Sobota 19. září 2020
Svátek slaví Zita, zítra Oleg
Jasno 18°C

Pozor na klimatizaci v autě! Způsobuje bolest hlavy a snižuje pozornost řidiče

  • Jestli se chystáte na dlouhou cestu, vezměte si s sebou dostatek vody. Dehydratace může ovlivnit řidičské schopnosti.
    9. července 2015 | 06:00

    Bolest hlavy, únava, sucho v puse, suché rty. Mírnou dehydrataci zažil každý. Stačí se proběhnout nebo projet na kole a zapomenout si s sebou pití. V létě si tak dáváme sakra pozor, abychom bez vody nevycházeli z domu. Představa, že na nás praží sluníčko a nemáme se čím zchladit, je až příliš děsivá. Jenže odvodnění může přijít i v autě s klimatizací. A jeho účinek na řízení může být fatální.

  • Stačí hodina bez pití

    Chystáte se na dlouhou cestu? Pak dostatečně pijte. Dehydratace totiž ovlivňuje funkce myšlení a může způsobit mikrospánek. • VIDEO: Tomislav Čečka
    Doplňování tekutin a hrozbu dehydratace mají lidé nejčastěji spojeny s horkým letním počasím. Zřejmě z toho důvodu, že z nás voda viditelně odchází pomocí potu, což v nás zřejmě evokuje pocit, že ji musíme zase rychle doplnit. Ale k dehydrataci dochází i jindy než pouze v horkém letním počasí.

     

    Naprosto běžná je dehydratace při sportování. Stačí, abyste se hodinu hýbali a nepili, a rázem přijdete zhruba o procento tělesné hmotnosti. I tehdy si ale zřejmě uvědomíte, že je důležité tělu dodat potřebnou vláhu, takže jakmile se dostanete k vodě, snažíte se nedostatek vyrovnat.

  • Nebezpečná klimatizace

    Dehydratace může způsobit mikrospánek za volantem.
    Dehydratace se může stát nebezpečnou při cestování autem. "Když máte puštěnou klimatizaci, tak získáte falešný pocit tepelného komfortu. Je ale vykoupen vysokým výdejem vody. Ať chcete nebo ne, tak se potíte. To klima vás vysušuje, a jak vám proudí nad pokožkou studený vzduch, nemáte pocit tepla ani žízně," varuje Pavel Suchánek, výživový specialista a člen Fóra zdravé výživy. Odvod vody z těla je tak velmi rychlý. 

     

    V případě dehydratace v autě se ale řidič musí potýkat s většími problémy, než je "pouhá" bolest hlavy nebo žízeň. Nedostatek vody v těle v kombinaci s požadavkem vyšší soustředěnosti při jízdě může poškodit fyzickou výkonnost i výkonnost mozku. "Zpomaluje reakce, snižuje soustředění a zvyšuje riziko mikrospánku," vysvětluje Suchánek.

  • Koho ovlivňuje dehydratace více?

    Dehydrataci prožívají mnohem hůře ženy, než muži. Mají totiž menší zásobárnu  vody.
    Hůře jsou na tom ženy, které se s následky dehydratace potýkají mnohem častěji než drsnější pohlaví. To proto, že mají mnohem méně svalové hmoty než muži. I když ano, občas to může být sporné... A protože jsou svaly z většiny tvořeny vodou, mají ženy menší zásobárnu tekutin v těle. Dochází tedy sice ke stejnému výdeji energie u obou pohlaví, ale u žen je citlivost na dehydrataci větší.
  • Jak jí během cesty předejít?

    Pijte vodu každé dvě, dvě a půl hodiny.
    Právě nedostatek tekutin může být tedy jeden z důvodů, proč se každoročně zvyšuje nehodovost na silnicích v letních měsících a během prázdnin. Tedy nejen proto, že za volant sedají sváteční řidiči, ale i proto, že řidiči nepijí tolik, kolik by měli. Abyste těmto nebezpečným stavům předešli, měli byste co dvě nebo dvě a půl hodiny dělat pauzy, abyste dali na chvíli odpočinout unavenému mozku. Během řízení se ale musíte stále hydratovat vodou. 
  • Jak poznat dehydrataci?

    Ve stavu střední dehydratace dochází ke ztrátě pružnosti kůže.
    Dehydratace ale může mít i horší následky, než jsou pouze bolest hlavy a únava. Lze ji rozdělit do tří fází, kdy v té mírné se objeví příznaky výše popsané. Při střední dehydrataci, kdy dochází ke zhruba 4% ztrátě tělesné hmotnosti, se můžou objevit sucho v ústech, úbytek moči, zvýšený tlukot srdce nebo ztráta pružnosti kůže.

     

    Ještě nejde o smrtelný stav, ten je spojený s třetí fází. Tehdy člověk přijde až o 10 a více procent své tělesné hmostnosti. Projevuje se extrémním pocitem žízně, absencí moči, zrychleným dýcháním, pocity chladu. V této fázi může dojít k život ohrožujícímu stavu.

Diskuse ke článku
.