Čtvrtek 24. září 2020
Svátek slaví Jaromír, zítra Zlata
Oblačno, déšť 22°C

Neutrácejte zbytečně za drahé pilulky na dětskou imunitu. Víme, co funguje

11. září 2014 | 06:00

Lékaři mají jasno. Pokud chcete, aby byl váš potomek v zimě zdavý, musíte ho na to s předstihem připravit. Nestačí nakoupit spoustu zaručených multivitaminových preparátů. Na silnou imunitu se musí jinak. Ideální je, když budete kombinovat přirozené otužování s různými podpůrnými prostředky v podobě pilulek nebo sirupů. Nad jejich výběrem však dobře přemýšlejte, abyste za ně například neutráceli zbytečně moc. Přečtěte si také, co se osvědčilo našim čtenářkám. 

"Neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení." Tak zní moje oblíbené skandinávské přísloví, z nějž je jasné jedno - člověk může chodit ven prakticky v jakémkoli počasí, pokud je na to dostatečně oblečený a obutý. Pro děti to platí také a má to smysl nejen proto, aby se venku unavily a lépe spaly, náramně to totiž svědčí i jejich imunitě. Bez toho totiž můžete cpát děti něčím na podporu zdraví horem i dolem, fungovat to nemusí. Výjimkou je krom hodně prudkého lijáku snad jedině inverze, pak raději zůstaňte doma. 

A čím jinak podpořit dětskou imunitu? Na tom se úplně neshodnou ani dětští lékaři, nicméně vyjít z jejich doporučení můžete a případně se inspirovat i tím, co zabralo ostatním matkám u jejich dětí. 

Někdo věří třapatce, jiný sází na probiotika

V naší rodině například už několik let věříme probiotikům a zatím nemáme důvod to měnit.

Aby se jejich kladný vliv projevil, měla by se užívat dlouhodobě, po dobu několika měsíců a to denně. Vyrábějí se v tobolkách ve verzích jak pro děti, tak pro dospělé. Někdo je bere pouze tehdy, pokud například dostane antibiotika, ale je to škoda. 

Protože probiotika pomáhají udržovat v kondici střevní mikroflóru, která je zásadní součástí funkční lidské imunity a pomáhá tělu bojovat s infekcemi. Moje známá Karolína zase nedá dopustit na třapatku nachovou neboli echinaceu. Tahle rostlina původem z Ameriky byla populární už mezi indiány, kteří si jí rovněž posilovali zdraví. pro děti se hodí zejména echinaceový sirup.  Jen je třeba dát pozor u alergiků, některým nemusí dělat dobře. 

Nový hit, rakytník

Novinkou, která se ovšem v lidové medicíně používala už po staletí, je pro mnoho lidí rakytník.

V lékárnách a prodejnách zdravé výživy se objevuje v podobě sirupů, tinktur či pilulek a přibývá lidí, kteří tvrdí, že jejich rodina zvládá zimu bez rým a kašlů právě díky němu. 

"Rakytník mi poprvé dovezla tchyně, koupila sirup s rakytníkem pro děti ne nějakém jarmarku a upřímně řečeno, dívala jsem se na to všelijak. Ale pak jsem to vyzkoušela, moje vybíravé děti si ho asi díky oranžové barvě oblíbily a navíc mám pocit, že jsou i díky němu skutečně zdravější," tvrdí Jihočeška Jarmila. 

Věřím tomu, co mi doporučí lékař

Naše další čtenářka, Pražanka Gábina, se naopak svým dětem bojí dávat něco bez toho, aniž by jí to schválil a doporučil ošetřující lékař jejich dětí.

Její opatrnost je pochopitelná, chlapci se narodili nedonošení, první dva roky s nimi strávila po doktorech hodně času a ráda by se tomu do budoucna vyhnula. "Kluci měli oslabenou imunitu, a proto dostávají už několik let během zimy léky na posílení imunity, které jsou na předpis," popisuje postup, který její rodině vyhovuje nejvíce. 

Rada od lékaře či od lékárníka je další možností, jak se dobrat k tomu, co funguje. Ale pozor, v obu případech se může stát, že odborník bude zrovna ovlivněn nějakou novinkou, na níž mu výrobce poslal letáčky a bude se vám jí snažit vnutit. Proto je vždycky lepší doporučený výrobek zkonzultovat ještě s někým dalším.

Nezapomeňte na pořádné jídlo a dostatek spánku

A ještě jedno pravidlo. Až se vydáte do lékárny, dejte přednost spíše výrobkům, které neslibují zázraky a neobsahují všechny možné i nemožné vitamíny - je totiž pravděpodobné, že váš potomek nepotřebuje zdaleka všechny.

Mimochodem, vitamín C je skvělý, pokud už na někoho něco leze, ale jak ukazují studie, jeho preventivní užívání moc smysl nemá. 

Při snaze vybrat co nejvhodnější pilulky nebo sirup na posílení imunity nezapomeňte na to, že nejméně stejně důležité je to, co dítě dostává na talíř - pravidelné pořádné jídlo zahrnující i ovoce a zeleninu tu dělá divy stejně jako dostatek spánku. Protože kdo jí mizerně a málo spí, je mnohem náchylnější i infekcím. Platí to samozřejmě nejen pro děti.