Ona sama ale zůstává skromná. Rodiče jí odmalička vštěpovali jediné, že se musí postarat sama o sebe. Dnes zaměstnává 70 lidí, její firma má pětiprocentní podíl na našem trhu, otevřela několik značkových prodejen, provozuje vlastní kosmetický salon, ve kterém nabízí bezplatné kosmetické poradny. Jednu z nich najdete na www.ryor.cz.
Stejně tak jako zakladatelka známé kosmetické firmy i paní Eva začínala doma. Ve svém pražském domě začala hned po revoluci vyrábět první přípravky určené výhradně pro kosmetické salony.
Za všechno může první láska
Osudovým krokem směrem do kosmetického průmyslu byla neosudová láska. „K chemii mě přivedla láska ke klukovi, který byl fanda do chemie, tak jsem ji objevila i já. Moje maminka říkala, že bylo štěstí, že jsem si nenamluvila ševce,“ směje se Eva Štěpánková.
I když její láska brzy skončila, chemie jí zůstala a ona ji šla studovat na vysokou školu. Později dostala místo v Ústavu kosmetiky, kde pracovala sedmnáct let jako vedoucí výroby.
Každý začátek je těžký
Dnes, kdy má firma roční obrat kolem sto milionů, se zdá být téměř nemožné, že podnikat začala Eva Štěpánková sama, bez pomoci rodiny, navíc s malou dcerou a minimem finančních prostředků.
Vybavení výroby bylo skromné a připomínalo spíše obyčejnou kuchyň. Všechny peníze, které měla, investovala do svého podnikání. Ale každý, kdo rozjížděl jakékoliv podnikání, si dovede představit, kolik dřiny, starostí a dennodenního odříkání musíte přijmout a jak dlouho to trvá, než se dostaví úspěch.
Jak ale sama říká, z podnikání strach neměla. „Sice chyběly finance, takže jsem do toho musela jít odvážně, s tvrdým pracovním nasazením a
vědomím, že buďto to půjde, nebo ne, ale nejhorší je, že vlastně nevíte, co vás čeká a jaká jsou pravidla."
Hned ale dodává: "Prostě taková, jaká si určíte. Zaměstnance jsem přibírala postupně, jak jsme se vyvíjeli, jak rostla výroba a odbyt." Ten nejkrásnější pocit se dostavil v roce 1997, kdy se firma konečně přestěhovala do vlastního velkého výrobního areálu v Kyšicích u Prahy.
Jak se rodí kosmetický přípravek
„Než se hotový přípravek dostane k zákazníkovi, může někdy trvat dva až tři roky. Čeká ho totiž dlouhá cesta přes vývojové laboratoře, samotnou výrobu, vyzkoušení adjustace a skladování, Státní zdravotní ústav a odtud teprve vede cesta do obchodů ke konečnému zákazníkovi, kde začíná jeho samostatný život a marketing určuje jeho další možnosti.
Během celého výrobního procesu je velice přísně dbáno na hygienu, prostory jsou rozdělené do různobarevných bezpečnostních zón podle stupně náročnosti. Firma má i vlastní úpravnu vody, protože kvalita vody hraje ve výrobě zásadní úlohu.
Přípravky se míchají podle zakódovaných předpisů, tzv. reglementů, které tvoří obchodní tajemství značky Ryor a mají k nim přístup pouze oprávnění zaměstnanci.
Bezpečnost přípravků na prvním místě
Nejvíce času zabere samotná příprava vzorků a složité testování. Zkouší se stabilita produktu a také vhodný obal. Tento proces trvá několik měsíců.
„Například bio přípravky musí být v obalech se speciálními dávkovači, neboť bio kosmetika neobsahuje konzervační látky, a nesmí proto přijít do kontaktu s lidskou rukou,“ vysvětluje Eva Štěpánková.
„Po dermatologických testech prochází každý přípravek ještě závěrečným vyhodnocením bezpečnosti přípravku."
Šťastné narozeniny, Ryore
Tento rok firma Ryor oslavila dvacet let své existence. „Slavit se určitě bude, ale hlavně se bude hodně pracovat. Tento rok v červnu proběhly Dny otevřených dveří ve fabrice RYOR, zákaznicím už můžeme slíbit, že pro ně v laboratořích chystáme velké překvapení.
A nakonec to největší, přebalili jsme 5 řad do krásných nových obalů s novým designem." Další informace a přehled produktů hledejte na www.ryor.cz.
Komerční prezentace