20 tipů na zdravé chlebíčky a jednohubky pro lehčí Vánoce | Pro ženy | Blesk.cz

20 tipů na zdravé chlebíčky a jednohubky pro lehčí Vánoce

28. prosince 2013 | 10:00

Vánoce, Silvestr, ale taky nejrůznější oslavy se jen těžko obejdou bez chlebíčku a jednohubek. Jenže ty bohužel bývají často velmi tučné, zatěžují naše střeva a podporují rozvoj civilizačních chorob jako je cukrovka, srdečně cévní choroby a různé druhy rakoviny. Výživový specialista Martin Škába nám proto pomohl vybrat 20 osvědčených a rychlých receptů na zdravé party delikatesy.


Česnekové jednohubky
Rýžový chlebík rozkrojíme na čtvrtinu (jako „jednohubky“), namažeme na ně nastrouhaný česnekový tvrdý kozí sýr smíchaný s bílým kozím jogurtem, přidáme okurku, papriku, nadrcené dýňové semínko a kostičky z uzeného tempehu.

Chlebíček s vaječným nářezem
Vaječný nářez
Kukuřičný chlebík rozkrojíme na půlky, namažeme rukolovou pomazánkou, přidáme několik kousků vaječného nářezu s mořskou řasou, rajče a nadrcená slunečnicová semínka.

Chlebíček Cesta kolem světa
Rýžovo-sojový chlebíček namažeme ovčím jogurtem, obložíme uzeným tofu, listovým salátem, posypeme směsí nadrcených para a lískových ořechů a rozemletých lněných a chia semínek.

Rohaté trojhránky
Rohaté trojhránky
Rýžový chlebík (silnější, cca 1 cm tlustý) rozkrojíme na trojhránek, naneseme pomazánkový kozí sýr, obložíme kousky červené a zelené papriky, posypeme nastrouhaným uzeným tempehem, konopným semínkem a kešu ořechy.

Fazolová dobrota
Vícezrnnou bagetu rozkrojíme na plátky, namažeme fazolovou pomazánkou, obložíme nakrájenou okurkou, paprikou, posypeme nastrouhaným kozím sýrem, mandlemi a rozdrcenými dýňovými semínky.

Cizrnové trojúhelníčky
Amarantový chlebík rozkrojíme na trojúhelníčky, namažeme cizrnovou pomazánkou, přidáme na malá kolečka nakrájený sojový párek a plátky rajčete a posypeme konopným semínkem.

Brokolicové trojhránky
Brokolicové trojhránky
Celozrnný žitný chléb rozkrájíme na trojhránky nebo obdélníky. Namažeme je brokolicovou pomazánkou, posypeme konopným semínkem, položíme na ně kousky papriky, rukoly a rajčete. Přidáme uzený tempeh nakrájený na malé plátky. Posypeme nadrcenými vlašskými ořechy.

Ořechové trojhránky
Ze dvou kusů žitného knackebrotu uděláme trojhránky, slepíme je k sobě brokolicovou pomazánkou, nahoru dáme lžičku kozího jogurtu, posypeme petrželím, přidáme několik kousků uzeného tofu a posypeme nadrcenými paraořechy.

Šmakounový chlebíček
Celozrnný kváskový chléb nakrájíme na tvar vekového chlebíčku, namažeme kozím pažitkovým sýrem, posypeme rozdrceným lněným semínkem, přidáme kousek šmakouna (vaječného steaku), přidáme zelný list a nakonec posypeme několika mandlemi.

Tofu trojhránky
Tofu trojhránky
Celozrnný žitný chléb nakrájíme na trojhránky, pomažeme kozím jogurtem, na ten položíme tofu medailonek a rajče a nakonec posypeme rozemletým lněným semínkem a nadrcenými para ořechy.

Bazalkové trojhránky
Celozrnný žitný chléb (stačí normální plátkový – dá se pořídit zabalený i v supermarketu) nakrájíme na trojhránky, pomažeme bazalkovým pestem, přidáme malý kousek ovčího sýra, rozemleté lněné semínko a papriku.

Mandlová kolečka
Celozrnný pšeničný kulatý toust namažeme nejlépe italskou rostlinnou pomazánkou, přidáme okurku, tofu natural a nakonec rozemletou směs mandlí, kešu a paraořechů.

Zdravý šunkový chlebíček
Zdravý šunkový chlebíček
Celozrnný kváskový chléb lehce namažeme sojovou majonézou, přidáme krůtí šunku s 90 % masa, papriku, rajče, nahoru dáme konopné semínko a nastrouhané mandle.

Sojová sekačka
Celozrnný žitný chléb (nejlépe kváskový) nakrájíme na menší obdélník, potřeme bio hořčicí, na něj položíme slabý plátek sojové sekané, okurku a rozemletá chia semínka.

Tofu burger
Vícezrnnou bagetu namažeme kozím pažitkovým sýrem, přidáme malý kousek tofu burgeru, listový salát, okurku, rajče, rozemleté lněné semínko a mandle.

Robi trojhránky
Celozrnný žitný chléb (nejlépe kváskový) nakrájíme na menší trojhránky, namažeme sojovou tatarkou, poklademe malým kouskem restovaného robi masa, nakrájeným vařeným vejcem, kousky papriky a nastrouhanými vlašskými ořechy.

Sojová kolečka
Celozrnný pšeničný kulatý toust namažeme bio hořčicí, přidáme sojový párek, vařené vejce, okurku a nakonec posypeme mletým konopným semínkem.

Tempehové trojhránky
Žitný knackebrot nakrájíme na trojhránky a slepíme k sobě kozím pomazánkovým máslem (nebo také pomazánkou z uzeného nastrouhaného tempehu či pomazánkového kozího sýra), přidáme na plátky nakrájené vejce a rajče.

Sladký chlebíček
Sladký chlebíček
Kukuřičný chlebíček rozkrojíme na půlky, posypeme kokosovým máslem (je tuhé při pokojové teplotě, takže spíše posypat než namazat), přidáme dva malé kousky hořké 90 % čokolády a nastrouhané jablko.

Vinný chlebík
Kukuřičný chlebík posypeme kokosovým máslem, nahoru přidáme hroznové víno a drcené mandle.

Poznámka: Použité suroviny a pomazánky jsou běžně dostupné v prodejnách se zdravou výživou.

Zdroj: www.skaba.cz