Pozor na ovocné džusy! Způsobují obezitu, dnu a zničenou sklovinu | Pro ženy | Blesk.cz

Pozor na ovocné džusy! Způsobují obezitu, dnu a zničenou sklovinu

3. července 2014 | 06:00

Popularita ovocných džusů stoupla hlavně po druhé světové válce, kdy tyto nápoje sloužily jako náhražka vitamínů. Tenkrát tak opravdu mohl fungovat, bohužel od té doby uplynulo mnoho vody a nadměrné pití ovocných džusů může být našemu zdraví velmi na škodu.

Podle posledních výzkumů pomerančový džus působí na naše zdraví spíše škodlivě. Tyto ovocné nápoje jsou totiž plné cukru, což při časté konzumaci může vést k obezitě, v některých případech dokonce i k nemoci dna. Tato varování přišly v souvislosti s tím, kdy firmy vyrábějící džusy doporučují dát si skleničku nápoje jako jednu z pěti doporučených dávek ovoce a zeleniny denně.

Babyboom způsobený zdravým pitím

Proč tedy byly ovocné nápoje tak dlouho považovány za zdraví prospěšné, když dnes se zdá, že jde spíše o tekutý jed? Odpověď nalezneme v Americe ve dvacátých letech minulého století. Podle nutričního specialisty Elmera McColluma může za vysoký obsah kyseliny v našem těle přílišná konzumace pečiva a masa. Pro regulaci doporučil jíst dostatek zelného salátu a pozor, paradoxně také kyselé šťávy citrusů. 

Pomerančový džus

Mezitím ve Velké Británii vláda dodávala džusy rodinám s dětmi jako zdravý a výživný doplněk stravy. V padesátých letech zažívala Anglie velký babyboom, který byl odůvodňován právě konzumací pomerančových džusů. Tato myšlenka přetrvávala až do osmdesátých let, kdy se z pití ovocných nápojů stala součást určitého životního stylu. 

Umělá příchuť pomeranče

Od té doby se toho ale mnoho změnilo. Tenkrát mohly být džusy skutečně zdravější, díky menšímu podílu cukrů a chemických přísad, které džusy obsahují dnes. Ačkoliv jsou často prodávány jako „přírodní“ nebo „čerstvé“, obvykle není ani jedno z toho. 

Při zpracování je totiž uměle neutralizována chuť ovoce, a aby džus měl skutečně příchuť například pomeranče, je do tekutiny uměle dodávána. Nenechte se však ošálit dalšímu reklamnímu triku, tedy že nejde o koncentrát, ale o přírodní džus. Neznamená to, že by obsah krabice byl nějak zdravější. Aby byl opravdu pro nás prospěšný, musel by být vyroben pouze z ovoce, případně ještě z vody.

100% bez cukru

100% džusy se ale vyrábí trochu jinak. Vezmou se čerstvé pomeranče, ze kterých se vymačká šťáva. Z té se následně odstraní voda, zamrazí se to a převeze na místo, kde je následně džus vyroben. Přidá se opět voda, pomerančová příchuť a vitamíny. Na druhou stranu jsou tyto nápoje z celé škály trvanlivých džusů ty nejzdravější. Výrobce do nich nesmí přidat cukr, ani žádné konzervanty.

Pokud si tedy koupíte jiný  než 100% džus, nedostanete z něj nic jiného, než cukr. Spousty cukru. Podle lékařů je doporučená denní dávka 35 gramů, u žen je to ještě o něco méně. To odpovídá přibližně sedmi - osmi čajovým lžičkám. Ve 330 ml ovocného džusu je právě osm lžiček cukru. Znamenalo by to tedy, že si přes den můžete dát maximálně jednu skleničku, a pak už žádné další jídlo. Navíc přílišné množství cukru může vést i k nemoci zvané dna.

Pití džusu může velmi poškodit zubní sklovinu.

Zákaz pitíček ve školce

Není to ale pouhá obezita a dna, co nám při nadměrném pití džusů může hrozit. Zhruba u poloviny pětiletých dětí se po častém pití těchto sladkých nápojů objevila zničená zubní sklovina. V jedné mateřské škole v Anglii ředitel dokonce zakázal rodičům, aby dávali dětem do školky ke svačině džus. 

Bohužel většina lidí stále věří, že ovocné džusy jsou skutečně zdravé a plné vitamínů. Pokud vás to přesvědčí, tak v jedné sklenici džusu, který si dáváte k snídani, je více cukru jak v jedné misce sladkých cereálií s mlékem. To už stojí za zamyšlení, co? Pokud se ale pomerančového džusu nechcete vzdát, je dobré ho ředit vodou.

Autor: maš