Perličky ze zákulisí Bylo nás pět: Rodiče Péti Bajzy měl hrát někdo jiný! Uhodnete kdo?
Zamilovali jste si i vy, když jste byli malí, rodinný seriál podle knižní předlohy Karla Poláčka Bylo nás pět? Pojďte si společně s námi říct pár zajímavostí o tomto legendárním českém seriálu vyprávějícím příběh prvorepublikového městečka a jeho obyvatel očima malého Péti Bajzy.
Herečtí sourozenci před kamerou
Autor: ČSFD.czNe všichni vědí, že současné herecké hvězdy Adam Novák a Sandra Nováková jsou sourozenci. O to zajímavější je, že se setkali před kamerou už jako malé děti. V seriálu Bylo nás pět to ovšem nebylo poprvé. O rok dříve se spolu sourozenci objevili v česko-německém vícedílném snímku Správná šestka (1993). V seriálu Bylo nás pět z roku 1994 ovšem herci Novákovi navzdory své podobě nehráli sourozence, jak by se možná mohlo nabízet. Naopak. Adam Novák v seriálu ztvárnil hlavního představitele Péťu Bajzu a Sandra Nováková jeho hezkou kamarádku Evu Svobodovou, dceru cukráře, která se mu líbí.
Cestování časem
Autor: ČSFD.czJak už to tak bývá, v každém filmu i seriálu se i zkušeným filmařům mírné přešlapy občas vloudí. A to je případ i snímku režiséra Karla Smyczka a scenáristy Ondřeje Vogeltanze. V tom sem tam některé rekvizity časově úplně neodpovídají skutečnosti. To se týká nejen modré dětské židle z umělé hmoty v pozadí, která nejspíš neunikne oku pozorného diváka během balkonové scény, když se chlapci loučí při odjezdu do Indie.
Chybné je ve snímku také zobrazené logo společnosti ALPA, a to vzhledem k času, ve kterém se děj snímku odehrává. Je totiž zasazen do roku 1929, jenže firma své známé logo modro-žluté barvy používá až od roku 1930, takže v dané době ještě neexistovalo. Časově neodpovídá ani písnička Cikánka, kterou si v seriálu dívky zpívají při pouštění draka na podzim roku 1929. Ta ve skutečnosti vznikla až v roce 1931, tedy o dva roky později. V neposlední řadě udělali filmoví tvůrci ještě jednu zásadní botu, když ve druhém díle s názvem Andělíček policajt ve scéně u studny (cca ve 23. minutě) nechali v levém horním rohu dvakrát viditelný mikrofon.
Pocta Františku Filipovskému
Autor: ČSFD.czV šestidílném seriálu si měl zahrát herec František Filipovský. Ten zároveň celé dílo Karla Poláčka předtím namluvil pro rozhlas. Umělec měl ztvárnit roli pana Fajsta. K tomu už ale bohužel nedošlo, protože zemřel. Role Fajsta se tedy ujal Stanislav Zindulka. I tak se ovšem režisér snímku Karel Smyczek rozhodl zesnulému herci vzdát v seriálu hold alespoň tím, že je na záběrech vidět na zdi obraz Filipovského.
Rodiče Péti měl hrát někdo jiný
Autor: ČSFD.czMálokdo ví, že oba Péťovy rodiče, mistrně ztvárněné Dagmar Havlovou a Oldřichem Navrátilem, mohl původně hrát někdo jiný. Pro roli otce Bajzy nejprve televizní tvůrci navrhovali Viktora Preisse a Josefa Abrháma, ale zálusk si na ni dělal i Miroslav Donutil, který kvůli tomu dokonce odmítl nabízenou roli cukráře Jana Svobody. Také role Petrovy maminky byla nejdříve nabídnuta Libuši Šafránkové. Ta ji ale odmítla z důvodu, že v dané době ztvárnila řadu obdobných rolí maminek, a nevěděla, zda by roli dokázala ztvárnit dostatečně originálně a neopakovat se.
Kde se natáčelo?
Bylo nás pětAutor: ČSFD.czSeriálové město se jmenuje příhodně Poláčkov nad Karlovem. Natáčení, které dohromady trvalo 130 dnů, však probíhalo v Kouřimi. Alespoň exteriéru. To je patrné i v díle s názvem Pokoj lidem dobré vůle, kde je na záběrech v kostele na kůru k vidění znak města. Důvodem, proč nebyl pro natáčení vybrán Rychnov nad Kněžnou, o kterém autor píše v originální knižní předloze, mělo být na danou dobu příliš pokrokové prostředí, které filmařům znemožňovalo na plátně detailně vykreslit prvorepublikové období. Oproti tomu interiéry a některé okolí města natáčeli filmaři v ateliérech v Praze na Barrandově.
Hlavní představitel musel překonat svůj strach z výšek
Autor: ČSFD.czJak už to tak bývá, při natáčení musejí herci občas vystoupit z komfortní zóny. Přesně to zakusil na vlastní pěst i hlavní představitel malého Péti Bajzy Adam Novák. Ten se totiž ve skutečnosti ohromně bál výšek. Musel ale natočit scénu, ve které Petr létá. Kvůli panickému strachu z výšek tak nejen přípravu, ale i natáčení daného obrazu vyloženě celé protrpěl. Moc mu nepomohlo ani bezpečné silné jištění nebo rady kaskadérů.