Zapsal se do litvínovské školy, odkud by za ním učitelka měla docházet domů. Rodiče hocha však ještě hledají školu, která umožňuje výuku přes internet.
„Myslíme si, že by učení přes internet a propojení se školou bylo lepší. Z klasické školy, tady v Litvínově- Janově, by učitelka, která se má teprve vrátit z mateřské, za Zdendou chodila jednou měsíčně. Výuka učiva by pak byla stejně na manželce,“ zdůvodnil hledání internetové základky Zdeněk Haslberger (44).
Zdeněk: Já se už chci učit!
Jeho zdravotně postižený syn totiž do klasické třídy nemůže. Je napojený na dýchací přístroj. Vzdělává se ovšem rád. A u zápisu do školy obstál tak, že by mohl nastoupit už letos. „Rozumový problém nemá, zajímá se o vše. Na notebooku by byl nejraději stále,“ zlobí se naoko Zdeněčkova matka Gabriela (39).
Chlapce také čeká testování u specializované firmy, aby mohl laptop obsluhovat sám. „Má myš usnadňovač. Tou si otevře, co potřebuje, ale už nemá sílu sám přetáhnout data. Třeba dosazovat číslice u matematických příkladů,“ popsala potíže matka dítěte.
Haslbergerovi míní, že všeobecně je pro takto postižené lidi málo pomůcek a většinu jich musí svépomocí upravovat. Synovi chtějí ovšem maximálně zpříjemnit dětství a na jeho nedobrou prognózu nemoci, na níž není lék, nechtějí myslet. Věří, že vědci na dystrofii brzy najdou recept.
Co je svalová dystrofie
Svalové dystrofie jsou genetické vady. Jak postupuje degenerace, snižuje se i síla ve svalech. Průběh jednotlivých forem dystrofií je různý. Nejčastější a nejkrutější formou je Duchennova svalová dystrofie (DMD). Tato choroba se vyskytuje v populaci přibližně u jednoho chlapce z 3000 narozených. Mírnější forma Beckerova (BMD) se vyskytuje asi u jednoho chlapce z 18 000 narozených.