Pátek 18. září 2020
Svátek slaví Kryštof, zítra Zita
Jasno 18°C

Zdravé svačiny pro školáky

1. září 2009 | 12:26

České děti téměř nevědí, co je zdravá svačina. Mnozí žáci si svačinu kupují sami, přičemž preferují bagety, sladkosti a slazené nápoje.

Hrozba obezity
Podle odborníků na výživu pokud dítě nesnídá, zhoršují se jeho pozornost a schopnost soustředit se na učení, což se může nakonec nepříznivě odrazit i na prospěchu. Děti, které se ráno řádně nenasnídají, přes den zahánějí hlad sušenkami, čokoládou, bonbony a jinými pamlsky. Chybějící snídani si nezřídka kompenzují přejídáním se ve večerních hodinách. Je dokázáno, že mezi dětmi, které nesnídají, se mnohem častěji vyskytuje obezita ve srovnání s dětmi, které snídají pravidelně. Dítě by mělo jíst 5 až 6-krát denně. Pokud je mezi hlavními jídly více než pětihodinový interval, školák nutně potřebuje dopolední svačinu, která dítěti dodá energii a živiny potřebné pro rozvoj organismu. Proto hraje důležitou roli i při koncentraci. Zároveň zabraňuje zbytečnému mlsání mezi jednotlivými jídly. Odpolední svačina zas pomůže překlenout dlouhý interval mezi obědem a večeří a během odpoledních aktivit zásobí děti energií.

Velký horoskop pro školáky

Co má obsahovat správná svačina na každý den?
Při přípravě svačiny je třeba dbát na velikost porce, obsah jednotlivých živin a kalorickou hodnotu. Neméně důležitá je i její chuť. Co se skrývá za zdravou svačinkou? Spolehlivou dávku vitamínů naleznete v ovoci a zelenině, které kromě vitamínů dodávají tělu i minerální látky. Další nedílnou součástí jsou obiloviny, nacházející se ve formě celozrnného chleba, pečiva či musli tyčinek. Nezbytnou složkou jsou také mléčné výrobky (jogurty, tvaroh, mléko, sýry). Věnujte však pozornost množství tuku v těchto výrobcích.

 

Jablka
Jablka
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Pečivo
Dodá dětem dostatek energie, aby se ve škole lépe soustředily a nebyly unavené. Celozrnné pečivo navíc díky vitamínům, minerálům, esenciálním mastným kyselinám a vláknině příznivě ovlivňuje fyziologické procesy v těle, zvyšuje výkonnost a posiluje imunitu.

Bílkoviny
Jsou stavebními látkami pomáhajícími dětem zdravě růst a vyvíjet se. Jsou potřebné pro tvorbu, funkci a obnovu svalů, kůže, šlach, vnitřních orgánů a prakticky všeho, co se v těle vyskytuje. Neukládají se do zásoby, proto je třeba pravidelně je doplňovat ve stravě.

Posílejte nám fotografie svých prvňáčků!

Nápoje
Zajistěte svým dětem dostatek tekutin. Při mírné dehydrataci mohou být málo výkonné, může je bolet hlava, mohou trpět nevolností, pociťovat sucho v ústech, trpět závratěmi a slabostí. Těžce dehydratovaným hrozí mnohem vážnější problémy, které vyžadují hospitalizaci v nemocnici. Vhodné jsou minerální vody, nepříliš sladké čaje.

Mléčné výrobky

Pro organismus znamenají především zdroj vápníku, který je nezbytný pro růst kostí a zubů. U dětí se jeho nedostatek může projevit právě zvýšenou kazivostí zubů a nedostatečným tělesným růstem.

Rostlinné tuky

Jsou zdrojem vitamínů A, D, E a obsahují esenciální mastné kyseliny důležité pro zdravé srdce, cévy a mozek. Pro organismus jsou nezbytné a to, že tuky je třeba zcela vyloučit z jídelníčku, patří do oblastí mýtů.

Jak připravit zdravé svačiny pro školáky

Ovoce a zelenina
Poskytují ochranu před srdečními chorobami či jinými běžnými onemocněními a zároveň pomáhají posilovat imunitní systém. Jsou i zdrojem velkého množství důležitých minerálních látek.

 

Tipy na zdravou svačinu

• celozrnné pečivo, rostlinné máslo, sýr, šunka, tvarohová pomazánka

• nakrájené ovoce - jablka, pomeranče

• nakrájená zelenina - paprika, mrkev, ředkvička, kedlubny

• müsli tyčinka, sušené ovoce

• nízkotučný jogurt nebo mléko

• tvarohový krém

Zdroj: Nový čas zdravie