Proč se vyplatí investovat energii a čas do home stagingu | Pro ženy | Blesk.cz

Proč se vyplatí investovat energii a čas do home stagingu

19. prosince 2018 | 00:00
Prezentace klienta |

Chystáte se prodávat nebo pronajímat byt či dům a víceméně se to snažíte mít co nejrychleji za sebou? Existují pádné důvody, proč přípravu nemovitosti před samotnou nabídkou neuspěchat a neodbýt. Třeba home staging, díky kterému cena nabízeného bydlení může stoupnout i o 10 %.

Home Staging je způsob naaranžování bytu nebo domu tak, aby byl už na pohled na fotografiích atraktivní. Přitáhne tak pozornost většího počtu potenciálních zájemců a tím se zvýší šance, že bydlení skutečně prodáte nebo pronajmete. Třeba i mnohem rychleji a co hlavně – za lepší peníze.

Není nic horšího než odbytý inzerát

Představte si sami sebe v situaci, kdy hledáte nové bydlení. Když si prohlížíte inzeráty, budete uvažovat o prohlídce nemovitosti, která je ledabyle nafocená, fotky jsou podivně tmavé, nepřirozeně osekané, upravené, neodborně retušované nebo je na nich dokonce nepořádek? Nejspíš budete listovat realitními servery dál. A to je právě ono.

Pravidel home stagingu je mnoho. Obecně jde ale o to, že před nafocením je třeba nemovitost přirozeně naaranžovat. Uklidit, vyházet zbytečnosti, na stůl postavit květiny, roztáhnout žaluzie. V ideálním případě by měl byt vypadat jako hotelový pokoj nebo apartmán ke krátkodobému pronájmu. Na hromady nevyžehleného prádlo nebo vaše osobní věci na stole opravdu nikdo zvědavý nebude. Nepůsobí to dobře.

Když pak uklizenou domácnost nafotíte telefonem s kvalitním fotoaparátem nebo samotným dobrým fotoaparátem a k perfektním a působivým fotkám přidáte vyčerpávající informace, inzerát nezůstane bez povšimnutí a za chvíli se k vám objedná první zájemce na prohlídku.

Naše rada: Nejste-li si jistí svými fotografickými dovednostmi, neváhejte se obrátit na odborníka nebo alespoň nadšeného amatéra se zkušenostmi. To, co do jeho práce investujete, bude pakatel oproti tomu, co prodejem nebo pronájmem získáte.

Zaostřeno na vnitřek i vnějšek

Nezapomeňte, že byt nebo dům není jen „to uvnitř“. Naaranžujte a nafoťte také chodbu v panelovém domě a nemovitosti zvnějšku, zvlášť pokud je čím se chlubit. Udržované okolí panelového domu může být velkou výhodou. Zájemci si totiž hned mohou udělat obrázek o tom, jací lidé tu bydlí a jestli nemají potíže s nepořádkem ve společných prostorách.

Autor: RE/MAX Česká republika

Prohlídka rozhoduje – může být tím prvním i posledním

Ozval se vám první zájemce? Perfektní. Nic na bydlení po nafocení neměňte, jen před samotnou prohlídkou znovu ukliďte. Nikdo nechce poprvé přijít do bytu nebo domu, který vypadá zanedbaně. Naopak musí působit útulně, tak, aby se zájemci skoro už nechtělo odcházet.

Co je osvědčeným trikem? Před příchodem hostů připravte kvalitní kávu, která celý byt provoní. Je dokázáno, že její aroma v lidech vyvolává pocit pohody. Když navíc kávu taky příchozím nabídnete, hned u nich budete mít pravděpodobně body navíc.

Před prohlídkou znovu všechno zkontrolujte, nedostatky upravte – věnujte pozornost i drobnostem, jako jsou třeba narovnané polštářky na gauči. Všechno musí svádět k tomu, aby se zájemce do vaší nemovitosti ihned zamiloval.

Žádná novinka. Funguje i na západě a dělají ho i profesionálové

Home Staging není žádný výstřelek posledních let, tedy alespoň ne ve světě. Pojem staging, který původně označoval právě tyto úpravy nemovitostí, používáme už od počátku 70. let, kdy ho poprvé zavedla Barb Schwarz ve Spojených státech. Odtud se pak rozšířil do západní části Evropy a od roku 2010 se s ním seznamují i Češi, především realitní kanceláře a developeři, pro které je nabízení nemovitostí denním chlebem.

Především větší klienti, jako jsou právě realitní kanceláře nebo developeři, využívají zkušeností a služeb profesionálních home stagerů. Ti se na prostor podívají a přesně vědí, co je potřeba, aby působil co nejlépe a nejlákavěji. Pokud si při aranžování své nemovitosti nebudete úplně věřit, a přesto na home staging budete chtít vsadit, vyhledejte odborníka taky. I tady platí, že investice se vám vrátí. Budete totiž moci směle nasadit cenu ještě o něco výš.

Z letošní studie amerických home stagerů vyplynulo, že se jedná skoro o 10 %, které k původně zamýšlené ceně můžete přisadit. Odborníci se zaměřili dokonce i na výzkum toho, jak nemovitost zaujme bez home stagingu a po správném naaranžování. O celých 85 % zkoumaných nemovitostí, které prošly home stagingem, byl až o 25 % větší zájem, než když aranžování nepodstoupily. V Evropě to v tom směru zřejmě moc odlišné nebude. To už stojí za zvážení, že?