Vyzrajte na nespavost bez prášků: Vyvětrejte a zklidněte mysl | Pro ženy | Blesk.cz

Vyzrajte na nespavost bez prášků: Vyvětrejte a zklidněte mysl

18. února 2014 | 12:34

Spíte v noci v průměru méně než 5 hodin? Začněte s tím něco dělat, nespavci mají dvojnásobné riziko úmrtí, než ti, kdo spí kvalitním spánkem 7 hodin.

Nedostatek spánku vzbuzuje v mozku takové změny, jako kdybyste byli pod vlivem alkoholu. Dlouhodobé nevyspání vede k psychické labilitě, fyzickému i psychickému vyčerpání, nesoustředěnosti a tedy i vyšší riziko nějakého toho úrazu, ale třeba i k tloustnutí.

Každý z nás někdy nemohl usnout nebo se během noci převaloval a budil a ráno pak vypadal jako přejetý parním válcem. Jedná-li se o jednu noc, není nutné panikařit, zamyslet byste se měli ale v případě, že špatně spíte několik dní nebo dokonce týdnů.

polohy spánku
Na prášky je čas

Ještě než se uchýlíte k řešení problému za pomoci prášků, sáhněte po bylinkách a zkuste změnit své denní návyky.

- Choďte spát vždy ve stejnou dobu
Navykněte si uléhat a vstávat každý den ve stejnou dobu, abyste tělo navykly na určitý biorytmus. Snáze se vám pak bude usínat, nebudete přetaženi a i kvalita spánku bude lepší.

- Nespěte odpoledne
Dát si po obědě „dvacet“ je nesmírně příjemné, ale pro vaši spánkovou hygienu doslova vražedné. I když na vás únava padá jako těžká kláda, nelehejte si a raději se jděte projít na čerstvý vzduch a večer pak jděte brzo spát.

-  Nepovalujte se v posteli
Jen tak si zalenošit v posteli je možná prima, nikoli však zdravé. Zapomeňte na poléhávání v posteli s časopisem nebo povalování se u televize dlouho do noci, odborníci doporučují, že pokud nemůžete usnout, místo nicnedělání v posteli byste měli jít něco dělat a tím se tak trochu unavit.

- Důležitý je pohyb
Fyzická aktivita je pro zdravý spánek velice důležitá a měli bychom si ji dopřát každý den alespoň na půl hodinky. Je jedno, jestli půjdete do posilovny nebo se projdete se psem po parku, hlavní je se protáhnout a vyčistit si hlavu.

polohy spánku
- Dokonalé poleženíčko
Abyste mohli klidně spát, potřebujete k tomu vhodné prostředí. Než si půjdete lehnout, vyvětrejte a teplotu nastavte na 17-21°C. Vypněte hudbu, televizi i počítač a nenechte se rušit žádným osvětlením.

- Uvařte si čaj
Před spaním si dejte teplý bylinkový čaj na zklidnění, ideální je meduňka nebo kozlík lékařský, které vás dostanou do relaxačního stavu. Večer rozhodně zapomeňte na kávu, alkohol i cigarety, které špatně působí na psychický stav.