Úterý 29. září 2020
Svátek slaví Michal, zítra Jeroným
Oblačno, déšť 14°C

Je podzim správný čas na dietu? S našimi radami ano!

23. listopadu 2011 | 11:46

Rozhodla jste se právě teď shodit do Vánoc pár kilogramů, ale všude slyšíte, že na podzim má tělo tendence ukládat tuky? Ano, je to pravda – ale s námi zvládnete dietu i těsně před zimou.

„Chladné měsíce jsou období, kdy na nás působí spoustu nepříjemných věcí. Chybí sluneční svit, je nám často zima, trpíme nedostatkem spánku a máme chuť na sladké."

Lucie Jírová, nutriční poradkyně
Lucie Jírová, nutriční poradkyně
"Navíc bez slunce a dostatečného odpočinku klesá v těle hladina serotoninu, a tedy i idobré nálady,“ říká Lucie Jírová, nutriční poradkyně působící v Pure Health and Fitness v Praze.

Náladu vám nezvedne ani fakt, že se lehce zpomaluje metabolismus, takže se tuky lépe ukládají a hůře odbourávají. Naštěstí existuje pár doporučení, jak se zbavit „depky“ a zhubnout.

Hodně dobrot za málo kalorii

Sestavte si jídelníček tak, aby měl při větším objemu menší energetickou hodnotu. Uspokojíte tak žaludek toužící po pořádné porci jídla, přitom neupadnete do knedlíkového kómatu a nebude vám hrozit přibírání.

Dávejte si saláty, polévky, lehké sýry a také zelí, které doplní vitamin C stejně jako jablíčka, hrušky, dýně a brambory.

„On totiž podzimní jídelníček našich předků – třeba vepřo knedlo zelo – nebyl tak špatný. Kvalitní bílkoviny v mase tělo potřebuje stejně jako vitaminy a další látky v zelí.

Jen jsme se zhýčkaně naučili připravit tento pokrm příliš tučný, a navíc jsme odvykli pohybu.“

Dobijte baterky

„Jíst pětkrát denně je základ. Hladovění nebo vynechání hlavních jídel zvyšuje únavu, snižuje výkonnost a láká nás na sladkosti – bleskové dobíječe energie,“ říká Lucie.

Každé jídlo by mělo být komplexní, tedy obsahovat:

* sacharidy (celozrnné pečivo, rýže, těstoviny, čočka atd.)

* bílkoviny  (maso, sýry, sója)

* tuky (rostlinné oleje)

* nezapomínejte na ovoce a zeleninu. Bez dobrého „paliva“ nemůže tělo fungovat.

Jídlo proti depresi

* Aspoň dvakrát týdně si dopřejte mořské ryby, které obsahují omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Nacházejí se i v rostlinných olejích a pozor, působí jako antidepresiva.

* Nezapomínejte na mléčné výrobky, nejlepší jsou zakysané a čerstvé přírodní sýry. Mléčné výrobky jsou zdrojem tryptofanu, který se v těle přeměňuje na serotonin (hormon dobré nálady), nachází se také v mase, vejcích, mořských plodech, lískových oříšcích, mandlích a banánech.

Spánek místo diety

„Ti, kdo pracují dlouho do noci, mívají přes den chuť na sladké, zejména na čokoládu,“ říká Lucie. „Bez dostatečného odpočinku nemáte sílu na dietu a ani tělu se do ní nechce.“

Za štíhlou linií na světlo

I v zimě můžete sportovat venku. Vezměte do ruky hole na nordic walking, vyrazte na svižnou dlouhou procházku, ale také na túru nebo na kolo.

Samozřejmostí by mělo být oblečení, které větrá a zároveň hřeje, a dostatek tekutin. I v chladném počasí se potíme a potřebujeme je doplňovat.

Vyhřejte se

Sauna perfektně posiluje imunitu i srdečně-cévní systém. Pozor, nechoďte do ní ale nachlazená nebo oslabená po nemoci.

Působí relaxačně, budete se po ní cítit uvolněná a dobře naladěná. V zimním období jsou skvělé i masáže, například lávovými kameny nebo čokoládová.

Vsaďte na kefíry a spol.

Máte pocit, že v zimě trpí tělo nedostatkem vitaminů? „Není třeba kupovat zásoby syntetických doplňků stravy, zejména, máme-li vyváženou a zdravou stravu. Jediné, co bych doporučila, je probiotická kúra,“ říká Lucie.

„Změna ročního období je pro organismus náročná a posílení imunity je na místě – probiotika drží ve formě střevní stěnu a bez zdravých střev tělo nedostane potřebné látky, ani kdybychom jich snědli kila.“

Probiotika doplňujeme ideálně ve formě kefírů, zákysů nebo podmáslí, pokud jich nesníme dostatek, pak jsou na místě doplňky výživy.

Autor: Olga Poucheová, Kbak
Diskuse ke článku
.