Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C

Osobní zpověď návrhářky aneb trnitá cesta módy v českých podmínkách. Přesune se úplně do on-line světa?

9. září 2020 | 06:00

Ta největší módní událost roku, pražský týden módy, je u konce. Co se ale ukrývá za necelými deseti minutami slávy designéra, kdy se publikum kochá jeho tvorbou na půvabných modelkách? Jaké jsou podmínky malých designérů v České republice a jak současná světová situace koronavirové pandemie ovlivňuje náš módní průmysl? Na to nám odpověděla česká designérka Denisa Dovalová.

Česká oděvní návrhářka Denisa Dovalová, tvořící pod pseudonymem DVL by DENISA DOVALA, tvoří tak zvanou etickou módu. V jejích kolekcích naleznete primárně přírodní látky, jsou ručně zpracované a především je za nimi konkrétní příběh. Ten nechala „vyprávět“ i před pár dny na pražském Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. A byla to kolekce, která sklidila ovace. Co ale za tím vším stojí? Přečtěte si osobní zpověď Denisy Dovalové!

Kolekce přinesla valný potlesk
Autor: Mercedes-Benz Prague Fashion Week

Tým lidí na plný úvazek si malý návrhář nemůže dovolit

Téměř deset minut slávy, obdivu i údivu zároveň, za kterými stojí přibližně 3 měsíce práce. Návrhář si totiž obstarává nejen prvotní myšlenku udávající ucelený koncept a samotný rukopis, nýbrž i cestu od sehnání dostupného kvalitního materiálu přes střih, šití, doplňky, jako jsou šperky či boty, až po marketing. „Myšlenka ke kolekci se mi zrodila v červnu. V červenci jsem začala šít, takže to byl tříměsíční proces, na kterém se samozřejmě podílely i dvě asistentky a tři externí švadleny. Jakožto malý český designér si nemůžu dovolit platit někoho na full-time, tak volím tuto cestu externistů. Ale zvládly jsme to,“ sdělila oděvní návrhářka Denisa Dovalová.

Aby kolekce opravdu dostála své myšlence, je třeba lpět i na těch nejmenších detailech, kterými jsou tolik komplikované boty. Jejich nákup totiž není levná záležitost a obuvníků v České republice není mnoho. „Boty jsem neměla vytvořené na zakázku od obuvníka, ale koupila jsem je ve slevách, v likvidaci, v běžně dostupné obchodní jednotce. Chtěla jsem jim dát další život, ležely by tam ladem. Přetvořila jsem je tak na „poloumělecké“ dílo a dokreslila jsem je tavicí pistolí za pomoci maleb, které jdou ruku v ruce s těmi na oděvech. Samotné boty se pohybovaly mezi 89 až 199 korunami. Mnoho designérů to dělá na přehlídky tak, že si koupí obuv například ze Zary, Manga či jiného obchodu, podlepí je (podlepení se dělá vzhledem k tomu, aby se nepoškrábala podrážka, pozn. red.) a následně je vrátí. Nejprve jsem se zamýšlela nad tímto způsobem, ale rozhodla jsem se pro jinou verzi. Pro tu, která mě bude vystihovat. Chtěla jsem mít kolekci kompletní.“

Denisa dala botám ve výprodeji druhý život a vytvořila z nich umělecké dílo
Autor: Žaneta Podlahová

Boty na přehlídku jsou jedním z nejkomplikovanějších detailů
Autor: Žaneta Podlahová

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Autor: Žaneta Podlahová