Pozor na dehydrataci! Způsobit jí můžou doplňky stravy i stres | Pro ženy | Blesk.cz

Pozor na dehydrataci! Způsobit jí můžou doplňky stravy i stres

6. června 2014 | 06:00

Voda tvoří až 60% našeho těla. Při ztrátě jednoho a půl procenta nám už ale může hrozit dehydratace. V tu chvíli se vám rapidně zhorší nálada, vyprchá z vás energie a vaše kognitivní funkce zaznamenají také zhoršení. 

Důvody dehydratace, jako jsou teplé počasí, sport, nebo prostě jen nedostatek vody, jsou známé. Je ale více aspektů, které vedou ke ztrátě vody v našem těle. Jen nejsou natolik známé, ale o to větší pozor bychom si na ně měli dát.

1. Cukrovka

Diabetici jsou jednou z nejohroženějších skupin. O to více, pokud si své nemoci nejsou vědomi. Pokud se hladina v krvi zvýší na nebezpečné množství, tělo se s tím snaží vyrovnat zvýšeným vylučováním moči. A každá tato cesta na záchod nás připravuje o část vody.

Cukrovka

Pokud jste diabetik a trpíte častým močením, měl by o tom vědět váš lékař. V tu chvíli je nutné srazit hladinu cukru v krvi a problémy s častými procházkami na záchod ustanou. Jestli ale o svém diabetu ještě nevíte a máte pocit časté žízně a chození na záchod, měl byste navštívit odborníka.

2. Menstruace

Přišel váš týden? V tom případě sklenici s vodou téměř nepouštějte z rukou. Hormony, které v tuto dobu mají moc nad vaším tělem (i myslí) moc, můžou i za častější vylučování vody z těla. To hrozí zejména ženám, jejichž měsíčky jsou silnější. Lékaři doporučují používat tampony, a pokud si je musíte měnit častěji než jednou za dvě hodiny, měly byste navštívit svého gynekologa.

3. Léky na předpis

Pokud máte od doktora předepsané prášky, raději si pořádně zkontrolujte příbalový leták. Zvláště pokud jde o přípravky na krevní tlak. Některé léky obsahují diuretika, které zaměstnávají ledviny, které o to více spotřebovávají vody.

Navíc dehydratace se může objevit jako součást jiných nežádoucích účinků, jako jsou například průjem, nebo zvracení. Pokud váš příbalový leták obsahuje něco z výše jmenovaného, rozhodně si zajistěte větší příjem vody.

4. Zrádné karbohydráty

Karbohydráty se v našem těle vážou společně s vodou. Tak si představte, co to s organismem asi udělá, pokud výrazně omezíte příjem karbohydrátů. Dost možná tedy poklesne nejen vaše váha, ale i hladina vody v těle. Což sice na první pohled může vypadat dobře, ale uvědomte si, že jste přišli o důležitou část ve svém těle.

5. Stres

Pokud jste ve stresu, vaše nadledvinky začnou produkovat stresové hormony. A jestli máte pocit, že jste pod neustálým tlakem, nadledvinky produkují tyto hormony stále dál a dál, což může vést k nefunkčnosti těchto žláz.

Stres

Navíc nadledvinky produkují hormon aldosteron, který pomáhá redukovat hladinu vody v našem těle. A ve chvíli kdy nadledvinky přestanou správně fungovat, přestanou produkovat aldosteron, což může vést k dehydrataci. Jako chvilkové řešení se tedy při stresu snažte dbát více pitného režimu. Dlouhodobě se snažte stresu zbavit úplně.

6. Střevní potíže

Jako by nestačilo, že se musíme potýkat se střevními potížemi. Ale ve chvíli, kdy trpíme průjmem, nebo zvracíme, se z našeho těla dostává více vody, než je obvyklé. Navíc se při těchto potížích snažíme držet dietu, která obsahuje potraviny, jenž nejsou příliš bohaté na vodu. Pokud se tedy objeví tyto nevolnosti i u vás, nezapomínejte na dostatek tekutin, abyste si nepřivodili ještě horší problémy, než jsou ty střevní.

