Novoroční předsevzetí? Zkuste vydržet 9 a ½ týdne | Pro ženy | Blesk.cz

Novoroční předsevzetí? Zkuste vydržet 9 a ½ týdne

31. prosince 2009 | 14:30

Někdo tvrdí, že na Nový rok nemá cenu svůj život měnit, jiní se upínají k prvnímu lednu jako ke spáse, kdy konečně začnou NOVÝ ŽIVOT. Je způsob, jak svá přání udržet v realitě?

Je to pár let zpátky, ale pamatuji si to velmi dobře. Na Nový rok jsem přestávala kouřit. Přesně o půlnoci jsem si dala poslední dychtivý šluk z cigarety, pak jsem ji típla a do nového rána jsem vstávala jako nekuřák. Po tři roky za sebou jsem to vydržela téměř dva měsíce, což je nakonec celý půlrok bez cigarety, ale pak jsem selhala. Kouřit jsem přestala spontánně po vytržení krčních mandlí. Moje tělo od operace nemá chuť na cigarety, jen jednou za půl roku se mi zdá sen o tom, že jsem do toho zase spadla. Přesto bych ráda leccos v životě změnila. Třeba začala zdravě jíst nebo chodila pravidelně cvičit, jenže se mi to nedaří. Co s tím?

Kupodivu to vypadá, že kdybych bez nikotinu vydržela ještě jeden dva týdny, možná bych měla vyhráno. Nevěříte?

9 a ½ týdne, nebo víc?

Vědci z University College London zjistili, že splnit předsevzetí trvá 66 dní – tedy devět týdnů a tři dny. Je to přesně ten čas, který potřebujeme, aby se naše tělo a psychika dostaly do nových kolejí. Každý jsme samozřejmě jiný a individuálně je tato doba nezměřitelná, nicméně pokud dokážete aspoň 66 dní vykonávat nové činnosti, nebo si začněte tvořit nový zvyk–návyk, máte velkou šanci, že vydržíte i nadále.

.
.
Autor: Isifa.com

Kdo ví. Doktorka Kateřina Cajthamlová, odbornice na výživu říká, že změnit od základu jídelníček a sportovní režim a zvnitřnit si tyto nové procesy trvá půl roku a více. A vyléčený alkoholik nebo narkoman vám řekne, že z průšvihu nebude venku nikdy.

Pro většinu z nás je ale cesta ke změně sice dlouhá, ale naštěstí nemusí být za každou cenu náročná. A proto sněte!

Sněte a přejte si
Vánoční svátky a oslavy nového roku patří ke staletým rituálům. Nebagatelizujte je a nezužujte jejich význam na gruntování, pečení a lenošení. Bilancovat, třídit si myšlenky, plánovat a snít k tomuto období patří. Když chcete od Nového roku vnést do svého života nový prvek, udělejte to.

Víme, jak to zvládnout
Volte jen ta předsevzetí, která ve vás budí příjemné emoce
Dávat si předsevzetí je pro většinu lidí příjemné. Eskymáci říkají: „Myslet na velrybu je zdravé.“ Velryba je zdrojem jejich obživy, jistoty, kvalitního života, něčeho pozitivního. Myslet na to, jak budete štíhlá, spokojenější, asertivní nebo bez cigarety, je taktéž prospěšné pro psychiku, navíc vám takové myšlenky přinášejí pozitivní motivaci. Přemýšlejte pečlivě, čeho chcete dosáhnout, proč a jaká cesta k tomu vede.

.
.
Autor: Isifa.com

Pokud vás ale předsevzetí stresuje, žádné si nedávejte a dělejte změny v životě jinou formou, která je vám příjemná.
Nedělejte velké změny

Každá změna způsobuje stres. Pokud se vrhnete po hlavě do posilování nebo spinningu a začnete jíst jenom zeleninu, stres bude pro váš mozek i tělo neúnosný a obranné mechanismy organismu vás donutí přestat. Chcete začít cvičit? Cvičte denně 10 minut a jednou týdně choďte do fitness. Hodin můžete časem přidat, kolik chcete. Je to příjemnější představa?

Rozhodnutí je klíčové
Moment rozhodnutí má výrazný vliv na naši psychiku – tvoří první krok na cestě k cíli. Rozhodnutí obsahuje odhodlání a téměř i úspěšný výsledek. Pokud jste rozhodnutá, že něco změníte, ať už jednorázově (práce, prodej nemovitosti, stěhování), nebo dlouhodobě (nové chování, nové stravovací návyky), máte velkou šanci to zvládnout.

.
.
Autor: Isifa.com

Buďte trpělivá
Dlouhodobých cílů bez trpělivosti a píle nedosáhnete. Pokud si nedokážete představit, že plánovaná změna je v delším časovém horizontu udržitelná, raději si žádné závazky nedávejte. Opravdu si myslíte, že celý následující rok vydržíte chodit čtyřikrát týdně do fitka?
Naučte se dávkovat energii do vlastní změny, pamatujte, že trpělivost vede i k vašemu seberozvoji.

Vytvořte si nový rituál
To platí zejména u „mechanických cílů“. Magické slovo rituál znamená, že si uděláte plán, který vám bude příjemný, a budete ho dodržovat (Například: každý čtvrtek budu chodit od 17 hodin na…; každé dva týdny v pondělí ráno kolem deváté zavolám babičce; každou středu večer věnuji hodinu angličtině; každý den sním kousek ovoce nebo zeleniny). Držte se nových rituálů a zažijete novou realitu.

.
.
Autor: Isifa.com

Jděte naproti svým snům
Pokud chcete v životě něco změnit, měla byste být aktivní. Toužíte být spisovatelka? Přihlaste se do kurzu psaní, pište povídky do šuplíku a dávejte je číst svým přátelům. Chcete si zlepšit angličtinu? Pak si vymezte čas, který jí budete pravidelně věnovat. Chcete zhubnout? Začněte cvičit. Změny přicházejí často rychle a snadněji, než čekáte. Málokdo ale dostane odměnu, aniž hne prstem.


Autor: Olga Poucheová