Proč mi roste břicho, ptá se náš čtenář | Jak zhubnout | Blesk.cz

Proč mi roste břicho, ptá se náš čtenář

Pivo je sice poměrně energeticky výživné, ale samo o sobě za takzvaný pivní pupek nemůže
Pivo je sice poměrně energeticky výživné, ale samo o sobě za takzvaný pivní pupek nemůže
Foto: Shutterstock.com
14. prosince  2014 
 23:13
?

Jsem muž, bude mi 45 let, a i když jím víceméně pořád stejně, začalo se mi dělat břicho, o kterém manželka posměšně mluví jako o pivním pupku. Přitom pivo nijak moc nepiju, rozhodně ne denně. Jak se ho zbavím? Doma snídám, v práci obědvám v kantýně, doma máme teplé večeře. Občas jezdím na kole nebo chodím pěšky na výlety. Do posilovny mě nedostanete. 

Lidský organismus se s věkem mění, a jak přibývají roky, tak dochází ke snižování množství svalů a zvyšování množství tělesného tuku. Tato změna souvisí mimo jiné i s hormonálními změnami, a ty pak mají vliv na pokles tzv. bazálního metabolismu, tedy energie, kterou organismus spotřebuje během celého dne pro své fungování. Každý zná tu zkušenost, že dokud je mladý, tak může jíst hodně a hmotnost neroste, ale jak stárne, tak i když jí méně, tak hmotnost jde pomalu nahoru. Tento proces právě souvisí s bazálním metabolismem, který je přímo závislý i na množství svalové hmoty, a bazální metabolismus a množství svalové hmoty zase přímo souvisí s tím, jak často fyzicky pracujete nebo cvičíte, tedy zda, jak intenzivně a jak často zatěžujete své svaly. Problémem je právě to, že s věkem množství svalové hmoty v našem těle klesá, je to fyziologický, tedy zákonitý jev spojený s věkem a hormonální situací v našem organismu. 

 

Jak klesá množství svalů, klesá i množství energie, které za den spotřebujeme, a pokud neomezíme příjem energie nebo nezvýšíme její výdej fyzickou aktivitou, tak se nám bude nadbytečná, tedy nespotřebovaná energie hromadit, a to zejména uvnitř břicha okolo jater a střev. Toto hromadění vede k tomu, že se nám přebytečný tuk zvýší množstvím vnitrobřišního tuku, a to je základ pro "pivní pupek". Takže pokud tento tuk nespálíme pohybem, tak se bude dál hromadit a může způsobit infarkt, mozkovou mrtvici, cukrovku atd. Navíc musíme pokles svalové hmoty mírnit kromě pohybu i vyšším příjmem bílkovin, jinak si svaly strávíme, místo abychom je udrželi.Tedy, čím jsme starší, tím musíme jíst méně energie, ale více bílkovin a více cvičit, jinak se pivnímu pupku, který ale vůbec z piva být nemusí, nevyhneme.

RNDr. Pavel Suchánek

Další otázky pro Pavla Suchánka

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji