Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

MUDr. Ondřej Beneš radí: Vraťte se po nemoci ke sportu, i když to může být těžké

MUDr. Ondřej Beneš
24. května 2021 | 06:00

Jak postupovat v případě, že jste před onemocněním byla zvyklá každodenně sportovat zhruba hodinu denně a teď se chcete vrátit do normálního režimu pohybu? Možná vám návrat k pohybu nejde tak, jak jste si představovala... Kde je vaše pravidelné cvičení, které jste před rokem dávala v pohodě, když teď jste stále unavená? Proč to tak je a co s tím, na to jsem se zeptala MUDr. Ondřeje Beneše, vedoucího lékaře Centrálního příjmu Nemocnice Hořovice.

Jak to, že můžeme nyní s návratem k pohybu cítit potíže?

Je to logické. Tělo je vyčerpané po prodělaném onemocnění a boji s nemocí. U některých jedinců se i po zaléčení akutního stadia výrazně snižuje výkonnost. Lidé mohou být i delší dobu zvýšeně unavení a může je rychle vyčerpat i běžná činnost. To je důsledek onemocnění. Tento stav trvá u každého člověka individuální dobu, není však výjimkou, že to může trvat i řadu týdnů. Není ale kam spěchat.

Odborníci se shodují, že i mírné případy koronaviru mohou mít závažné dopady…

Obtíže po prodělaném onemocnění jsou tak pestré, jak pestré jsou jeho projevy. Všechny tyto potíže se shrnují pod nově používaný název postcovidový syndrom. Konkrétně se jedná o široký a stále se doplňující seznam obtíží, jako jsou kašel, bolest na hrudi, ztráta čichu a chuti, únava, dušnost i vyrážka na kůži. V případě přetrvávajících obtíží i po odeznění akutní fáze nemoci by měl člověk kontaktovat svého praktického lékaře. Pokud je však v rizikové skupině či měl těžký průběh nemoci, může si jeho stav vyžádat delší lékařské sledování. A to do té doby, než se dostane zpět do své obvyklé kondice.

Zacvičit si můžete i doma:

Video se připravuje ...
Cvičte s námi v karanténě: Cviky na každý den - břišní svaly • VIDEO: Kristýna Juřicová

Co konkrétně udělat, abych ve formě byla zase co nejdříve, protože sportující lidé trpí bez pohybu i psychicky?

Začít pozvolna, ze začátku klidně pouze chůzí, nestresovat se, když jste více unavená, klidně dělat větší přestávky. Chce to pochopitelně trpělivost a vnímat svoje tělo. Něco jiného nám říká hlava – že chceme. Ale je potřeba vnímat skutečně reakce těla. Pokud chcete sportovat dlouhodobě, je jedině tohle správná cesta. Aby vás to začas zase nesemlelo. Proto doporučuji nervat to přes závity. Jinak vás čeká přetrénování, u vrcholových sportovců pak i rychlý odchod do „sportovního důchodu“.

Jak na sobě poznám, že jde o únavu, a ne o lenost?

To se asi jednoznačně poznat nedá. Ale pokud jste sportovkyně, která trénuje několik let, tak umíte vnímat své tělo, víte, jak reaguje a co mu prospívá či ubližuje. Navíc nezapomeňte, že po covidu jsou hodně ohrožené, kromě jiného, plíce, svaly i nervy, tedy všechno to, co k pohybu potřebujete…

Mám nějaké možnosti léčby?

Kauzální léčba v tuto chvíli není, doporučil bych dostatek vitaminů, především vitaminu C. Pro pacienty, kteří trpí především únavou a bolestmi, máme také možnost fyzikální terapie v sesterské Rehabilitační nemocnici Beroun, využíváme také různé prvky elektroléčby a masáže. Pacientům s lehčím průběhem nemoci, u kterých přetrvává snížená kondice, bolesti kloubů, bolesti hlavy a únava, lze rehabilitaci předepsat také ambulantně.

Proč se vrací vrcholoví sportovci po prodělaném covidu do formy rychleji než my ostatní?

Protože mají lepší kondicí již před onemocněním, většinou mají i mírnější průběh onemocnění, i když pravidlem to také není. Ale nezapomeňte, že jde většinou o mladé lidi, kteří jsou během své profesionální kariéry pravidelně pod dohledem lékařů, absolvují zátěžové testy, mají tedy přehled o svém těle.

Autor: Blanka Kubíčková
Video se připravuje ...