky a hodinky, které se v sauně rozpalují.
    2. Před prvním vstupem se nezapomeňte řádně osprchovat a osušit. Kdybyste zůstali mokří, účinky detoxikace by byly pomalejší.
    3. Do sauny vstupujte nazí bez plavek. Pokožka musí v horku dýchat, ideální je ji ničím nezahalovat. Navíc umělá vlákna se mohou příliš rozehřát a mohou na pokožce pálit.
    4. Při pobytu v sauně dávejte pod sebe pouze ručník, osušku nebo prostěradlo, které ochrání vaše tělo před spálením se o vyhřátou lavičku. A kvůli hygieně dbejte na to, aby ručník či prostěradlo pokrývaly celou plochu, na které sedíte, ležíte či máte položené nohy.
    5. Nejšetrnějším způsobem ochlazení je ledová sprcha nebo polévání hadicí. Tento způsob je vhodný zejména tehdy, pokud máte problémy s vysokým krevním tlakem.
    6. Pokud se rozhodnete použít ochlazovací bazének, nezapomeňte se nejprve osprchovat, abyste spláchli pot. A ochlazujte se pozvolným ponořováním, nikoliv skokem po hlavě.


  • Kdy je lepší se sauně vyhnout?

    Sauna


    Určitě se nikdy nesaunujte nemocní – například s chřipkou či teplotou. Pokud máte virózu, je velmi pravděpodobné, že se průběh ještě zhorší. Na návštěvu sauny také zapomeňte bezprostředně po sportovním výkonu. Tělo totiž není dostatečně zregenerované a je také vylučováním potu dehydrované. Krevní oběh pracuje na maximum a sauna tyto projevy znásobuje!

     

Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile