Středa 25. prosince 2024
Oblačno, déšť se sněhem 3°C

Jimmy Choo: Smrt lady Di ho katapultovala mezi elitu

22. ledna 2010 | 05:00

Osud nenápadného malého muže, obuvníka Jimmy Choo Yeang Keata dokazuje, že americký sen existuje. Stačí mít talent a nezbytný kus štěstí. V případě devětačtyřicetiletého Jimmho jím bylo osudové setkání s princeznou Dianou.

První střevíce ušil Jimmy ve dvanácti letech mamince. Vyrobil je pod dohledem otce, který ho do tajů řemesla zasvětil. Tenkrát vyrůstal v malajské provincii Penang, z níž později odešel na londýnská studia. V anglické metropoli také poznal aristokratku Dianu – příštipkařil v londýnské čtvrti East End. Dělal, co ho baví a o tom, že bude pár let později vlastníkem firmy v hodnotě několika desítek milionů liber, se mu nesnilo.

Choo vzpomíná na svou první hvězdnou zákaznici lady Di s láskou: „Hodně mně pomohla, věřila mi.“ I když byla princeznou, toužila po jednoduchých a obyčejných věcech. Milovala plné boty, přestože jsem ji přemlouval, aby nosila sandálky. Měla totiž nejdokonalejší nohy na světě. Předtím, než zemřela, jsem pro ni udělal poslední pár bot. Zlaté lodičky. Chtěl jsem jí je doručit, až se vrátí z dovolené. K tomu už naneštěstí nedošlo...“

Lady Di přinesla Choo štěstí i po tragické smrti. Jeho velká sláva totiž nastala až v době, kdy média vypátrala, kdo vlastně krásné botky princezně z Walesu šil. Redaktorka módního magazínu Vogue, Tamara Mellon nenápadného Choo vypátrala a zanedlouho po jeho střevících prahl celý svět. Nosit boty od stejného ševce jako lady Di, bylo mimořádně in. Jimmy Choo, jenž sedm let anonymně obouval lady Di, se dostal mezi elitu.

Jimmy Choo pro H&M
Autor: archiv H a M

Popularity tichého obuvníka využila i novinářka Mellon, která za pomoci sto padesáti tisíc liber od svého otce s ním založila společnou firmu Jimmy Choo. Její tah byl skvělý – byznys rychle vzkvétal a lidé po nadčasových modelech od Jimmyho Choo šíleli. Zvrat nastal až šest let poté, kdy na veřejnost pronikla informace, že Choo svůj poloviční podíl v podniku prodal za deset milionů liber. Důvodem měly být neshody s Tamarou. Prý měla o směřování firmy jinou představu. Oficiálně to však nikdo nepotvrdil, ale ani nevyvrátil. Jimmy tvrdí, že se mu ulevilo. Má konečně víc času na rodinu.

O své bývalé obchodní partnerce se odmítá bavit, ale její zemřelému otci Tomovi Yeardyemu je nesmírně vděčný. „Slíbil, že mi změní život a své slovo dodržel,“ tvrdí Cho. Muž, který obouvá rodinu Tonyho Blaira, první dámu USA Michelle Obamu, hollywoodské herečky Nicole Kidman, Gwyneth Paltrow a další celebrity.

Jimmy Choo pro H&M
Autor: archiv H a M

V současnosti se Choo věnuje ruční výrobě exkluzivních bot na míru pro svou značku Jimmy Choo Couture (zn Jimmy Choo London známou také jako Jimmy Choo Ready-To-Wear nebo prostě Jimmy Choo, má v kompetenci bývalá obchodní partnerka Tamara Mellon). A i když boty s jeho jménem jsou ke koupi všude na světě, on sám má pouze obchod na londýnské Connaught Street. A pokud toužíte po střevíčkách od něj, bez osobní návštěvy se to neobejde. Musí totiž nejdřív nohy dokonale změřit. „Je to krásné, jedinečné umění. Boty jsou jako základ. A ten musí být dobrý, jinak budova nebude rovně stát,“ vysvětluje zákazníkům.

Střevíce Jimmy Choo Couture se pohybují kolem 650 liber, v přepočtu 19 500 Kč. Pantofle ale mohou stát i víc než 1000 liber (cca 30 000 Kč). Možná ale zase nějaká dostupná oděvní značka Choo osloví, aby pro ni navrhl kolekci. Tak, jak to na podzim udělala H & M. Ze spolupráce značky H&M a Jimmyho Choo v tomto případě nevzešly jen úžasné boty, ale též kabelky, tílka, topy. Zkrátka nepřišli ani muži, pro něž Jimmy vymyslel různé doplňky. A ceny byly neuvěřitelné - pohybovaly se od 600 Kč do 6 000 Kč za vysoké kožené kozačky.