7. Pití během cvičení a po něm

Málokoho napadne, že dehydratace po sportu se může dotknout každého z nás a nejen vrcholových sportovců. Během pohybu se potíme, čímž z těla vylučujeme více vody, než je běžné. O to více si pak musíte hlídat tekutiny, aby byl jejich výdej i příjem vyvážený. Ve chvíli, kdy na to nebudete dbát, vaše tělo začne pomalu dehydratovat. Takže jen co se vrátíte z běhání, koukejte do sebe otočit pořádnou sklenici plnou vody!

8. Těhotenství

Cítíte se během těhotenství plna? S největší pravděpodobností je to vodou, kterou si vaše tělo v sobě uchovává aby bojovalo s dehydratací. V těhotenství se zvýší objem krve v těle matky a srdce musí vyvíjet větší činnost. Což znamená, že potřebuje více vody. Proto je nutné dbát na správný pitný režim, proto dehydratace by mohla být nebezpečná jak pro matku, tak pro plod.

Těhotenství

9. Stárnutí

S narůstajícím věkem klesá spotřeba vody v lidském těle, což znamená, že se snižuje i potřeba doplňování tekutin během dne. Jenže to, že hladina vody klesá pomaleji, ještě neznamená, že nepotřebuje být pravidelně doplňována. U starších lidí je ale problém také v tom, že na pravidelné pití zapomínají. Je nutné sledovat jejich picí návyky a případně je hlídat a nutit do pití. U starých lidí je dehydratace opravdu nebezpečná.

10. Doplňky stravy

Pouze pro to, že má něco na krabičce napsané „přírodní" ještě neznamená, že to nemůže být zdraví nebezpečné. Třeba pampeliška, řeřicha, nebo celer podporují tvorbu moči. Takže máme tendenci chodit častěji na záchod a vylučovat ze sebe vodu. Jestli berete takovéto léky, je vhodné poradit se s lékařem.

11. Vysoké nadmořské výšky

S hlavou v oblacích, ale dost možná také s dehydratací. Takový může být výšlap po hřebech horských velikánů. V nadmořských výškách máme tendence se častěji nadechovat, abychom do sebe dostali co nejvíce kyslíku. To ale zároveň také znamená, že tělo spotřebovává více vody. Nenechte se tedy unést krásnými rozhledy z vrcholků hor a dbejte na pitný režim.

Začalo to už na vysoké škole, kde byl její příjem alkoholu velice nadprůměrný

12. Alkohol

Tři piva a musím na záchod. Každý má tu svoji hranici stanovenou někde jinde, ale nakonec tam musí stejně všichni. Voda, kterou jsme vypili společně s alkoholem, putuje rovnou do močového měchýře, místo aby putovala do jiných částí našeho těla, kde by byla prospěšnější. Navíc alkohol snižuje vnímání dehydratace. Až půjdete příště na drink, nezapomeňte každou skleničku alkoholu proložit pár loky čisté vody.

13. Mnoho ovoce a zeleniny

Zelenina a ovoce fungují jako takoví malí podvodníci. Pokud sníte velkou porci ovoce nebo zeleniny, pravděpodobně to zažene žízeň a nebude mít potřebu doplňovat tekutiny vodou, ale to je pouze na oko. Ovoce a zelenina nedovedou dodat tělu tolik vody, kolik skutečně potřebuje.

14. Kojení

Kojení je o vlastně o pohybu vody v našem těle. Skrz mateřské mléko se do těla miminka dostávají všechny minerální látky, které dítě potřebuje. To může samozřejmě snížit hladinu vody v těle matky. Pokud budete mít pocit, že máte při kojení problémy, okamžitě navštivte lékaře. Může to být znak dehydratace těla.

 

Autor: maš