Jídlo jako nepřítel: Jak poznáte potravinovou intoleranci | Pro ženy | Blesk.cz

Jídlo jako nepřítel: Jak poznáte potravinovou intoleranci

9. března 2014 | 09:52

Snad každý si občas připadá jako nafouknutý balon, je mu těžko a cítí se unaveně. Spousta lidí nad tím mávne rukou. „Snědl jsem jen něco špatného,“ řeknou si. Co když v tom ale vězí něco jiného? Závažnějšího?

Co je to potravinová intolerance

Když to řekneme zjednodušeně, jedná se o sníženou schopnost trávení určitého druhu potravin, nebo jejich částí, které je způsobeno nedostatkem vhodných trávicích enzymů v zažívacím traktu. Nejedná se však o alergii na potraviny, která by způsobovala otoky, zduření sliznic a ohrožovala na životě, přesto jej může pěkně znepříjemnit. Problémem potravinové intolerance je její těžká rozpoznatelnost.

velké břicho
Její příznaky jsou tak různorodé a dostavují se i několik hodin po požití problémové potraviny. Často tak trvá velmi dlouho, než člověk zjistí, co právě jemu dělá potíže, mohou to totiž být nejen samotné potraviny, ale také různé konzervanty. Projevy potravinové intolerance mohou být časté pohyby střev, tlak a bolesti v břiše, stejně tak zácpa nebo průjem, ale i nadváha, časté svědění pokožky, poruchy spánku, chronickou únavu, bolesti hlavy a časté migrény, ale i deprese a úzkosti.

odpolední svačina
Jak potravinová intolerance vzniká

Problémy s nesnášenlivostí některých potravin může být dán geneticky, ale také si jej můžeme vypěstovat sami, svým špatným jídelníčkem. Potravinová intolerance může vzniknout při přemíře koncentrované stravy, která obsahuje velké množství cukrů, tuků a proteinů. Trávicí orgány v našem těle mají svou hranici produkce enzymů, které přijímanou stravu rozkládají, pokud jim tedy naservírujeme mnohonásobné množství těžko stravitelných složek, úplně je zahltíme a dojde k jejich únavě a zpomalení jejich funkcí. Nejen špatný jídelníček, ale také nedostatečné žvýkání, nevhodné kombinace a úprava jídla mohou za to, že vaše tělo začne špatně fungovat.

Jak poznáte problémové potraviny

Vypátrat potraviny, které vám dělají problémy, můžete hned několika způsoby, Jedním z nich je doslova detektivní práce, kdy musíte sami vypozorovat, nepříznivé potraviny. Budete si muset začít vést deník, kam si budete zapisovat veškeré snědené potraviny a jejich složení a také to, jak se po jídle cítíte.  Týden po týdnu začněte vynechávat problematické potraviny, jeden týden vynechejte ořechy a luštěniny, druhý týden obiloviny, další týden rýži a kukuřici a tak postupně, dokud nepřijdete na to, co vám činí potíže. Pokud nic z klasických alergenních potravin není to, co vám dělá problémy, budete muset postupně vysazovat další potraviny a přísady, dokud na to nepřijdete.

Nehubnete? Možná za vaše kila může potravinová intolerance.
Druhou variantou je samodiagnostický test potravinové intolerance, který můžete zakoupit v lékárně a zhruba za hodinku můžete mít výsledky. Test bohužel vyhodnocuje jen nejčastější problematické potraviny, jako jsou ořechy, ryby nebo některé druhy ovoce, a tak pokud vaše problémy přetrvávají i nadále a test neukáže výsledky, budete se stejně muset uchýlit k metodě vyřazování z jídelníčku.

Třetí, nejnákladnější, ale zato nejspolehlivější variantou je krevní test, který vám do týdne dá jasné výsledky. „V současné době se dá testovat už více než 300 položek. Je to asi 217 druhů potravin, ostatní jsou třeba éčka, barviva, konzervanty, plísně, či nejrůznější analgetika, antibiotika, aspirin i paralen. Zjistit se dají také chemikálie a kovy, například ty, které se používají v antiperspirantech nebo v zubních pastách,“ říká primářka a zakladatelka A2C klinik  Monika Golková, která test provádí. Podle náročnosti testu se odvíjí i jeho cena, která začíná na 8 tisících.

Když nebudete mít hlad, bude se vám snáze hubnout.
Co pak s tím

Jakmile zjistíte problémové potraviny, vyřaďte je ze svého jídelníčku a nahraďte je jinou adekvátní potravinou. Se správným a vyváženým jídelníčkem vám nejlépe pomůže dietolog nebo výživový poradce.